Keesokkan hari.....
"Afra hari nak pergi mana2 ke?"tanya Aisy.
"Tak pergi mana2 pun. Kenapa abang Aisy tanya."kata Afra
"Tak adalah tanya je. Tengah hari ni peguam papa datang pastikan Afra ada kat rumah. Peguam papa nak jumpa kita semua."kata Aisy.
"Okey."
-12:00 p.m.-
Tok...tok...tok...
"Assalammualaikum."
"Waalaikumsalam."jawap Afiq.
"Maaf mengganggu...ni rumah Dato' Amirul kan?"
"Ye. Tu nama papa saya. Kenapa ya ada apa2 masalah."kata Afiq
"Eh! Bukan bukan...saya peguam dato' Amirul. Saya datang nak sampaikan wasiat dato'."
"Oh...silakan masuk. Kita bincang kat dalam."kata Afiq.
"Duduk dulu saya panggil abang saya sekejap."kata Afiq.
"Baik. Terima kasih."
"Sama2."
Afiq naik ke atas menunju bilik kerja papanya yang sekarang diguna oleh abangnya, Aisy.
Tok...tok...tok...
"Sorry ganggu abang Aisy."kata Afiq.
"Tak...tak menganggu pun. Abang just semak laporan. Kenapa?"kata Aisy.
"Peguam papa datang. Dia ada kat bawah."kata Afiq.
"Ok. Afiq pergi panggil yang lain tunggu kat bawah. Abang turun kejap lagi."kata Aisy.
"Ok"
Amir, Afra, Afiq, Aisy dan Aireen berkumpul diruang tamu. Alif turun berada disamping ibunya, Aireen.
"Adakah semua keluarga dato' Amirul sudah berkumpul?"kata encik peguam.
"Ya. Semua dah berkumpul. Papa saya anak tunggal. Tak ada adik-beradik lain. Kami semua anak-anak, menantu dan cucu dato' Amirul."kata Amir.
"Baiklah kalau macam tu saya akan mula."kata encik peguam.
Skip...
"Akhir kata, kesemua Syarikat dato' Amirul jatuh ke tangan encik Amir selaku anak tunggal dato' Amirul.
Kecuali syarikat yang telah diberi kepada tuan Aisy, puan Aireen, encik afiq dan cik Afra."kata peguam."Tetapi ada syarat ditetapkan oleh dato' Amirul untuk encik Amir, iaitu harta akan menjadi hak encik Amir sepenuhnya sekiranya encik Amir kahwin dengan pilihan dato' Amirul."kata peguam itu lagi.
Amir hanya menunjukkan riak tenang keran dia sudah mengetahui perihal tersebut. Afra yang hanya duduk dan mendengar sahaja dari tadi entah kenapa tiba-tiba rasa bedebar.
"Saya diberi tahu bahawa tuan Aisy sudah mengetahui hal ini."
Aisy mengangguk.
"Tuan nak saya sampaikan atau tuan nak sampaikan sendiri."
"Biar saya yang bagitahu sendiri. Terima kasih atas kerjasama encik."kata Aisy.
Sepulangnya peguam dato' Amirul. Aisy minta semuanya berkumpul semula.
"Amir dah tahukan apa yang abang akan sampaikan?"kata Aisy.
Amir mengangguk.
"Tapi Afra tak tahu lagikan pasal benda ni?"
"Benda ni melibatkan masa depan Afra. Dan abang berharap sangat yang Afra boleh terima sebab ini adalah hasrat papa dan mama. Tapi abang tak akan paksa Afra terima."kata Aisy.
"Masa depan afra...maksud abang Aisy apa?"
Aisy memandang Amir dan Afra.
"Abang nak Amir dan Afra kahwin."kata Aisy.
"Hah"
"Macam yang peguam papa cakap tadi Amir kena kahwin dengan pilihan papa betul tak."
"Orang yang papa nak jadikan isteri Amir tu adalah Afra."kata Afiq.
Membulat mata Afra.
"Hah!!!Kenapa Afra. Ramai lagi perempuan lain kat luar tu yang boleh jadi isteri abang Amir...kenapa Afra."kata Afra.
"But papa want you to be Amir wife Afra Aliya. This is what papa and mama want."kata Aisy.
Afra memandang Amir. Amir duduk tenang di sofa. Melihat Amir yang tenang sahaja membuat Afra mengeluh kecil.
Afra memandang ke arah lain."Abang Amir setuju ke dengan perkahwinan ni?"tanya Afra.
Semua memandang Amir.
"Mir..."
Amir memandang Aisy dan mengangguk. Aisy, Aireen dan Afiq tersenyum kecil.
"Amir setuju."
"..."
"Bagi Afra masa. 3 hari. Give me three day to think about this."
"Ok...tiga hari je abang bagi Ra untuk buat keputusan."kata Aisy.
"Emm..."
"Kalau tak ada apa2 Ra naik dulu. Assalammualaikum."
"Waalaikumsalam."
YOU ARE READING
MRS.AMIR ASYRAF
عاطفية~Amir Asyraf bin Dato' Amirul Afif~ Anak tunggal dato' Amirul dgn isterinya. Mendengar berita tentang kematian ibunya memyebabkan dia kemurungan dan mengurung diri di dalam biliknya.Dengan pujukan ayahnya,akhirnya Amir menerima dan meredhoi pemergia...