Bab 7

33 2 0
                                    

KEDUA belah tangannya menggenggam kemas dulang di tangan. Matanya terus merenung lelaki yang saling tak ubah seperti peminta sedekah. Tak cukup dengan wajah yang serabai, baju yang dipakai pun buruk ya amat!

Seluar jean sudah koyak rabak di bahagian lututnya. Baju t-shirtnya pula sudah berlubang di sana-sini. Biar betul dia ni boleh baiki pendawaian vila ni? Soraya pandang atas bawah. Nanti lampu entah ke mana, kabel habis dicuri kemudian dijual agaknya?

"Mama, cepatlah. Darah banyak mengalir tu. Kan mama pernah kata, kalau kita sakitkan orang, maaf saja tidak cukup. Kita kena ubat luka orang tu sampai dia sembuh." Jebat ulang kembali kata-kata yang sering diungkapkan oleh mamanya. Rasa bersalah bersarang di hatinya.

Soraya mendengus kasar. Menjeling tajam pada Jebat. Geram pula bila kata-katanya itu disalah gunakan oleh Jebat. Lain yang dia maksudkan, lain pula yang Jebat faham. Bukan luka berdarah ini yang dimaksudkan itu! Nak terang maksud sebetulnya nanti panjang pula ceritanya. Sudahlah pada ketika itu Tok Salim sedang memerhati. Mamat serabai itu pun sedang menanti. Nak tak nak terpaksalah dia setuju. Apa pun, pengajaran untuk diri sendiri juga. Lain kali, jangan hendak bermadah bagai dengan Jebat. Budak tu takkan faham maksud tersiratnya. Soraya mendengus kasar. Dulang diletakkan di atas meja.

"Rambut tu. Tak reti ikat ke?" Menyampah pula melihat rambut bersepah lelaki itu.

"Getah dah putus. Masa awak pukul saya tadi." Jari telunjuknya membetulkan cermin mata yang terlorot ke batang hidung. Remi cuba tayang muka bersahaja. Padahal dalam hatinya berdebar, hanya Tuhan yang tahu.

Kalau boleh sekarang ini juga dia ingin bertanya soalan yang bermain dalam fikirannya. Namun, dia masih waras. Kalau soalan itu ditanya, mesti mereka yang lain pun pelik, dan tuan badan pun mesti akan berganda pelik. Jadi, biarlah dulu. Sekarang bukan masa yang sesuai.

Soraya merenung tajam. Sajalah tu nak buat aku rasa bersalah! Getah rambut ditarik daripada ikatan rambutnya lalu diserahkan kepada lelaki itu.

Remi memandang dengan perasaan serba salah. Sekejap pandang getah yang dihulur, sekejap memandang wajah Soraya.

"Serius?"

"Ada nampak saya macam main-main ke?" Soraya tayang muka ketat.

Sekali lagi Remi memandang getah rambut berwarna merah jambu yang terdapat manik-manik berbentuk love yang juga berwarna merah jambu.

Jebat yang baru memahami maksud pertanyaan lelaki itu, terus tertawa kecil.

"Ambil jelah Remi. Tak hilang kejantanan kau tu." Tok Salim menahan tawa.

Remi menjeling pada Tok Salim. Dengan perasaan sebal dia mengambil getah rambut itu lalu mengikat rambutnya.

Sebaik saja rambut itu diikat kemas, barulah Soraya dapat melihat wajah lelaki itu dengan jelas. Alis matanya terbentuk cantik di atas sepasang mata yang redup. Hidungnya mancung. Bibir sederhana nipis. Jika dibuang jambang yang berserabut itu, mungkin lebih kemas dan bersih wajah lelaki itu. Tak adalah nampak macam gelandangan sangat.

"Mujur tak luka besar. Calar sikit aje ni." Tok Salim menghampiri, merenung luka di dahi Remi.

Tanpa membuang masa Soraya segera menuang cecair antiseptik pada kapas kemudian mencuci luka itu.

"Kamu tak ingat tok?" Tok Salim menoleh pada Soraya yang sedang menyapu ubat pada luka Remi.

Soraya menoleh seketika pada lelaki tua di sebelahnya itu. Kemudian menggeleng.

"Tok Salim. Masa kamu kecil dulu selalu main depan tu." Tok Salim memandang ke arah halaman belakang dapur.

Soraya kelihatan seperti sedang berfikir sejenak. Namun dalam masa yang sama tangannya terus melakukan kerja. Remi terus memerhati wajah itu. Kali ini dia dapat melihat wajah itu dengan lebih dekat. Dengan jelas dia dapat melihat ada tahi lalat di leher sebelah kanan wanita itu. Satu tahi lalat kecil ada di hujung bibir menjadikan wajah itu tampak sangat manis walaupun bibir itu masam mencuka.

"Kalau tok tahu saya selalu main dekat situ...maknanya, tok selalu teman nenda dekat beranda ni?" Soraya menoleh.

Tok Salim tersenyum kecil. Mengangguk.

"Dulu petang-petang, tok selalu datang sini. Bawa pisang goreng kegemaran nenda kamu tu."

"Oh, pisang goreng tu." Soraya tersenyum kecil.

Bukan saja nenda, dia pun sukakan pisang goreng tu. Pisang goreng yang dipotong halus dan nipis, rangup apabila dimakan. Sehingga sekarang ini, jika hendak makan pisang goreng, dia akan mencari pisang goreng yang seakan itu. Kalau besar dan tebal, memang dia takkan makan.

"Saya tak ingat tok ada masa tu. Tapi...saya ingat tentang pisang goreng tu. Setiap petang memang emak dan ayah selalu teman nenda minum petang dekat sini."

"Mungkin masa tu tok nampak muda. Tak tua macam sekarang. Sebab tu kamu tak ingat." Tok Salim tertawa kecil.

"Mungkin." Soraya angguk.

"Lama juga kamu pergi. Hampir...." Tok Salim terdiam seketika. Mencongak di dalam kepala.

"20 tahun." Soraya bersuara perlahan.

"Aha... 20 tahun." Tok Salim menghela nafas perlahan.

Selama 20 tahun wanita itu hilang tidak kembali. Walaupun pada hari kematian nendanya, Soraya tetap tidak munculkan diri. Tok Salim mencuri pandang ke arah Soraya. Kalau ikutkan hati, banyak perkara hendak dia bertanya. Banyak perkara juga hendak dia kongsikan. Namun sekarang mungkin masanya belum sesuai. Lebih-lebih lagi apabila dia menyedari Soraya kelihatan seperti tidak selesa apabila kisah silam diungkit kembali.

"Tapi, baguslah kamu dah balik. Rumah ni mesti akan berseri kembali."

Soraya tersenyum tawar.

"Macam mana dengan kotak fius tu Remi? Tak ada masalah?" Tok Salim cuba mengubah topik perbualan.

"Tak sempat nak tengok tok. Baru aje buka dah kena serang hendap." Remi mengerling pada Soraya.

"Lain kali kalau tak nak kena serang hendap, bagi salam dulu." Soraya menonyoh kuat ubat pada luka.

"Aduh!"

"Jangan gerak kepala tu!" Tangan Soraya menahan kepala Remi. "Baru luka sikit mengaduh." Dia mencebik.

Tok Salim tersenyum kecil. "Lepas ni boleh kamu tengokkan? Atau kepala tu pening?"

"Boleh, tok. Insya Allah. Kalau tak tengok kang, kesian pula Jebat." Remi mengerling pada Jebat.

"Kenapa kesian kat Jebat?" Soraya menoleh pada Jebat. Luka lelaki itu sudah siap dirawat.

"Kesianlah nanti malam kena tidur awal lagi kalau lampu terpadam." Jebat memberi isyarat kepada Remi agar merahsiakan tentang bebelannya di warung pagi tadi.

"Ya. Kesian dia tak boleh baca buku." Remi angguk, faham dengan riak wajah Jebat.

Soraya mengerling sinis.

"Jom pak cik, kita tengok fius tu." Terus Jebat menarik tangan Remi. Risau pula jika dibiarkan lama nanti rahsianya akan terbongkar.

Remi hanya tersenyum kecil. Mengikuti langkah Jebat ke arah bangsal.


PULANG dari vila itu Remi berhenti di kedai makan Mat Rock. Malam itu dia malas hendak memasak.

"Hai Remi, cantik getah rambut kamu tu. Beli dekat mana?" tegur Rohani, salah seorang pelanggan yang sedang menanti pesanannya siap.

"Getah rambut?" Tangan Remi menyentuh rambut yang terikat di belakang.

Wanita itu mengangguk sambil menaik-naikkan keningnya. Mata memandang ke arah rambut Remi yang diikat kemas dengan getah rambut berwarna merah jambu. Bibir mengulum senyum. Serentak itu terdengar suara mereka yang lain tertawa mengekek.

"Ya Allah!" Remi pula tertawa sendiri. Baru dia teringat. Terlupa hendak memulangkan kembali getah rambut kepada Soraya tadi.

"Bijak betul buah hati kamu tu. Sengaja bagi hadiah cekak rambut pink berlove-love gitu. Tak bagi perempuan dekatlah tu." Rohani tertawa mengekek.

"Mana ada hadiah pun. Tak jumpa getah tadi. Ambil aje yang terjumpa depan mata." Remi berdalih. Tertawa kecil. Lantas tangan menarik getah rambut itu lalu disimpan dalam poket seluarnya.

"Mat Rock, aku ambil getah satu, ya." Getah yang digunakan untuk mengikat plastik diambil dari bekas.

"Ambil banyak pun tak apa," balas Mat Rock yang sedang menyiapkan pesanan pelanggannya.

Novel I'm Yours - By Anna LeeWhere stories live. Discover now