الحكايه الواحد و الثلاثون

4.8K 88 3
                                    

#عشقني_في_ماضيه
#حكايات_mevo
البارت الواحد والثلاثون....
كنا قد تركنا ايهم تحت اقدام داليدا والدماء تتفجر منه ليهوي قلبها وتصرخ بهستيريه ليتجمع الحرس واطلقو اعيرتهم الناريه لتصيب جسد مديح ولم يعد في جسمه مكان يفضي من الرصاص ليسقط صريعا ليتجَمع الناس والحرس لتعطي داليدا ابنتها لاحدهم وتسقط ارضا تري زوجها والرعب يجتاحها وهيا تصرخ برعب.. ايهم ايهم فوق ماتعملش فيا كده حرام مش تاني قلبي هيقف لتصرخ في الحرس وياتو ليحملوه وهو لا يعي شيئا لتاخذه في احضانها وتضغط علي الجرح وهيا تصرخ فيهم ان يسرعو ليتجهو الي المشفي بسرعه جنونيه ليستقبلهم الاطباء ويبدا الكل في اسعافه فايهم معروف لدي الكل ودخلت هيا معهم وكانت مذعوره علي حبيبها واحست انها ستموت اذا فقدته ليمر الوقت ويستخرجو الرصاصه ولحسن الحظ كانت علي بعد انشات من القلب.. لينتقل الي العنايه وتذهب هيا معه ليقابلها جمع من الناس كانت العائله باكملها تجمعت هواره عن بكره ابيها ليقترب منها ضرغام قلقا مزعورا كانت حالتها مشعثه والدماد تلطخ ملابسها ودموعها تتساقط ليهتف.. خير يا بتي ولدي عايش ولدي لساته عايش..
لتهتف بوجع.. ايوه يا عمي الحمد لله  يمر بس اليومين ونقول يا رب يا رب.. ادعيله يا حاج..
ليهتف.. خليك لينا يا مرت الغالي ولدي جوي وهيبقي مليح يرجع لبته ومرته.. نظرت اليه بقهر واستدارت لتذهب الي زوجها.. وقف ضرغام والكل يتوعد لعائله عزام فلا يكفيهم موت ذلك الكلب ليدخل عليهم كبير عائله عزام وقد وعي للفعله السوداء التي فعلها ابنه ليس مره واحده بل اثنين.. ليقترب من ضرغام ويهتف.. كيفه اديهم يا حاج ضرغام اني جايلك بنفسي وجايب عيله عزام كلها تطمن علي ابن كبير البلد وكبير شباب البلد.
ليصرخ ضرغام.. ولدي زين يا عزام وهنعرفو ناخدو حجه زين ولدي ما يتعملش فيه اكده مره واتنين.. حد جالكو انه مالوش اهل ولا رجاله يجطعو اللي يمسه.. ليهيج الشباب ويبدا التناحر ليصيح عزام.. الله في سماه ماعرف ولا عندي خبر ان ولدي عمل اكده واهو راح بعيبته اني جاي اجولك اللي يرضيك يا حاج ولدي عيب عيله عزام وووحل العيله كلياتها ماهنفتحوش بحور دم اللي يرضيك يا حاج ضرغام بس بلاش نفتح التار ماهنخلصش وهواره هتخلص عالعزاميه والعزايمه مالهمش ذنب في خلفه الشوم ده..
ليصرخ فايز اخوي لو مسه شي هسوي عيلتكو بالارض يا عزام.
ليتدخل مامور المركز.. والا كلام زين يا حاج عزام.. اسمع يا حاج ضرغام الهواريه لو فتحوها دم البلد هتتحرج وانت عيله واعره وليكو كلمه شوف ايه اللي يرضيك وعزام هيعمله ولو علي رجبته..
ليهتف ضرغام.. اما ولدي يجوم بالسلامه الاول وادعو انه يجوم ولا هتلاجو الدنيا ولعت ادعي يا عزام ان ولدي ينجيه ربنا والا ما هيكافينيش عيلتك ونسبك كله. واول حاجه ولدك يترمي في مجابر الصدجه ولا حد يطلع عليه معزا ولا ياخدله عزا يتدفن سكيتي.. الله يحرجه في نار جهنم زي ما حرج جلبي علي ولدي مرتين مش مره واحده.. ليمتثل عزام وياخذ عائلته وينصرف وقد تلبسه الرعب من المصيبه التي فعلها ابنه..
دخلت داليدا علي ايهم لتجده نائم لتقترب منه بهدوء وتجلس بجواره وظلت تنظر اليه وشريط علاقتهم تدور امامها.. لتهمس.. ربنا حطك قدامي لحكمه مش عارفاها.. حبيت واحد وعملتله كل الخير.عشقت والعشق دخلنا وعشنا فيه. راح مني وخلع قلبي راح اللي عيشت عشقاه سنين  .. راح حبيبي ودنيتي قلبي اللي هيموت عليه .. رحت ادور عليه بدموع عيوني وقلبي جابني ليك.. ليه  سيبتش اللي يروح .. جيتلك وانت غريب حسيتك غريب كل حاجه فيك غريب ولا يوم حسستني انك قريب.. لحد شفت في عيونك اللي عشقته يوم وعشت معاه سنين .. ورجعلي الحبيب عارف كنت حاسه ان قلبي صح كنت حاسه اني هطلع صح.. واحده واحده دخلت جوايا.. بقيت نفسي اللي بتنفسه.. دخل ادم وراح وجه مكانه ايهم بس للاسف.. ايهم ولا يوم حس بيا ولا يوم كنت ليه وكان من جواه بيضحك عليا.. ليه ليه تعمل فيا كده ليه توجعني كده واحده مش عايزها تعمل فيها كده ليه.. عشان ايه.. عشان فريده.. عشان اقعدلك مراتك مامشيش.. طب ليه مش فاهمه.. اروح فين بوجع قلبي ده.. انام في حضنك واتمناه واصح علي حقيقه ومرار.. اصحي علي وجع السنين.. ليه يا ايهم دانا حبيتك.. قربك وجع وبعدك وجعين وجع حبيب راح ووجع حبيب قدام العين..  حب الاول انساه بيك انسي نفسك بيك.. طلع حبك ملح اترش علي الجرح وزاد الوجع والجرح.. يا ريته ما كان حب ولا دخلي قلب يا ريته فضل جرح اهو كان يوم هيطيب. كنت حلم جميل عشته بالسنين.. كفايه عليا حلمك اللي عشت فيه.. بس دنيتك وحقيقتك مش ليا ولا مقدره اخشها برجليا..عارف ايه الوجع.. انك تحب واحد مرتين المره الاولي يروح منك قدر والتانيه يروح منك بكيفه .. لانه مش ليك.. انت من يوم ماسيبت ادم مشيت من دنيتي.. اتمنيت حاجه مش مقدره ليا انت لا كنت ليا ولا هتكون ليا اللي ليا راح وسابني.. اللي ليا نايم قدامي ومش عايزني.. لتقترب وتلمس وجهه بحنان.. حبيتك اوي واتمنيت اعيش دنيتي معاك.. ليه مافيش ليا ذكري عندك مفيش لمحه جواك مني دانت كنت بتعشقني خلاص جواك مات وكل اللي ليا عندك راح.. ولاذكري كلو راح.. يارب ايه الوجع ده..مش لاقيه كلام بس انت شاطر في الوجع وانا قلبي استكفي وجع والله استكفي وجع.. ليه يا قلبي.. ايوه قلبي وبقيت قلبي ليه ليه تعمل كده هو انا ماستاهلش حتي تحن ليا.. دانا مت عشانك انت لاجل الاقيك.. ويوم مالاقيك توجع وتضحك عاللي كان ليك حبيب.. تاخدني في حضنك وتخليني اقول اسمك دا كل اللي كان همك.. اني اقول اسمك.. ادم راح وفضل ايهم اللي ما هبقاله يوم حبيبه.. بس عارف لو ينعاد الزمن هتمني اكون في اللي انا فيه.. عشت حبك فرحه وهعيش علي حبك ذكري.. مش ندمانه اني حبيتك ومش ندمانه اني رجعت حبيتك بس هو الوجع.. هو الوجع اللي خايفه اعيش بيه.. والله موجوعه هسيبك ازاي وانا هموت عليك.. كانت تنتحب في صمت لتهمس.. يا رب نجيه حتي لو ماليش نصيب فيه نجيه عشان هو الحبيب اللي هعيش علي ذكراه.. هعيش افتكره بماضيه وهتعذب بالحاضر اللي ماليش فيه نصيب.. يوم مادخلت حضنك اتمنيت ادوب فيه امان الدنيا فيه بس يا خساره طلع حضنك وهم وقربك وهم ودنيتك وهم عارف كنت هرضي والله واعيش في الوهم.. بس صحيت علي وجع السنين.. لا عاد ليا جواك حنين ولا ليا جواك غير كل رخص وقهر السنين.. صحيت مفجوعه علي حقيقه انك غريب وهتفضل غريب.. ظلت تمسك يده وتنتحب فوجعها قد فاض وفاض حتي اهلكها وانغمست في هم السنين..
دخل ادهم بدنيا القصر وصعد بها الي حجرته هو  ووضعها بحنان واتجه الي دولاب فاتن واخذ كل شئ بجنون واخرجه من الحجره   وتركها وخرج الي والده ليهتف ابوي روح هاتلي مرتي..
ليهتف ضرغام.. اجيبها ازاي ماتسيبها غارت وطلجها..ماتسيبنا في المرار ووجعه اخوك.
ليصرخ.. اخوي هاخد تاره وانزع جلبه م ماحدش هينفد منيها بس لاه الله في سماه لاحرج جلبها واخلي اللي مايشتري يتفرج عليها.
ليهتف.. سيبها يا ولدي وطلجها خلاص اكده.
ليصرخ.. روح هاتلي مرتي عشان لو رحت دارهم هجتلها ويجتلوني هناك روح هاتها..
ليمتثل ضرغام ويذهب ليحضر فاتن فظنت فاتن انها انتصرت علي ادهم وانه وعي لدرسه وستعود زوجته امره ناهيه لتعد فاتن منتفخه الي ادهم وهيا لا تعلم ما حدث لتدخل البيت ومعها ابيه لتدخل البيت والكل ينظر اليها بقرف لتتجه الي حجرتها لتفتح الحجره لتنصدم مما تري وتنشل مكانها فادهم كان يتوسط السرير محتضنا دنيا ويتلمسها بحب.. لتبهت وتتراجع لينظر اليها ويقوم وهو يسيطر علي نفسه الا يقتلها لتصرخ... ايه اللي جاب البت دي اهنه انت جايبها اوضتي.. ليقف ويذهب اليها وهنا رفع يده ورزعها قلم ادمي شفتيها ليهتف.. اوضه مين يا زباله انت فاكره ان هتجعدي فيها دجيجه.
لتصرخ.. انت مجنون امال جايبني ليه.
ليهتف.. جايبك عشان اخد حج حبيبتي اخد جلبك وامزع جتتك زي ما مزعتي فيها لتخاف َتتراجع.. امال فاكره ايه ليصفعها مره تلو الاخري كان يضربها بشده حتي ادمي وجهها ليمسكها من شعرها.. ولسه لسه هعرفك ادهم لما تقربي من جلبه هيمزعلك جلبك.. ليهجم عليها ويبدا في ضربها بشده وهيا تصرخ وتحاول ان تهرب منه ليقف ينهج من عنفوانه.. ايه لا لسه بدري لسه يا فاجره دانا هخلص عليكي خالص يا ريت اخوي كان موجود كان جتلك ولا حد نطج بس عموما مش هبقي اجل منه واخرج المطوه التي اخذها من الحارس.
لتصرخ.. انت هتعمل ايه هتموتني.
ليهتف.... لاه اموتك ايه فاتن هانم ماتموتش بس يتعلم عليها.. واقترب منها وبدا في تشريط جسدها وكلما نغزها يصرخ دا حج حبيبي .. ودا حج الكلام الزباله اللي خلتيني اجوله.. ودا حج وجعي ووجعها وخوفها.. ودا حج نفسها اللي راح وظل يشرط جسدها حتي تشوه تماما ليقترب منها ولسه بقه وشك الجميل ده اعمل فيه ايه عشان يتربي صوح لتزعر وتنهج وتصرخ وتحاول ان تستغيث ليقترب ويضع نصل المطوه علي وجهها ويبدا بتمريره بهدوء وهيا ترتجف َتنتحب ليهتف عايزه الشج بالطول والا بالعرض. كانت تنتحب ودمائها تتساقط ليهتف.. انا هستني اما حبيبتي تجوم وتاخد حجها وتمزع فيكي تمزيع وهعيشك كلبه تنزلي وبس بوز فاتن هيندعك في الارض ليشدها من شعرها وينزل بها الي بدروم القصر ويدخل الي احد الحجرات ويصرخ في الحارس.. هاتلي سلاسل ليمتثل الحارس ويذهب اليها وهيا تصرخ برعب.. ووضع سلسله في رقبتها وقدميها وكبله في الشباك الحديد ورماها ارضا ليهتف.. هتفضلي اهنه زي الكلبه لا اكل ولاشرب الا الكفاف وكل يوم هيندعك وشك في الارض لحد ما حبيبتي تجوم وتشوف هتعمل فيكي ايه.. فاتن هانم هتنام عالارض مذلوله مدعوك وشها واخرتها هطلقك وارميكي رميه الكلاب ماحد هيجربلك وعفضحك فضيحه بين هواره ان مرتي خطفت حرمه من دار هواره ودي لوحدها موت لحالها اللي يجرب علي ضيف هواري ينجتل وساعتها هرميكي لابوكي كيف الكلبه مفضوحه في بلد هتاكل وشك ليدفعها لتصرخ بشده ويذهب ويقفل عليها ويخرج ليصعد الي حبيبته ليجلس بجوارها ويهمس.. جومي يا جلبي وخدي حجك زي مانت عايزه ولو اني عارف انك جلبك دهب وما هتعمليش حاجه.. لتبدا هيا بالتاوه والافاقه ليحس ببعض الرهبه لتفتح عينيها وتظل لفتره لا تعرف اين هيا لتنظر لتجد من طعنها وسلب روحها ينظر اليها بحب وهيام لتنكمش وتصرخ وبدات في النحيب والارتعاش ليصرخ.. اهدي اهدي انت كويسه يا جلبي ماحدش لمسك والله ماحد لمسك.. كانت ترتجف وتصرخ ليهجم عليها ويشدها ويحتضنها بشده وهيا تصرخ وتبعده كانت تصارعه وهو يعتصرها ويصرخ.. اهدي انت ماحدش لمسك والله ما حد لمسك كانت تان بوجع واحتضانه لها يحرقها.
لتدخل عليهم مليحه. فيه ايه يا ولدي لتقترب مسرعه وتصرخ بعد عنيها.
ليصرخ.. لاه مش هسيبها مش هسيبها..
لتقترب الام وتصرخ اهدي يا ولدي البت مرعوبه اهدي ليفلتها ودموعه تنهمر وتتلقفها مليحه وتحتضنها لترتمي في احضانها وتنتحب بقهر لتهتف مليحه اخرج بره دلوك.. ليظل واقفا لتصرخ بجولك اخرح بره دلوك.. ليستجيب اليها قهرا ويخرج ويجلس بجوار الباب يفترش الارض لا يجرو علي التحرك..
في الداخل بدات مليحه تهدي من دنيا.... اهدي يا بتي اهدي انت منيحه يا بتي ما حدش جربلك انت لساتك بت بنوت يا بتي.. لتنكمش دنيا وتحس برجفه تجتاحها لتحتضنها مليحه اكثر.. ايوه يا بتي اهدي اكده وانا هجولك علي كل حاجه يا بتي.. والله انت منيحه منها لله مرت ادهم فاتن اللي عملت كل اكده فيكي يا بتي وبدات بسرد كل شئ عليها من خطفها حتي مكالمه ادهم واجباره لجنونه عليها واحضارها الي هنا امنه وضربه لزوجته وحبسها في البدرون لتبدا دنيا في الهدوء قليلا ولكنها مهزوزه مرعوبه لتاتي فاجعه اختها وتصيبها بخلل وتنهار بالبكاء لتهتف.. عايزه اختي وديني لاختي..
لتهتف مليحه حاضر يا حبيبتي بس تهدي اكده وتعرفي ان ادهم مالوش ذنب وانه عمل كل ده عشانك يا بتي والله هو ماجلش العفاشه دي الا عشان الراجل هدده..
لتهتف دنيا.. انا ماليش دعوه بيه انا عايزه اختي..
لتربت علي كتفها... حاضر يا بتي هوديكي هخلي ادهم يوديكي..
لتصرخ كانت مهزوزه وحالتها صعبه وتريد اختها... لا لا مش عايزه اشوفه مش عايزاه والنبي خليني اروح لاختي انا هموت والنبي ودوني لاختي..
لتهدئها مليحه.. حاضر يابتي هوديكي بس اهدي.. لتتركها وتخرج ليهب ادهم ايه قلتيلها صح وعرفت كل حاجه مش كده وماعادتش زعلانه يا اماي مش اكده.. اخش اراضيها بقت منيحه..
لتتنهد مليحه.. استني يا ولدي.. لاه هيا حالتها وحشه يا ولدي وعايزه اختها.
ليهتف.. طب هوديها سيبني ادخلها.
لتهتف.. لاه يا ولدي هيا لو جربت منيها هتصرخ تاني وتنهار مش ناجصين يا ولدي..سيبها تهدي.. فايز هيوديها..
ليصرخ.. فايز ايه وزفت ايه انا هوديها.
لتهتف مليحه بعنف.. اللي اجوله يتسمع عاد فاهم والا ما هتلاجيهاش جدامك البت منهاره ودخلتك ليها هتموتها اهمد بقه وعدي الحزن اللي حط علينا كفايه رجده اخوك الله يجومه بالسلامه..
ليظل واقفا مقهورا لتذهب مليحه لتطلب فايز ليدخل ادهم مره اخري يجدها تقف محتضنه نفسها ليندفع َيشدها اليه يعتصرها لتصرخ.. ليهتف اهدي مش عرفتي كل حاجه اهدي جلبي بينحرج..
لتضربه وتضربه وهيا تبكي ليحتضنها وهيا تتحرك بعنف ليصرخ ماهسيبكيش واصل ماهسيبكيش جلبي بيتمزع.
لتصرخ.. ابعد ابعد انا مش عايزاك ابعد..   🌿استغفرالله العظيم 🌿
كان كل ما يفعله يتلقي ضرباتها ويعتصرها لتنهك بشده فهيا مازالت متعبه ليمسكها من وجهها لينظر اليها بعشق كفايه بقه انت تعبانه كفايه انت ليه مش حاسه بيا ليه.
لتصرخ ابعد انا بكرهك ابعد  ليحس بلسع في قلبه ليشدها ويقبلها بقوه وهيا تتململ بعنف ليشدد عليها لتستكين بين يديه رويدا رويدا ليشدها اليه ويحتضنها وهيا تنهح بشده لتنفجر في البكاء ليظل يمسد علي شعرها بحنان الي ان هدات بين يديه ليحملها ويذهب بها الي احد المقاعد ليجلسها علي قدمه ويكبلها بقوه كانت تبكي وهو يشدد عليها ويهمس اجعدي بقه تعبت حرام عليكي اهدي حسي بيا عاد طب سيبيني احس بيكي دانا جلبي انخلع لتستسلم بغلب وتبكي بين يديه ليضمها بذراعيه باعلي قوه لديه يريد ان يحس بها ليهمس جلبي هيجف حرام عليكي اني موجوع كفايه ليرفع وجهها وحشتيني كت هموت عليكي والله.🌿.صلوا على الحبيب 🌿
لتصرخ ابعد بقه....ميفو ميفو
ليهتف.. ماعرفش اعملها اموت والله اموت.. طب زعلانه ليه ماهو كان غصب عني طيب اعمل ايه.
لتهتف.. انا مش عايزاك كفايه بقه ابعد مش هسمعلك تاني.
ليهتف.. مين دي اللي مش عايزاني بطلي عشان ماتخلنيش اتغابي عليكي.
لتدفعه وتنتفض اتغابي علي روحك ايوه مش عايزاك وبكرهك.
ليندفع ويحتجزها علي الحائط ليهتف.. انت عايزه تطلعي غضبي صوح جولتلك كان غصب عني.
لتصرخ واني مش عايزه اعرف حاجه انت خلاص ماعتش في حياتي.🌿 استغفرالله العظيم 🌿
ليهتف... انت مش راضيه تهدي اني عارف لينهال عليها يقبلها وهيا تضربه بعنف وهو يضغط عليها ويلتصق بها لتحس انها ستموت من فرط تحكمها في نفسها لتنهار مره اخري ليمسك يدها ويضغط عليها لتكف عن المقاومه وتهدا وتهدا الي ان هدات تماما واستكانت بين يديه ليظل يتلمسها لفتره وهيا منسابه بين يديه ليبتعد ويشدها لاحضانه .. ليسمعا خبط مليحه لتدفعه بعيدا وتصرخ ابعد بقه انا بكرهك.
لتدخل مليحه وتعنفه لتبعده ليمتثل اليها وياتي فايز ومعه فريده لتخرج دنيا ولا تنظر اليه لتقترب من فريده وتلتصق بها لياخذهم فايز ويتبعهم ادهم محصورا علي ما هو فيه..
ليصلا الي المشفي لتهرع دنيا الي اختها لتاخذها في احضانها بلهفه.. حبيبتي حمدلله علي سلامتك يا قلبي.. لترفع وجهها طمنيني انت بخير عملو فيكي إيه حاسه بايه انت جيتي ازاي مين اللي عمل كده.. صلوا على الحبيب المصطفى
لتحتضنها دنيا وتشدد عليها لتمسد عليها داليدا. خلاص يا قلبي اهدي انت بامان حقك عليا انا اللي جبتك هنا ماكنش لينا نيجي هنا حقك عليا لتجهش بالبكاء
ليقترب ادهم.. اهدي يا داليدا هيا كويسه..
لتنظر اليه داليدا بغضب.. انت تبعد عننا خالص فاهم يمين بالله لو قربت َمن اختي لهعرفك مقامك.
ليصرخ ادهم.. ارحموني بقه انا عملت كده غصب عني ماتجوليلها يا دنيا جوليلها االي حصل جوليلها انك بخير وما حدش لمسك جوليلها اني انجبرت اجول اكده عشان ارجعها. لتحتضنها داليدا حقيقي يا قلبي انت بخير ماحدش لمسك.. لتجهش دنيا بالبكاء وتحتضنها لتهدا وتبدا في قص كل ما عرفته من والده ادهم.. ليرجف قلب داليدا.. لتشدد علي اختها لتشعرها بالامان وهيا التي فقدت امان الدنيا بفقدها حبيبها.. لتهتف خلاص يا قلبي الحمد لله غمه وانزاحت وانت بخير.. وايهم بس يقوم بالسلامه ونمشي نرجع حياتنا.. احنا لا دي حياتنا ولا دي دنيتنا..
ليصرخ ادهم.. انت بتهبدي تجولي ايه هما مين اللي يمشو دنيا ما هسيبهاش لو روحي طلعت.
لتقف امامه داليدا.. اسمع يابن الناس احنا كفايه علينا منكو لحد كده ابعد عن اختي وسيبها تعيش حياتها..
ليتخطاها ويصرخ في دنيا عايزه تعيشي حياتك بعيد عني.. عايزه تموتيني.. ليلتفت لداليدا.. انت اللي تسمعي البت دي بتاعتي ولو عملتو ايه ما هتبعدش عني فيا ريت تهدي اكده وبطلي تحشي دماغها بهبل مش هيحصل..
لتقف دنيا وتهتف.. انا مش بتاعه حد وخلاص زي ما داليدا قالت كل واحد يشوف حياته وانا كمان هشوف حياتي بدل الهبل اللي كنت عايشه فيه..واول ما اخوك يقوم هنغور من هنا ونسيبهالكو.. خلاص خلصت..
هنا لم يتحمل ادهم نفسه فكان بعدها  وخطفها ووجع قلبه قد فاض وكال ليهجم عليها و.. بقلمي ميفو السلطان 🌛🌛❤️

عشقني في ماضيه.. ميفو السلطانحيث تعيش القصص. اكتشف الآن