الحكايه الثانيه

7.3K 145 6
                                    

#عشقني_في_ماضيه
#حكايات_mevo
البارت الثاني..
دخلت داليدا  علي ابيها.. حبيبي ازيك برضه واقف تشتغل.. يا بابا حرام عليك انت تعبان.
ليهتف محمود والدها.. يا بنتي يعني اقعد اتشل الحركه بركه.
لتهتف... اه الحركه بركه وتتعب بعدها. اقعد يا قلبي واللي هتعوزه هعملهولك.
ليقول.. يعني بتدرسي وتشتغلي وعايزه امور المزرعه تمشي كتير عليكي..
لتضحك.. انت محسسني انها مزرعه من بتوع نجيب سويرس اشحال ان ما كان كام فدان عمي..
ليقطب.. بس يا بت.. دا ارضنا بتجيب احلي موالح في الناحيه.
لتبتسم وتحتضنه... عارفه يا قلبي ربنا يخليك كده وتجيب هقوم بقه اركب واروح شغلي.
ليهتف انا نفسي اعرف بتمرمطي روحك ليه يا بنتي كفايه جامعتك. 🌿 سبحان الله وبحمده 🌿
لتقول... لا عشان اخرج متميزه عارفه عن اصحابي. انا بحب مهنتي يا بابا وناويه ابقي حاجه كبيره فيها.. لتقبله ليدعو اليها وتتركه وترحل..
في احد الاماكن الماجنه يجلس شخص والشر ينتفض منه.. ليقول صديقه.. ايه يا مديح هتفضل اكده تاكل في حالك ومستخبي كيف النسوان.
ليصرخ مديح.. اجفل خاشمك يا محروج.. مديح عزام ما بيهموش حد.
ليضحك صديقه. يا واد ان ما كتش جايبك من المصرف برضك هتجول اكده.
لينتفض مديح.. والله ما هعديهاله ابن ضرغام الهواري والله لاحرج جلبه وجلب عيلته عليه.
ليبهت صديقه..بتجول ايه يا محروج انت دا ايهم اللي يجرب منيه يدوسه. اعجل اكده ما عايزينش رط ماسخ دول هواريه مالناش نجف جصادهم.
ليهتف مديح بغل.. لاه هجف واجف واجف واخد حجي منيه تالت ومتلت.. انا هجيب جلبه تحت يدي وادعكه.
ليهتف صديقه.. ماتعجل يا زفت انت ابوك لو دري ما هيسكتش انت خابر ابوك بيعملهم الف حساب عشان شغله ما هواش سليم وانت خابر فبيجفل علي سكتهم ويبعد عشان لو وجفوله هيخربو عيله عزام عن اولها وهيدخلونا اللمان اعجل اكده.
ليصرخ مديح.. الله في سماه ما هسكتله لو كان روحي هتطلع َابوي مالوش صالح اني اللي هغفلجها علي وش امه واجهر عيلته عليه اني رميتي في المصرف فيها روحه اني اللي جرالي له تمن وتمن واعر جوي.. يبقي يغيتوه من تحت يدي.. وخلاص عرفت وخططت لكل حاجه..
ليهتف صديقه.. اباه يا حزني ناوي علي ايه يا محروج.. دا ايهم ضرغام لو وعيلك هيجتلك ويرميك لابوك ولا حد ينطج.. ايهم ضرغام ماحدش بيجفله واصل انت خابر وواعي..ايهم كيف الاسد نهشته روح بتطلع وجبر بيلم ماحدش يجدر علي ايهم دا الكل بيترعب منيه.. دا كابوس ووحش هواره اوعي لحالك ياخوي الله يرضي عنيك.

ليهب مديح.. اوعي انت لحالك ان كان هو اسد اني حنش لدعتي والجبر. وبكره هتعرف مديح هيعمل ايه.. مديح هيمحي اسم ايهم ضرغام من هواره مديح هيخلي هواره تبكي دم علي كبيرهم ووحشهم اللي بيفتخروا بيه.. مديح هيعرف ايهم هو مين وساعتها ما هيكونش فيه الا مديح وايهم هيغور في داهيه بكره تعرف وتشوف واللي مايشتري يتفرج وجلس منتفخا وافكاره تعصف به وقد خطط لشئ شيطاني سيغير مجري الاحداث كلها..

وقفت فاتن في الصباح تنتظر ادهم ان يستيقظ وهيا تاكل نفسها.. وما ان استيقظ حتي صرعته واقتربت منه وصرخت.. بقي لامَم العيله وموقفلي اخوك يجهرني جدامهم..
ليجلس متاففا لا يتكلم لتصرخ انت مابتنطجش ليه.
ليهب ويصرخ بها.. انت ايه ماعندكيش دم مابتحسيش حد يهجم علي حد إكده يصحيه دا ايه الهم ده عالصبح انت ازاي إكده.
لتضع يدها في وسطها.. مالي يا سي ادهم.. جمال وحسب ونسب.. هواريه ماليش زي..
ليصرخ بها.. بس ماعندكيش احساس ماتعرفيش يعني ايه ست وراجل ماتعرفيش تفرحي جوزك دا حاجه تجرف.
لتصرخ... افرحك وانت عايز تتجوز عليا انت بتاعي عايز تتجوز.
ليقترب منها ويمسك يدها بقوه.. لا صوتك يعلي هطين عيشتك مش معني اني بسيبك تتكلمي تعلي صوتك وتتفرعني احفظي ادبك وشوفي مين جوزك.. انا بجول مرتي تتحدت وتتكلم براحتها وما اجهرهاش كيف الرجاله اهنه عشان تجدري وتحسي اني بعليكي وما بجهركيش انما انت ماعندكيش احساس طايحه.. عيشه هم في هم مافيش يوم عدل.
لتصرخ.. جول بقه انك شايفلك شوفه. بت تحب فيها مانت نحنوح وعايز تسحسح..(بومه.. حدايه بروحين 😡)
لينظر اليها ليقول مغيظا اياها..
الله في سماه لو لجيتها لاخدها واجعد احب فيها لحد ما يطلع روحي دا يوم المني ياختي لما الاجي اللي تدخل جلبي وتعيشني صوح.. وساعه ما الاجيها لو مين ما هسيبهاش مش خايف لا منك ولا من عيلتك ولا من هواره كلياتها.. ادهم لما يحب صوح هياخد حبيبه من عين الطخين..
لتصرخ.. انت بتجهرني عشان ما بخلفش وتجول اكده. (لا عشان عقربه بسالنين😁)
لينظر اليها.. لاه ولا عمري فكرت اكده.. غلبت اراضيكي واحايلك واخليكي حنينه وتطلعيلي حب وحنيه وانت طايحه َمتكبره ليه يا بت الناس فاتن مالها ماتلينش لجوزها وتحب فيه عاد متكبره علي ايه..خلف ايه وزفت ايه.. دانت لو مهنياني الله في سماه ما هبص لصنف ست وانا من اساسه ماببصش وراضي وعايز مرتي بس مرتي طايحه وشارده كل اللي همها حالها وصورتها َجدام اهلها وانها ما حدش يوحش صورتها وماتجولش كلمه زينه ولا حنينه ليه يا بت الناس معيشاني في هم.. بس اجول ايه اني السبب اني اللي اول ما دخلتي عملتك ست وباخد رايك وشايلك فوج راسي انا اللي عملتلك جيمه وفاكر اني بعلي في مره صوح اتاريكي افتكرتي اني ضعيف وطايحه وركبتي ودلدلتي.. بس بجولهالك اهه.. يوم ما احب اتجوز هعملها ولا هيهمنيش واصل توافجي ماتوافجيش تجعدي تهمليني ما هيهمنيش واصل.. خلاص عليا هم اكده.. وبعدي عن طريجي بقه عشان ما اغفلجهاش عليكي وامرر عيشتك ليدفعها ويذهب ليبدا يومه التي سودته في اوله..
دخلت فريده علي امها وقالت.. اماي مش هتودي وكل لايهم..
لتنظر امها بخبث.. اه يا بتي نادي جملات تودي الوكل..
لتندفع فريده بالله عليكي يامه انا زهجانه وعايزه اخرج اروح واياها وافجي الله يرضي عنيكي..
لتبتسم امها وتقول طب يا بتي اعملي بزياده عشان فايز معاه.
لتندفع وتقول.. عارفه وعامله حسابه انا اجدر ما اعملش(مثلا 😅😅) .. لتتلبك جصدي يعني خابره انه معاه طب اروح احضر الحاجه عاد لتذهب
وتنظر مليحه.. والله يا بتي فايز زين بس هنعملوها كيف دي انت هواريه هندوكي ليه كيف دا مني عيني ياخدك دا متل ولدي بس ابوكي صعب وواعر ما هيرضاش دا روح ايهم وولدي التاني. نص ايهم اتنين في واحد بس واحد طايح والتاني حنين ربنا يجعله من نصيبك يا بتي..
لتنتهي فريده وتذهب لتجد فايز يقف بعيدا لتسال عن ايهم لتجده ليس موجود لتسعد بشده لتذهب الي فايز وتهتف بحنان.. كيفك يا ود عمي..🌛🌛 ميفو ميفو 🌛
لينظر الي الاسفل ويهتف كيفك يا بت عمي.
لتقول بخير طول مانت بخير..
ليرفع نظره ليرجف قلبها فهو نادرا ما ينظر اليها ليقول..بخير يا فريده بخير يا بت الغالين.
لتبتسم لتجده ينظر بعيدا لتندفع وتقول.. هو اني مزعلاك في حاجه.
ليقطب جبينه... ليه بتجولي اكده.
لتقول.. اصلك دايما بتبص بعيد بحس اني بضايجك لو اكده جول.
ليبتسم وينظر اليها بحب فهو بداخله مشاعر لها ولكنه يكتمها ليقول.. لاه واصل دانت الشوفه في وشك بالدنيا بس الاصول يا بت الناس.
لتبتسم وتهتف بلهفه.. بالله صوح الشوفه في وشي بالدنيا.. لتقترب وتقول بخجل.. وانت كمان والله الشوفه في وشك بالدنيا.
ليرجف قلبه فلم يعد يحتمل صدها اكتر من ذلك لينظر اليها نظره اودع فيها كل مشاعره لتتعلق عيناهما ليقول.. احلي دنيا والله يا بت عمي.
لتحس بالخجل وان قلبها سيتوقف لترتبك ولا تعلم ماذا تقول ولكنه اخيرا تكلم فتمنت ان تقف هكذا عمرها معه.. لتمد يدها وتقول.. ده شويه جراميش عملتها مخصوص ولفيتها في منديلي. المنديل ده غالي عليا جوي خده عالله الجراميش تعجبك..
ليهتف.. والله من غير ماتجولي عجباني جوي .. لتبتسم له بخجل واعطتهم له وانصرفت مسرعه وهيا تتشح بالاحمرار من جراء ما فعلت فهيا تخجل ولكنها تريد ان تجعله يحس بها ليمسك المنديل ويخرج منه الاكل ويضعه جانبا ويضع المنديل علي انفه يشمه ليغمض عينيه ثم يضعه علي قلبه.. كيف بس يا بت الناس كيف.. بعيد جوي والله بعيد. جلبي هيوجف من جمالك ونظراتك بس ما جادرش اجرب.. العيبه هتطولني والعرف هيمنعني.. يا رب حلها من عندك..🌛🌛ميفو السلطان 🌛

عشقني في ماضيه.. ميفو السلطانحيث تعيش القصص. اكتشف الآن