Bab 25

3.3K 380 87
                                    

Satu tahun enam bulan kemudian...

Bang!

"Tst," Aku berdecit geram tetapi wanita cantik itu wajib sabar.

Bang! Tak kena lagi.

Bang! Sekali lagi peluru terbazir. Tiga kali dah. Maaflah, ini had kesabaran aku.

"Kau menembak pakai tangan ke pakai kaki? Aku yang kaki satu ni pun boleh menembak tak ada masalah. Kau yang sempurna boleh berdiri stabil apa masalah kau? Tengok belon tu dengan mata. Kalau rasa mata tu tak nampak, skop ada, pakai! Bukan buat hiasan tambah berat senjata kau.   Tembak lagi. Kalau tak dengar bunyi belon meletup aku nak kau julang senapang kau sambil Istighfar 100 kali kenang balik dosa-dosa yang kau buat." Wanita cantikpun ada had kesabarannya. Budak-budak ni kalau tak kena jerkah dengan aku sehari, tak sah!

"Puan cakap senanglah. Cuba puan buat demo." Ada suara lantang dalam kalangan pelatih. Wow menempah maut.

"Awal-awal tadi aku dah buat demo. Kau buat apa? Tidur?!" Suaraku memetir.

"Saya pergi tandas, puan! Tak tahan." Amboi, pandai menjawab.

"Kau bangun sekarang pergi pegang belon dekat dummy tu. Apa nama kau budak?" Aku bercekak pinggang.

"Nama saya Ahmad, puan." balasnya.

"Baik, atas permintaan Ahmad, aku tunjuk demo sekali lagi. Tercegat apa lagi? Pergi pegang belon tu. Pegang kiri kanan." aku menunjuk ke arah dummy.

Dia jalan berlenggang.

"Jalan berlenggang nak pergi mana? Pasar?" Aku memerli.

Dia terus mempercepatkan langkah menuju ke arah dummy itu dan memegang belon dengan tangan kanan dan tangan kirinya.

Aku mengambil senapang aku.

"Tengok betul-betul. Mula-mula kita pastikan dulu sasaran." Sasaran aku main-main pula. Selamba badak dia menaikkan dan menurunkan belon kanan dan kiri secara bergilir dalam rentak yang seragam.

Aku mengira rentak belon sebelah kanannya kemudian melepaskan tembakan.

Pam! Belon kanan pecah.

Bagus Ahmad ni. Belon pecah pun tak melatah. Tangan kirinya mengekalkan rentak naik turun belon.

Aku melepaskan tembakan sekali lagi.

Pam! Belon kiri pecah.

Bertepuk tangan para pelatih di bawah penyeliaan aku setelah melihat demonstrasi itu.

"Cemerlang, puan." Ahmad bertepuk tangan. Ahmad Hawkiah aku sudah pulang daripada operasi 2 bulan.

Aku berjalan ke arah Hawk kemudian menyerahkan senapang kepadanya. Satu senyuman manis aku beri. Sapaan seorang isteri solehah, gitu. Tetapi senyuman itu cuma aku kuntumkan dua saat.

"Kau mengganggu latihan, pergi lari julang senapang tiga pusingan padang, go!" Aku menghalaunya daripada lapangan tenpat aku mengajar.

Aku meneruskan sesi latihan. Kedudukan seorang demi seorang pelatih aku betulkan. Mereka ini masih muda lagi. Baru habis SPM. Masih amat muda dan boleh dilentur.

"Semua berkumpul!" Aku ingin menamatkan sesi mereka pada hari ini. Masing-masing terus berkumpul di hadapan aku.

"Hari ini hari terakhir saya jadi jurulatih kamu semua. Mulai esok kamu akan dapat jurulatih baru."

"Alaaa..." Kedengaran keluhan dalam kalangan mereka.

"Apa ala? Sebenarnya dalam hati tu bersorak hora-hore kan sebab saya dah tak ada. Ingat pesanan saya. Gunakan kelebihan dan kekuatan kamu untuk melindungi sesuatu yang berharga buat kamu bukan untuk memusnahkan sesuatu yang berharga untuk orang lain. Kemas senjata masing-masing dan boleh beredar." Aku melepaskan mereka.

UndercoverWhere stories live. Discover now