In elk goed boek gaat de hoofdpersoon karakterontwikkeling door. Meestal betekent dit dat de schrijver zijn hoofdpersoon het grootste deel van het verhaal martelt, waarna het personage verandert. Nu ben ik de hoofdpersoon van project undercover...
Oeps.
Karakter ontwikkeling doormaken stond het niet op mijn to-do list. Met een ding had ik echter geen rekening gehouden. Zoals velen van jullie weten schrijven sommige boeken zichzelf. Project undercover is een van die boeken. Natuurlijk steek je er veel tijd in om de woorden op het papier te krijgen, om je project van de grond te krijgen, maar het plot maakt zichzelf.
En dat plot zorgde ervoor dat ik me eerste twee weken van dit project, voelde het alsof ik met een soort banner stond te zwaaien. Zie me alsjeblieft. Lees mijn boek, ik beloof dat het je tijd waard is.
Er schuilt een groot gevaar in die instelling schuilt. Het is geweldig als je waardering krijgt van anderen. Het is hartstikke leuk om positieve feedback te krijgen en gezien te worden.Maar wie ben je als je dat niet meer krijgt? Durft je dan nog wel te schrijven? En wat als de reacties die je krijgt niet meer positief zijn? Het is iets wat ik al vroeg op Wattpad heb meegemaakt, toen een paar veel betere schrijvers door een nare samenloop van omstandigheden een van mijn boeken de grond in boorden. Het is een incident dat ik hen al lang vergeven heb. We waren allemaal jong en ik had zelf ook fouten gemaakt. Maar het leerde me wel een belangrijke les:
Als je alleen schrijft voor de statistieken en de lezers, is de kans groot dat je het niet volhoudt. Als je je teveel laat leiden door de meningen van anderen kan er een dag komen dat die menigen zich terecht of onterecht tegen je keren. Zou jij dan stoppen met schrijven?En dat is direct het gevaar van dit project. Hoewel ik niemand wil tegenhouden om lezers te proberen te krijgen en dit experiment vooral erg leuk en interessant is, moet je er mee oppassen dat je niet teveel waarde aan de nummers van een waardeloos algoritme hecht. Jouw werk hoeft niet gedefinieerd te worden door wat anderen ervan vinden. Jij bent te schrijver, het is jouw verhaal.
Het is een les die ik op het punt stond om te vergeten. Mijn idee om statistieken bij te houden en elke week aantekeningen te maken, veranderde langzaam in een obsessie. Het aantal keer dat ik op mijn account keek om de cijfers te zien, was ongezond aan het worden. Maar dat realiseerde ik me nog niet. Ik vertelde mezelf dat het voor het project was en ik best nieuwsgierig mocht zijn. Want het is makkelijk om te vergeten hoeveel cijfertjes met je doen, als alles goed lijkt te gaan.
Maar beste lezer, hier heb je een schrijftip van me: boeken zijn niet interessant als alles goed gaat. De schrijver in me zou me nooit toe staan dit te uploaden als dat het geval was.
JE LEEST
Undercover op Wattpad
No FicciónHet is tijd voor een kleine verrassing... Na een een jaar lang onbevoegd schrijftips hebben gegeven duik ik in een nieuw avontuur. Door middel van een maandenlang, chaotisch experiment probeer ik te achterhalen of Wattpad echt dood is en wat er eig...