MEMASUKI ruang makan terasa seperti memasuki ruang makan rumah golongan bangsawan zaman dahulu kala. Mawar masih kagum dengan reka bentuk dan perabot yang ada dalam vila itu. Entah perabot zaman kurun ke berapa pun dia tak tahu. Kalau jual, mesti harganya mahal. Tadi dia hendak tarik kerusi makan saja pun, beratnya boleh tahan!
Soraya membawa semangkuk Maggi goreng ke ruang makan. Hanya itu hidangan yang mudah dan sedap untuk dimakan pada malam itu. Hendak keluar mencari makanan di kedai, dia malas hendak keluar.
"Dah siap kemaskan pakaian?" Maggi goreng dicedok masukkan ke pinggan Jebat.
"Belum. Esoklah. Tadi syok sangat tengok bilik tu." Jebat tertawa kecil.
Soraya tersenyum senang.
"Itu bilik siapa? Bilik mama ke?" tanya Jebat.
Soraya angguk.
"Hah?" Mawar memandang pelik.
"Kenapa? Sebab ada tree house dan wall climbing tu maknanya bilik budak lelaki punya?" Soraya mengerling pada Mawar.
"Mamakan takut tinggi," balas Mawar.
"Sebab tu arwah ayah mama sediakan wall climbing dan tree house tu. Sebab nak hilangkan gayat mama."
"Tapi sampai sekarang pun mama masih gayat." Jebat menyampuk.
Soraya tertawa kecil. "Dulu, lagi teruk. Sekarang kalau nak panjat tree house tu mama boleh. Cuma wall climbing tu mama tak pernah sampai atas pun. Selalu separuh."
"Jadi dulu mama dan atuk nenek tinggal dekat vila ni?" Mawar mencelah.
"Sementara. Bila rumah atuk dan nenek siap, kami pindah. Jadi bilik tu kosong. Sekali sekala aje mama datang bermain kat dalam tu."
"Pindah ke mana?"
"Rumah tepi pantai."
"Tepi pantai yang kita lalu petang tadi?" Jebat mencelah.
"Ya."
"Habis tu, kenapa balik ke rumah ni? Kenapa tak balik rumah atuk dan nenek aje? Kalau tepi pantai tak adalah seram sangat. Mesti tak banyak pokok seram macam kat sini." Mawar merenung mamanya.
Soraya menghela nafas perlahan. Dia terdiam seketika sebelum menjawab pertanyaan itu.
"Rumah keluarga mama dah hangus. Terbakar."
"Oh." Jebat mengangguk.
"Lepas ni apa rancangan mama?" Mawar bertanya perlahan.
Setahu Mawar, selama ini mamanya tidak pernah bekerja. Sejak dia kecil lagi mama menjadi suri rumah sepenuh masa. Mamanya juga tak punya kelulusan tinggi. Kalau tak silap, mamanya itu hanya lulusan SPM. Berkahwin dengan papanya ketika umur 20 tahun, dan melahirkan dia ketika umur 23 tahun.
"Mama tak pasti lagi." Soraya menghela nafas perlahan.
"Apa? Tak pasti? Mama heret kami pindah ke kampung ni tanpa sebarang perancangan? Moyang tinggalkan duit berapa juta?" Sinis Mawar bertanya.
"Kakak!" Jebat mengerling. Soalan kakaknya itu kedengaran agak kasar. Sedih hatinya saat melihat wajah mamanya yang terkulat-kulat mendengar sindiran itu.
"Nenek mama tak tinggalkan duit berjuta pun. Tapi..." Soraya mengerling pada Mawar kemudian matanya memerhati ruang makan itu.
"Kalau mama jual vila ni, mungkinlah akan dapat lebih daripada sejuta?" Dahi Soraya berkerut. Dia pun tak tahu berapa nilai vila buruk ini pada waktu sekarang.
"Apa?" Serentak Mawar dan Jebat menjerit.
Soraya tersenyum penuh bermakna. Itulah perancangan asalnya. Dia kembali ke situ untuk melihat keadaan vila itu. Dia akan kemaskan. Bersihkan. Dengan duit simpanan yang ada, dia ingin membaiki mana yang rosak. Kemudian vila itu akan dijual. Dengan lokasi vila yang tidak jauh dari pantai, dia yakin vila itu akan dapat dijual dengan mudah. Dengan duit hasil jualan itu, bolehlah dia dan anak-anaknya mulakan hidup baru di Kuala Lumpur. Mungkin dia boleh ajak temannya di sana menjadi rakan kongsi perniagaan? Mereka semua wanita hebat-hebat, tentu dapat membantu dia membina perniagaan di sana nanti.
Sedang mereka menjamu selera, dan sedang Soraya menceritakan serba sedikit rancangan asalnya kepada kedua anaknya itu, tiba-tiba saja lampu padam. Serentak Mawar dan Jebat terjerit kecil. Namun tak sampai beberapa saat menyala kembali.
"Jom, masuk tidur. Esok mama kena cari tukang untuk tengok pendawaian dalam rumah ni."
"Betul ke sebab pendawaian?" Mawar memandang cuak.
Soraya mengerling sambil menggeleng kepala. Jebat cuba menayang wajah tenang. Sedikit sebanyak dia pun terpengaruh dengan soalan kakaknya itu.
Betul ke sebab pendawaian? Jebat menelan air liur.
YOU ARE READING
Novel I'm Yours - By Anna Lee
RomanceKerana takdir akan menemukan jalannya. Soraya membuat keputusan untuk pulang ke kampung halaman bersama dua orang anaknya. Ada misi yang ingin dilaksanakan demi memulakan hidup barunya, namun tanpa dia sedar kepulangan itu bakal mengubah sejarah hid...