Warung pagi Cik Minah Sanggul ....
"VILA tua tu buat hal lagi semalam." Lelaki berkopiah hitam berbisik perlahan.
"Buat hal macam mana?" tanya rakan semejanya.
Kelima-lima rakan yang duduk semeja, menoleh serentak ke arah lelaki berkopiah hitam itu.
"Lampu menyala!"
"Menyala?" Serentak yang lain bersuara. Semuanya menayang wajah cuak.
Warung Simpang - Pak Mail Roti Canai ....
"BETUL, aku tengok dengan dua biji mata aku ni. Rumah tu terang benderang semalam." Mak Su Rina bulatkan matanya. "Tapi sekejap menyala. Sekejap gelap."
"Dah lama sungguh rumah tu tak buat hal, kan?" Salah seorang pengunjung kedai mencelah.
"Kau ni biar betul, Rina. Entah-entah ada budak pecah masuk." Pak Mail yang sedang menebar roti canai mencelah.
"Eh, mana ada budak berani masuk dalam rumah tu? Sejak si Taupik tu kena sampuk. Dah tak ada sesiapa berani masuk pun." Rina menjeling pada Pak Mail.
"Kalaulah rumah tu tak bertuan, memang aku cadang kita bakor aje rumah tu." Samad tiba-tiba mencelah. Asap rokok daun berkepul dihembus dari bibirnya.
Taupik yang disebut itu adalah anaknya. Semenjak kejadian itu, si Taupik tidak lagi menjadi budak normal. Suka duduk bersendirian. Bercakap sendirian. Puas berubat di merata tempat, anaknya tetap juga begitu. Orang kampung kata kalau rumah tu dibakar, maka si penunggu yang menghuni badan Taupik akan mati terbakar sama.
Sudah beberapa kali Samad mencadangkan agar vila itu dibakar, tetapi Tok Ketua Salim tak setuju. Alasannya vila itu ada tuannya. Kalau mereka bakar nanti satu kampung kena saman. Nilai rumah itu pun bukannya calang-calang. Nampak saja dari luar seperti vila buruk. Tetapi hakikatnya binaan vila itu sangat kukuh. Tok Salim orang lama di situ. Dia tahulah bagaimana pemilik asal membina vila itu. Semuanya daripada bahan yang bermutu tinggi.
"Bakar apa ni Pak Samad?" Terdengar suara mencelah.
Serentak itu mereka yang berada di warung itu menoleh ke arah si pemilik suara. Lelaki bertopi, berjambang lebat dengan rambut berserabai panjang melepasi bahu melangkah masuk ke dalam warung. Cermin mata tebal, berbingkai hitam menghiasi wajahnya. Walaupun topi di kepala menutupi sebahagian wajahnya, namun penduduk kampung masih mengenali lelaki itu.
"Lama tak nampak, berkurung ke?" Rina tersenyum sinis.
Pak Mail menjegil matanya ke arah Rina. Faham dengan maksud berkurung itu. Beberapa orang penduduk kampung yang ada di situ tersenyum sinis. Setuju dengan Rina. Namun ada juga yang menggeleng kesal dengan keceloparan itu.
Remi tersenyum kecil. Dia faham maksud wanita itu. Disebabkan dia berkawan dengan budak-budak rempit dan kaki lepak di kampung itu, maka dia juga dituduh mengambil benda haram seperti mereka juga. Dah biasa dituduh, dia dah tak kisah.
"Aha, Mak Su Rina. Berkurung. Kurang sikit jumpa manusia hati hitam." Remi senyum kecil. "Pak Samad, roti kosong dua!"
Rina menjeling tajam. Buat-buat sibuk membelek kuih di atas meja. Entah kenapa sejak lelaki itu muncul di kampung mereka lima tahun lalu, dia dah mula rasa tak sedap hati. Tak cukup dengan budak nakal di kampung itu yang sering mengacau kebunnya sekarang tambah pula dengan lelaki yang entah sesiapa dan entah dari mana asal usulnya. Sudah beberapa kali dia ternampak Remi menceroboh masuk tanah pusaka keluarganya. Sudah banyak kali juga dia mengadu dengan ketua kampung. Tetapi Tok Salim masih berpihak pada Remi. Entah-entah Tok Salim dah kena jampi! Dia menjeling ke arah Remi. Sakit hati diperli tadi masih berbekas di hatinya.
YOU ARE READING
Novel I'm Yours - By Anna Lee
RomanceKerana takdir akan menemukan jalannya. Soraya membuat keputusan untuk pulang ke kampung halaman bersama dua orang anaknya. Ada misi yang ingin dilaksanakan demi memulakan hidup barunya, namun tanpa dia sedar kepulangan itu bakal mengubah sejarah hid...