الحكايه الخامسة والعشرون

5K 69 17
                                    

#عشقني_في_ماضيه
#حكايات_mevo
البارت الخامس  و العشرين..
كان ايهم يقف يفكر كيف سيكون وضعه اذا تركها تذهب ليحس بجسده يغلي من الداخل واحس ان الفكره في حد ذاتها قتلته ليهب ويهتف.. لاه تسافر فين عاد وتهملني دانا جتتي بتحرجني.. طب ايه ده عشج والا ايه في ايامي الغابره مش واعي ولا عارف اني اعشج ايهم مالوش في الحجات دي.. ولا ليا في العشج والحب والمسخره دي.. طب ايه هتجعد تاكل حالك وتسيبها تطفس من وشك العكر هتجعد بومه اكده ما تتلحلح وتخليها تريدك يا طور ماتعمل اي حاجه مالمسخوط فايز طول النهار جافش في الحزينه اختي.. اهه تلات سنين وما بعتجهاش.. والا التاني شاف البت مره وهينهبل عليها ونازل سحسحه.. ايه طور مابتحسش كيف ما جالت.. بت جمر فرسه نار بتخليك تشعلل ما تستاهل شويه تجولها كلمتين ناعمين.. شوف الحزين فايز بيجول ايه واعمل زيه وبطل تنطحها.. انت جواتك المسخوط اللي حبته ماتدور عليه منك لله البت هتروح.. لاه تروح ايه داني اجتلها جبل ما تهملني وتاخد بتي.. بتي ايوه.. هتسيبها تمشي وتاخد بتك تتربي بعيد.. لاه لاه ماههملهمش انا ماجادرش.. طب ايه.. ايوه فكر اكده واهدي علي حالك ليهتف.. لاه خلاص اوعي لحالك انت رايدها وهتموت عليها وهيا ماهتجيش بحموريتك دي يبقي اتلحلح كيف ابوك ماجال.. خلاص هم واطلعلها.. ليبتسم.. ايوه خلاص اني طالع.. هتلحلح لاجل عيون الجمر..

جلست دنيا مع فريده سارحه في كلام ادهم مبتسمه لتهتف فريده.. ايه بتحبيه..
لترتبك دنيا.. ايه بتقولي ايه..
لتضحك فريده.. بجول اللي شايفاه.. الواد بيعشجك اتهبل اياك وانت اهه النور بينط من وشك..
لتهتف دنيا.. لا لا مفيش عيب كده دا واحد متجوز..
لتهتف دنيا.. يا حسره جوازت الهم والشوم بت بومه وتجيب كرشه نفس.. ادهم اخويا ماشافش جواز ولا شاف حنيه. لا شفت وشه نور الا اما بص في وشك.. ماتخافيش يا خيتي.. لا هتخربي عليه ولا هتاخديه من مرته بس اصحك تسيبي حب اكده.
لتهمس دنيا.. اقول ايه بس.
لتهتف فريده.. جولي اللي جواتك ولا تخافيش جولي يا بت الناس..
لتتنهد دنيا.. هقولك علي كل حاجه عشان تعبت.. لتبتسم فريده وتستدير وتسعد واثناء ذلك تفتح تليفونها ليسمع ادهم ما تقوله دنيا.. كان ادهم منصتا وقلبه يرجف ليسمع دنيا تقول.. انا بنت مش زي البنات تحسني مجنونه شويه بحب الحب نفسه.. من سنين وانا بحب واحد وحاسه انه موجود ساعات كنت بحسه مضايق وبيدور عليا كنت حاساه محتاجني تخيلته وتخيلت مكانه.. عارفه مش هتصدقي رسمت لوحه للمقعد بتاع النيل تحت ورسمت هاله نور وانا واقفه ابصلها بحب كنت بنام واحلم بيه احب واحن ليه هموت عليه َممكن تحسيني فعلا مجنونه بس بجد حبيت واحد ماشفتوش لحد ما جه ادم مش عارفه اول ماشفته وشفت عيونه قلبي رجف كنت هتجنن رسمت عيونه في اللوحه.. بحب عيون جوز اختي.. اتجننت كتير وايام كنت بقف ابص لعيونه واقوله هتيجي امتي.. وحشني واستنيت كتير لحد ما قلبي وجعني اول ما جيت وشفت ادهم خفت ماكنتش بصيت في عيونه اول ما وقفت معاه عالنيل وبصيت في عيونه قلبي وجعني.. كنت حاسه اني لقيت روحي لقيت نفسي لقيت اللي مانيمنيش سنين.. لقيت الحبيب والعشيق والونس والصاحب.. ايوه صاحب كنت بقعد اكلمه بالساعات.. اول ما لقيت ادهم لقيت روحي والله لقيت روحي.. انا حاسه بقلبي بيتمزع واول ما مراته جت حسيت بقهر الدنيا.. حبيبي مش ليا حبيبي راح مني.. لتجهش بالبكاء وتنتحب لتهتف انا موجوعه اوي وخايفه اوي خايفه روحي تبعد عني وماليش حيل اني اقرب خايفه هموت عليه بس ازاي اخرب بيته ازاي.. اعمل ايه موجوعه.. يا رب تعبت.. يا فريده ادهم ده روحي.. قلبي اللي استنيته يعشقني واعشقه.. لتجهش بالبكاء كان في ذلك الوقت لم يحتمل ادهم الكلام ليدخل عليهم بهدوء ليقترب ويشير الي فريده ان ترحل ليقترب بهدوء ويقف امام دنيا ويهمس ورَوحك بتجولك انها استحاله تبعد عنك.. لترفع عينيها بحب ودموعها تنزل ليقترب  ويهتف.. دنيا انت روحي وفوق روحي الدنيا اللي اتمنتها.. انا لحد كده ومش هسمح انك تبعدي ثانيه عني وسفر ورجوع مفيش والله لو هخطفك..
لتهتف.. طب ومراتك..
ليقول.. غارت في داهيه دانا كت في سجن لحد ما الجمر نور حياتي والله نور حياتي.. اكن حبيبي كان بيكلمني مستنيني.. يا لهوي يا فرحك يا ادهم..
لتهمس ادهم انا خايفه..
ليهمس طول مانا جنبك ماتخافيش انا استحاله اهملك ولو علي رجبتي .. دموعك دي بتحرج جلبي بالله عليكي لتنوريلي حياتي وتضحكي..
لتبتسم له ليضمها اكتر ويظلا هكذا لفتره ليهمس انا حاسس اني ملكت الدنيا بدنيا.. انت قلبي ودنيتي.. ليرفع وجهها زي ما روحك اتعلق فيا انا اتعلقت فيها لتسيل دموعها اكتر. ليهمس لها بحبه ليهتف.. طب ممكن الجمر بس يساعد اخويا الغلبان ممكن تحاولي تجنعي داليدا والله ايهم طيب بس طور نعمل ايه..
لتبتسم.. داليدا عايزه حاجه واحده تحس بقلبه وهو جامد عليها صدقني وقت ماتحس بقلبه هتلاقي حبيبها.. انت مش متخيل ادم كان حنين اد ايه دا كان بيشع رومانسيه ليها ولبابا وليا..
ليقطب ادهم جبينه.. نعم يختي ليكي اللي هو ازاي ما تتلمي هو كان نحنوح واهبل..
لتضحك وتهتف لا كان عسليه والله طيب وحنين وبيراعي ما كانش مخلينا محتاجين حاجه ومضلل علينا.. والله يا ادهم ادم كان مالي حياتنا وداليدا كنت بتعشق تراب رجليه صعب انها تكون لايهم الا لو ايهَم ادالها حنانه داليدا مش عايزه حاجه لا بتاعه فلوس ولا مناصب ولا دنيا داليدا قلبها دهب ومش عايزه الا قلبه.. والنبي يا ادهم وعيه داليدا بتتعذب اوي دا تموت من غيره.. بس هو صعب وناشف اوي مش زيك طيوب وحنين..
ليبتسم ادهم.. ويقترب بحب اكني طيوب وحنين.. لتخجل منه وتهتف بس بقه الله..
ليضحك.. يا بنتي مش انت اللي قايله.. طب يا قلبي هفهمو عالله يفهم.. ويهتف. طب انا رايح اسيبك تنامي بس علي شرط احلمي بيا زي ما هحلم بيكي..
لتبتسم.. ولا يوم الا ما حلمت بيك..
ليعود ويشدها اليه ويقبل يديها  ويتركها ويرحل تاركها تشع سعاده ونور..

عشقني في ماضيه.. ميفو السلطانحيث تعيش القصص. اكتشف الآن