61

187 16 0
                                    

🌻🌀 لو عرفتموة 🌀🌻

🔅الحلقة 61🔅

يلا صلوا على النبى 🙂
هجره نبينا ﷺمن مكه للمدينه(ج5)

رأينا شهامه عُثْمَانَ بْنَ طَلْحَة "قبل إسلامه" مع ام سلَمَه و هو بيرفض انها تهاجر للمدينه لوحدها و فعلا أخذها للمدينه و ام سلَمَه بتحكى و بتقول : والله انا متأكده ان ربى الشكور سيشكره على ما فعل.. طيب كافئ عثمان بإيه؟ بصوا عُثْمَانَ بْنَ طَلْحَة من قبيلة اسمها بني شيبة.. عارفين من هم؟ هم اللي معاهم مفتاح الكعبة لحد النهاااارده..  عثمان بن طلحه  حيقف يوم فتح مكة و كان اسلم خلاص الحمد لله  و وفى الرسول  بوعده معاه وترك المفتاح معاهم ..وقال صلى الله عليه و سلم :يا بني شيبة لن نأخذ منكم مفتاح الكعبة ..فهو لكم .. لا يأخذه منكم إلا ظالم.. ولحد النهاردة المفتاح معاهم وحيفضل معاهم ليوم الدين..

طيب هاجرت ام سلمه و وصلت بالسلامه.. حيخرج مين كمان؟ حيخرج صحابي اسمه صُهَيْبُ الرومي كان عمره حوالى 25 سنه شاب مرفهه و غنى جدااا و هوه كان اجنبى من الروم.. فأسلم (فاكرين التعذيب اللى اتعرضله وقت إسلامه؟ لما كان كفار قريش يشدوه من شعره و يغرقوه فى ميه سخنه و اول ما يحسوا انه خلاص حيموت فيطلعوه) المهم قرر
صُهَيْبُ يهاجر اتباعآ لأمر النبى بالهجره من مكه للمدينه.. و صُهَيْبُ كان مهاجر ب 12 جمل عليهم أكل و شرب و فلوس وكمان لابس لبس شيك جدا و متعطر بعطر جميل (العدد ده معناه انه مليونير ).. فيطلع عليه كفار قريش فيقولوا له: إلي اين يا صُهَيْبُ فيقول مهاجراً إلى الله و رسوله..فبدأت قريش تفكر تأذيه و تمنعه، فقالوا له: أتخرج بكل هذا المال؟ لقد دخلت مكه صعلوكآ فأخرج يا صُهَيْبُ كما دخلت ..(( فعلاً هوه دخل مكه و كان فقير.. بس ده ميعيبوش لأنه اشتغل و كسب و قدر يعمل ثروه بمجهوده).)

فالمهم صمموا و قالوا: أخرج كما دخلت صعلوكآ يا صُهَيْبُ و إلا سنمنعك من الهجرة (هم طبعا قالوا اكيد هيرفض يترك ماله ويهاجر.. هم هدفهم انهم يضغطوا عليه حتى ﻻ يهاجر) فرد صُهَيْبُ عليهم و قال: يا معشر قريش أرأيتم إن دليتكم علي المكان الذي دفنت فيه باقى مالي أتتركونني ؟ فقالوا : أجل.. فقال : إما أن تأخذوا المال و تتركونى.. فإن أبيتم ذلك و قررتم ان تقتلوني فوالله لأخرج ما معى من سهام و أفرغها عليكم .. المهم طبعا قرروا يخدوا المال و ذهبوا على الوصف اللى وصفه واخذوا المال و بعدها نظروا  على الجمال ال12 اللى معه و قالوا له : و ماذا عن تلك الجمال فلن نتركك تأخذها ابدا .. فقال صُهَيْبُ : خذوا الجمال.. ((شايفين التضحيات و بياخد قرارات سريعه ازاى!))

المهم قام واحد من الكفار نظر علي مﻻبس صهيب الغالية و قال: و هذه الجبة لن نتركك تخرج بها ابدا.. فقام خلعها و اعطاها لهم.. فواحد تانى من الكفار قام ونظر على جزمه صُهَيْبُ و قال: و هذا النعل الثمين لن تخرج به من مكه.. فقام صهيب خالع النعل و اصبح حافى 😢 فى الصحرا دى و قال :خذه.. و بعدين قالولوا له بكل إستهزاء: الآن اذهب يا صُهَيْبُ و هاجر كما امرك محمد ((يا جماعة حافي.. حافي و مش لابس غير جلابيه خفيفه يدوب ستراه)
بس تضحيه صُهَيْبُ مش ببلاش ابدا والله ..تعرفوا ان لما وصل للنبى بعد كل اللى عملته قريش مع صُهَيْبُ.. قام النبى قال إيه؟ قال النبى : ربح البيع ابا يحي..ربح البيع ابا يحي..(دى شهاده من رسول الله ان ربنا حيعوض صُهَيْبُ بكل اللى خسره اضعاف اضعاف ف الدنيا و الاخره كمان) وينزل في صُهَيْبُ الرومى الأيه : "وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَاد" ..

هاجر صُهَيْبُ و بعده تخرج زِنِّيْرَةُ اللي كانت بتتعذب من سيدها لانها اسلمت و اشتراها منه ابو بكر الصديق و اعتقها و فقدت بصرها بعد كده و ربنا رجع بصرها تانى.. و تخرج كمان السيده سوْده (ودى اللي بعد كدا حتكون زوجه النبي صلي الله عليه و سلم فيقابلهم كفار قريش في نص الطريق و طبعا عيب  ان العربى يضرب ست لانها شئ ينقص من شهامته و رجولته فيبدأ الكفار يفكروا يعملوا اي طريقة يمنعوهم بيها ..فيبدأو يرموا السهام علي الناقة اللي ركباها زِنِّيْرَةُ و اللي ركباها سوْده فالناقة تخاف و تجري فتوقع من فوقيها زِنِّيْرَةُ و سوْده 
و تطلع الناقتين يجروا و يفضلوا لوحدهم في الطريق فتضحك عليهم قريش و يشتموهم.. فيكملوا طريقهم للمدينه مشى ..((تخيلوا معى يا جماعة رايحين مشى من مكة للمدينة في نص الطريق ممكن يتعرضوا لأى شئ و كل حاجتهم كانت متشاله على الناقه) ..المهم فيتعرضوا للعطش فربنا الكريم يعملهم معجزه او كرامة من الكرامات فينفجر لهم من الأرض ينبوعاً من الماء فى نص الطريق ..و يجى ميعاد خروج زينب بنت محمد رسول الله صلي الله عليه و سلم .. و زينب كانت حامل في الشهر السابع و خرجت و هي راكبة علي الناقة بتاعتها رضي الله تعالي عنها و ارضاها..

⤵️⤵️⤵️
فترصدها قريش و تخرج وراها قريش فيجى واحد اسمه هبّار بن الاسود (قبل إسلامه) يحاول يمنعها من الهجره للمدينه فيبدأ يضرب الناقه بتاعتها بالسهام..فبدأت الناقة تتحرك و تجرى جامد   ..فوقعت زينب.. فجالها نزيف حااد حاامل فى السابع .. وفضلت زينب تصرخ من الألم ..و قريش من المنظر ده بدأت قريش تخاف و تقلق انهم بكده اتورطوا فى مصيبه كبيره ..فمين يلحق زينب؟

هند بنت عُتبه "قبل إسلامها" دى زوجه ابو سفيان ..دى اللى ايام ما كانت كافره حلفت انها لازم تاكل كبد سيدنا حمزه رضى الله عنه لكن بعد كده حتسلم و حتبقى من اقوى النساء فى الدفاع عن الإسلام ..ولعل ربنا اكرمها بالاسلام بسبب الموقف اللى وقفت فيه جنب زينب بنت النبى عليه الصلاه و السلام . فتشوف هند المنظر الصعب ده فتجرى تساعد زينب..

طيب ايه اللى حيحصل لسيدة زينب .؟؟؟؟

نكمل دلوقتي  ان شاء الله <3

🔅🔅🔅🔅🔅
#لو_عرفتموة
#حياتي_دعوة

سيرة الرسول✨🤍حيث تعيش القصص. اكتشف الآن