Dan seperti biasa, aku mematikan alarm yang memekak di tepi telingaku. Sinaran matahari yang tembus dari tingkapku membuatkan mataku silau. Aku bangun namun sepertinya ada seseorang memerhatikanku.
"Pukul berapa dah?"
Kepalaku laju menoleh ke arah lelaki yang menanyakan soalan itu. Kelihatan Seungcheol yang sedang memandang aku sambil bersandar di bingkai pintu bilikku. Mataku terbeliak.
"Encik?!"ujarku dengan terkejut. Aku terus berdiri di atas katil tersebut. Gila kau tak terkejut? Boss perhati kau tidur? Kau fikir ini apa?
"Kenapa encik perhati saya?! Encik stalk saya eh?!"soalku sebelum mengangkat selimut yang membaluti tubuhku. Baju semalam masih tersarung di tubuhku. Aku menghela nafas lega lalu memandang ke arah Seungcheol.
Dia masih nampak tenang di dalam situasi begini?! Boleh lagi dia garu garu kening?!
"Eh awak ajak saya tidur kat bilik awak tau."kata Seungcheol tanpa mengalihkan pandangannya selain daripada aku. Aku mengerutkan dahiku. Bila pulalah aku ajak dia tidur bilik aku? Ate gila duda ni—
+++++
Pintu bilik Hyejung dibuka dari luar. Seungcheol yang sedang mendukung gadis itu di belakangnya masuk ke dalam bilik tersebut. Hyejung yang masih dibuai mimpi itu diletakkan di atas katilnya.
Hyejung mengerang apabila badannya terhempas di atas katil. Dia terus memeluk patung gajahnya yang berwarna kelabu itu. Seungcheol menggeleng perlahan lalu tertawa kecil.
"Saya pula yang kena jaga awak ya?"soal Seungcheol sendirian sambil merenung wajah gadis itu. Dia menolak helaian rambut Hyejung yang menghalang wajah gadis itu ke belakang telinga. Tanpa disedari, Hyejung perlahan-lahan membuka kelopak matanya.
"Encik,"seru Hyejung dengan perlahan.
"Hmm?"
"Encik tidurlah sebelah saya. Saya takutlah."ujar Hyejung sebelum memeluk patungnya dengan lebih erat. Seungcheol mengerutkan dahi.
"Takda apa yang perlu ditakutkan pun. Tidurlah."
"Kalau ayah saya pukul saya lagi macam mana?"soal Hyejung lagi sebelum menangis. Lelaki itu mula panik. Kenapa pulalah dia menangis ni? Teresak-esak pula tu. Dengan pantas Seungcheol naik ke atas katil tersebut dan memujuk Hyejung.
Peringatan untuk masa depan, jangan beri Hyejung minum sebarang alkohol.
+++++
"Dah ingat? Nasiblah saya ni menjaga etika antara majikan dan pekerja tau. Saya tak tidur dengan awak pun."
Aku memejamkan mataku erat sebelum menepuk dahi sendiri. Aku terus turun daripada katil dan melutut di hadapan lelaki itu. Mata Seungcheol terbeliak melihat aku yang tiba-tiba melutut di hadapannya. Dia terus melutut di hadapanku.
"Saya minta maaf, encik. Saya tahu saya tak patut cakap macam tu. Saya harap encik dapat maafkan dan abaikan apa yang saya—"
"Well, I'll let you know a secret."
Aku terdiam seketika apabila secebis memori semalam terlintas di fikiranku. Seungcheol memandangku dengan kerutan di dahi.
"Saya rasa awak kacak sangat."
"ARGH!"jeritku sekejap. Terpancar reaksi terkejut pada wajah Seungcheol. Dia cuba menghampiriku.
"A-awak okay ke ni, Hyejung?"soal Seungcheol hairan.
"YEAYY!! Hihii boleh try boss."
"ARGH!"jeritku lagi lalu menoleh ke arah majikan aku yang berhadapan denganku. Aku masih terkejut beruk dengan kata-kata yang keluar daripada mulutku semalam. Tanpa berlengah, aku terus menyatukan kedua belah tapak tanganku.
YOU ARE READING
Babysitter || Choi Seungcheol
FanfictionSetelah kematian isterinya, Seungcheol mengambil langkah untuk mencari seseorang yang dapat menjaga anaknya dengan baik. Semua penjaga sebelum ini tidak memenuhi kriteria dan kehendaknya sebagai seorang penjaga anaknya. Yoon Hyejung, gadis yang baru...