#عشقني_في_ماضيه
#حكايات_mevo
البارت الثاني والعشرون..
بدات مليحه كلامها لتقول.. اسمعي يا بتي.. خابره اللي فيه صعب وانت متلخبطه بس نعجلها اكده انت واحده عشجتي صعيدي وهو عشجك واتجوزتو وجبت احلي بت في الدنيا.. ودوجتي طعم العيله والونس يا بتي.. هينفع تعيشي لحالك تربي بتك.. انا بتكلم بالعجل ممكن تكوني مش محتاجه فلوس ولا حاجه بس محتاجه الونس يا بتي راجلك اللي حبتيه َعشجتيه.. طب لما تهملينا هتجولي لبتك ايه.. ابوها راح فين هتعيشيها من غير سند يهون عليكي بتك.. يا بتي الصعايده واعرين والنسب عزيز وولدي صعيدي مآصل فاكره ايه زعلانه منيه علي جوله طب ماهو مش فاكر وخايف علي نسب هواره ولما حس ووعي لحاله اهه بدا يجول.. طب انت الراجل اللي بتعشجيه ده هتتحملي يروح منك.
لتهمس دليدا بقهر.. ماهو راح ادم روحي راح..ميفوميفو
لتبتسم مليحه.. لاه ما راحش ادم داب في جلب ايهم ادم حبك وهو ايهم ومش دريان ومحتاج حد يطلعه يا بتي.. طلعي اللي رايداه من جوزك وخديه.. الست الصح تجيب جلب جوزها وتخليه يعشجها الف مره.. انما تبعدي هتتعبي وهو هيتعب لانك جواته.. ولدي من ساعه َما رجع َهو اتغير بيحلم بيكي يا بتي ويجوم مفزوع يدور علي حاجه نجصاه مابينامش يا بتي.. انت جوات ولدي يبقي طلعي جواته اللي ريداه.الست لو عازت راجل تجيبه من نن عين الاسد يا بتي . ولدي كان جاسي وبيكره النسوان ولا بيجربلهم.. لما يجول عايزك وعايزك مرته َانت مش هواريه يبقي هو مهبول من جوا. يبقي انت جواته.. ولدي فكره عن النسوان كان غلط لما يجول عايزك وهيتجنن عليكي يبجي اتغير ولدي انه يجول عايز مره دي في حد ذاتها واعره عليه جوي. يبقي من جوا بيغلي عليها اجولك ايه. ولدي كان فاكر النسوان تحت طوعه انما يا بتي هو جاي متغير كنه ملبوس بيكي يتنفض لما حد يجرب منيه كنت اوعاله نايم ومغمض ووشه كيف العيل الرايج اللي نايم في حضن امه بيبتسم تجولي مش عايزه.. لاه تعوزي َتخرجي اللي بيحلم بيه ورايده بس متلخبط ولا عارف يطلع عشان جديد عليه يا بتي. صحيح ولدي واعر وجوي بس انت برضك شديده يا بتي واللي تعمل اكده وتجازف َتاخد راجل لحاله تعمل اكتر وتجيب راجلها تاني..
لتتنهد دليدا.. هعملها ازاي وهو مابيحبنيش عارفه لو فاكر اي حاجه كنت جربت بس دا واحد تاني خالص..
لتهتف مليحه.. يبقي تفكريه وتحسسيه بيكي يا بتي.. حسسيه انك مرته هو مش غريب عنك.. هاتي راجلك اللي ريداه من جواه وخليه يكونلك كيف ما بتريدي يا بتي. بس مين جال اللي مش فاكر لاه دا حاسس والاحساس بيجطع ولدي اني خابره ايهم مالوش في السبسبه بس دلوك واعياله عايز يسبسب لايراضيكي. لما كتي تعبانه كان واخدك في حضنه كنك روحه ده ماهواش ولدي ابدا.. فكري الله يرضي عنيكي وتجهريش بتك. والاخر مافيش حاجه هتبجي غصب وعهد عليا لاجفله واسخمط عيشته كمان.. هو اه شديد بس طيب وحنين بس حد يخرج حنيته دي وده انت يا غاليه اللي تعمليه.
لتتنهد داليدا.. مش عارفه اقولك ايه بس صعب.. ابنك صعب اوي.
لتضحك مليحه.. وانت ايه مش صعبه اللي تنط السور وتهرب ببتها وتجدف مركب ودمها سايح ماتبجاش صعبه.. لاه انت صعبه وحطي عليهم كيد النسا.. هاتي زوجك ليكي واعمليه كيف مابدك.
لتهتف داليدا.. ايهم جامد مش زي ادم.. ايهم صعب وقاسي.
لتضحك مليحه.. طب ما ادم جوات ايهم كان جه منين عاد الحنيه مغروزه فيه انبشي وطلعيها..
لتهتف داليدا.. اطلعها اعرض نفسي عليه واترجاه يبقالي حبيب.
لتهتف مليكه.. ايه الحديت ده.. دانت ست الستات تجعدي وتتشرطي وانا هضبطهولك واخليه يخاف لاتروحي منيه احنا ماهنريحهوش وشوفي ان ما اتبدل ورجع ادم واكتر جولي مليحه جالت لما يوعي انك هتروحي منيه جلبه من جواته هيخرج ويخرج الغايب الي عشجك عشج ماهو ماهيجيبكيش الا بالعشج يبقي لازم يوعي لحاله..
لتتنهد داليدا وتصمت وتقول مليحه.. طب بحج ربنا ما حساش بحاجه لايهم..
لتخجل داليدا لتهتف مليحه.. لاه ماتخجليش مش هتمشي اكده.
لتهتف داليدا.. لا حاسه والله لما بيبصلي هو صحيح اول ما جينا عيونه ماكتش حساهم انما دلوقتي عيونه حساها قوي وكمان بقي حنين صحيح بس هو قابلني وحش قوي وقلي كلام وجعني وحلل لبنته.
لتهتف مليحه.. ماهي الشوفه الاولانيه ليها حساباتها يا بتي برضك.. غيرها وغير نسبنا شايفه ايه.
لتتنهد داليدا.. هو بيحاول بس. بس هو شخصيه متحكمه ودا صعب عليا.
لتهتف مليحه.. ماهو يا بتي من عندك شويه ومن عنده شويه َنمشي الدنيا طالما حساه .الراجل مرته تجيبه حنيه يعملها اللي عايزاه عجلهم . الله يرضيكي يا بتي ويريح جلبك وبجولهالك مفيش حاجه هتجيكي غصب اطمني يا بتي.. يلا جومي. اجعدي عالنيل شويه وفكري في كلامي.. وتركتها وذهبت َكلامها يدور الف مره في راس داليدا..
أنت تقرأ
عشقني في ماضيه.. ميفو السلطان
Romanceبارد وقاسي فقد ذاكرته ليتحول الي شخص اخر يحب ويهيم بحبه ليعود حياته وينسي من احب وعشق لتعافر وتبحث عنه ولكن هل ستصل له هل سيتذكرها من اساسه