9

49 4 1
                                    

Jag öppnar de stora och tunga dörrarna och möts av folk i min ålder strömma från ena sidan av korridoren, till den andra. Jag går försiktigt igenom allt folk fram till mitt skåp, tar ut de böckerna jag ska ha och går sedan direkt mot min första lektion som börjar om 20 minuter. Väl inne i klassrummet ser jag ingen till en början, sen sitter han där, Omar.
"Fan va stelt" mumlar jag och han vänder sig om mot mig.
"Hej" säger han lågt. Och jag besvarar hälsningen med en enkel nick. Jag sätter nig någonstans i mitten av klassrummet, inte där jag brukar utan lite längre bak den här gången för jag orkar bara inte sitta där jag brukar.
En tyst stund smyger sig över klassrummet innan Omar börjar prata.
"Så, eh.. hur är det mellan oss?" fråga han med försiktiga ögon och sätter sig så det är en stol mellan oss istället för tre som det var innan.
"Jag har ingen aning" svarar jag enkelt och kollar fram medan jag ser i ögonvrån att Omar kollar på mig. Jag tar tag i min tröjärm och drar ner den över halva handen för att inte bandaget ska synas, det blir bara jobbigt om jag måste berätta för alla vad som har hänt. Det tänker jag inte.
"Okej men du borde väll veta vad du vill?" kollar Omar med lite smått irriterade ögon på mig.
"Nej Omar, just nu vet jag inte det." svarar jag och låter nog mer irriterad än vad jag egentligen är.
En egenskap jag har, låta mer irriterad/arg än vad jag egentligen är gör ju att det ofta blir drama där jag är inblandad i. Han kollar bara bort mot dörren och ignorerar mig.
"Men Ellen jag orkar inte med dig om du ska va såhär. Du får ju fan bestämma dig vad du vill!" säger han surt, kollar snabbt in i mina ögon och sedan bort igen.
"Men vafan har jag gjort? Kan du berätta det i alla fall?" svarar jag irriterat och kaxigt mot honom. Jag har inte gjort ett skit och han är såhär? Är han sjuk eller vad har hänt med den goa, mysiga Omar?
*Vart är du bby? Jag är iaf påväg till klassrummet :* * smset från Lollo rullar in på min låsta mobilskärm som jag öppnar direkt genom att slå in min 4-siffriga kod.
Jag ser hur Omar vänder sig om och försöker kolla på min skärm men jag vrider bort den från honom, han fattar då att det är något privat. Inte för att det var så värst privat men jag orkar inte att någon ska sitta och stirra på mina sms, låt mig ha de för mig själv. Han vänder sig åter igen om och tar sedan upp sin mobil för att se om något har hänt antar jag.
Jag svarar Lollo enkelt med ett *Okej, jag sitter i klassrummet och väntar på dej bby. Måste berätta en sak när du kommer..*. Jag och Lollo har blivit väldigt nära på så kort tid som jag gått i den här klassen, men jag älskar henne super mycket och hon betyder allt för mig. Efter en stunds tänkande om allt och ingenting kommer en springande Lollo in i klassrummet och det första Omar gör är att säga "Tja snygging" och blickar flörtigt. Vafan är det med honom? Samtidigt som Lollo sätter sig kommer läraren in i rummet och alla andra människor som visst kommit in blir knäpptysta.
"Vad har hänt gumman?" frågar Lollo med orolig och anfodd röst.
"Berättat sen" svarar jag och kollar sedan på läraren som skriver upp några NO frågor som vi ska svara på i en faktatext nu på NOn. Lektionen glider igenom fort och övergår snabbt till rast, jag drar med Lollo till en av toaletterna och låser efter mig.
"Så, berätta nu exakt vad som har hänt, från början till slut eller vad det än är" säger Lollo och kollar på mig med en blick som menas att jag ska börja prata.
"Okej, igår var jag hemma hos Omar och då körde vi typ sanning eller konka. Sen typ kysste han mig åså.." säger jag och kollar ner i kakelgolvet medan mina kinder blir mer och mer tomat liknande. Lollo spärrar upp ögonen utan att säga ett ljud, jag bara fortsätter prata.
"Sen typ mitt under allting plingade Omars mobil till och han fick ett sms, då stod det att smset var från 'Miris babe'. Då trodde jag att det var hans flickvän så då sprang jag in till skogen och typ skar mig så jag behövde åka in till sjukhusets och få det här", jag drar upp tröjärmen och visar bandaget som är lindat runt min arm.
"Men herregud gör det ont?" frågar hon orolig och håller upp min arm medan hon intensivt kollar på den. "Njaa, det bultar lite. Men i alla fall. Sen var Omar kvar med mig på sjukhuset hela natten och förklarade att det var hans bästavän som hade smsat innan, så då blev vi sams igen. Sen typ åkte vi hem till mig och kollade på film sen typ.." jag satt tyst en stund och bara tänkte igenom hur jag skulle säga detta, men hon är min bästavän så hon säger väll inget.
"Vad gjorde ni sen?" frågar hon med nyfikna ögon och ett flin på läpparna.
"Eh, typ hånglade" den röda färgen är säkert täckt över hela mitt ansikte nu.
"Omg, med Omar? Så du gillar honom nu typ? Är ni tillsammans nu eller?" frågar hon med glada och spända ögon.
"Nej bara lite vanliga kyssar du vet." svarar jag och flinar mot henne.
"Sen nu i klassrummet blev han typ skitsur på mig för ingenting och ignorerade, så han tog det väll inte så seriöst haha", "Men jag orkar inte bry mig"

Jag trodde jag visste ~ o.rWhere stories live. Discover now