Vzala si klučičí modré kraťasy, bílé tílko a vlasy si dala do copu. Do kapsy si hodila pár svých oblíbených bonbónů a sáhla po bloku a tužce a vydala se ven. Dole si vzala conversky a šla se podívat co je to za budovy hned vedle domu. I když jí bylo jasný, že jsou to stáje, chtěla se podívat.
Zamířila k velkým otevřeným dveřím a vešla dovnitř stodoly. Bylo obrovská, prostorná a bylo tam něco cítit. Podívala se v pravo a uviděli boxy s koňmi.
,,Páni," vydechla, ano vydechla. Už dokázala říct nějaká slova, to byl docela pokrok. Šla uličkou a dívala se na koně, co tu byli. Pak narazila na jeden box, ve kterém neviděla žádného koně. Stoupla si ke dvířkům a podívala se dovnitř. Jeden černý kůň ležel na seně a těžko oddychoval. Kristýn se rozhlédla a pak otevřela box. Vešla k němu a zavřela za sebou dvířka. Klekla si ke koni, který k ní lehce zvedl hlavu. Pohladila ho po čumáku a jí do ruky vydechl.
Co se ti stalo kamaráde?
Kristýn se na koně dívala. Věděla, že mu není dobře a že nejspíš umírá. Sedla si do tureckého sedu a hladila ho po nose. Potom si sáhla do kapsy pro jeden bonbóm. Dávala si ho k ústům, když. Kůň se pohnul a lehce zařehtal. Kristýn se podívala na bonbón a vybalila ho z obalu. Na natažené dlani do dala koni, který si ho vzal.
Usmála se.
Sáhla do kapsy pro další a pro další a pro další. Až se jí povedlo koně postavit na nohy. Odfrkl si a začal přešlapovat na místě. Kristýn ho hladila po krku a pak ho objala. Na špinavou srst mu dala pusu a vybalila další bonbón. Kůň šel za ní, když ten bonbón vybalovala a pak si Kristýn řekla, že je to očividně mazel. Dala mu bonbón a uslyšela kroky. Koukla se ven a uviděla jak k nim běží parta lidí.
,,Co tu děl.." zarazila se Kami.
Všichni se dívali na koně a na Kristýn. Byl tam i Mirek a další tři holky.
,,Jak se ti to povedlo?" zeptala se Kami.
Kristýn sáhla pro bonbón do kapsy a kůň po něm natahoval krku. Kristýn se usmála a dala koni bonbón. Pohladila ho po krku a podívala se na Kami.
Kami otevřela dveře od boxu a vešla ke koni. Prohlídla ho a pak se postavila ke Kristýn.
,,Víš, že jsi mu zachránila život?" podívala se na Kristýn Kami.
Kristýn se podívala na koně a pohladila ho po čumáku.
,,Mirku, vem ho do jízdárny a odkrokuj ho," poručila Kami a Mirek tam učinil. Kristýn vyšla z boxu spolu s Kami. Kůň, chtěl jít za ní, ale ona ho pouze pohladila po krku a šla s Kami ven.
,,Možná bych tě tady mohla provést," podívala se na Kristýn Kami.
,,Ano," řekla Kristýn.
,,Přece jenom umíš mluvit," usmála se Kami.
Kristýn jí naznačila trochu a Kami se usmála.
* * *
Kristýn seděla na zemi u venkovní jízdárny a sledovala Mirka s tím koněm. Byl to hřebec a byl týraný. To Kristýn pochopila z toho, co jí Kami řekla. Sledovala je a užívala si čerstvého venkovského vzduchu.
,,Hele to je ta co dokázala postavit toho hřebce na nohy," uslyšela za sebou. Napřímila se a otočila se. Uviděla tam dvě holky, které k ní doběhly. Sedly si k ní a ona jim zamávala.
,,Ahoj," řekly současně.
,,Ty jsi zachránila toho koně?" ukázal blondýnka na koně, co chodil před nimi v jízdárně, a Kristýn přikývla.
,,Ty nemluvíš?" zeptala se hnědovláska po její druhé straně.
Kristýn naznačila trochu a pak jim to napsala do písku.
,,Jasně," zasmála se blondýnka, ,,pro vypadáš tak tupě."
Obě se začaly smát, zvedly se a se smíchem odcházely. Kristýn zesmutněla. Podepřela si bradu a koukala na koňská kopyta.
,,Hej El je němá," zasmála se opodál blondýnka.
,,Nedokáže říct nic. Je úplně bezmocná, ani neví co tomu koni udělala, když do něj rvala sladkosti," zasmála se ta druhá.
,,Ježiši!" uslyšela další hlas té zvaný El, ,,ta je tak blbá! I když tenhle kůň je tady stejně jenom na obtíž. Měl by chcípnout. Alespoň by sem mohli dát nějakýho krásnýho plnokrevníka."
,,Přesně!" souhlasila blondýnka, ,,nechápu co ta holka dělala ve stáji! Je tupá jak poleno!"
,,A viděly jste jak vypadá? Hotová královna všech zrůd! Ani trochu nemá styl!" dodala hnědovláska.
,,Míšo," řeklo blondýnka, ,,ty nejsi taky nijak chytrá na to, že jsi hnědovlasá."
,,Amy," odsekla Míša, ,,to říká ta co nevěděla jak se čistí koni kopyta!"
,,No a co?" odsekla Amy, ,,byla jsem tu první týden!"
,,No a co?! Ale každej debil ví jak se čistí kopyta!"
* * *
,,Kristýn," uslyšela Kami a otočila se. zastavila se a počkala až k ní Kami doběhne, ,,ahoj."
,,Ahoj," řekla Kristýn.
,,Půjdeš dneska večer na opékání buřtů?" zeptala se Kami, ,,je to za loukou. Budou tam všichni co sem chodí jezdit, je to takový společenský večer."
,,Ano," odpověděla Kristýn s úsměvem.
,,Asi tam netrefíš co?" zeptala se Kami a Kristýn zavrtěla hlavou, ,,hm... byla by jsi tak hodná a šla by jsi tam s námi dřív? Abychom to tam mohli připravit?"
,,Ano," usmála se Kristýn.
,,Dobře, díky. Tak v šest před domem," usmála se Kami a odběhla do stáje.
Kristýn se šla projít. Šla nejdřív podél plotu u ohrady pro koně až došla k lesíku. Vydala se zarostlé cestičce. Les nebyl udržovaný, všude byla zeleň, stromy, keře, kapradí, borůvky. Kristýn si jich pár natrhala a pak šla dál. Narazila na starou chalupu.
Byla opuštěná. Bylo tam staré auto, zarostlé s propíchnutými pneumatikami, stará studna, celá zarostlá a rezavá. Chaloupka byla v docela dobrém stavu. Jenom střechu měla poníčenou. Za chalupou byli vidět zbytky ohrady. Byla tam i zřícená malá stodola.
Hodila si do pusy poslední borůvky a rozešla se k ní. Vyšla na verandu. Dřevo skřípalo, ale jinak to vypadalo dobře. Otevřela dveře a vešla dovnitř. Opravdu opuštěné. Samé pavučiny a staré obrazy na stěnách. Vešla do něčeho čemu se dřív dalo říkat obývací pokoj. Zeď tam byla zřícená a půlka stropu taky. nyní tam stály kousek od sebe dva stromy.
Usmála se a zatočila se. Našla si místo jen pro ní. Takové, které jí nikdo nevezme. Je její a zde bude trávit všechem čas, všechem volný čas. Její malé tajné místo v lese.