62

236 19 0
                                    

🌅✅ لو عرفتموة ✅🌅

🔅 الحلقة 62🔅

يلا صلوا على النبى 🙂
هجرة نبينا ﷺ من مكه للمدينه(ج6) ❤

زينت بنت محمد حامل فى السابع وفى طريقها للهجره بعد ما والدها هاجر بوقت لانها كانت فى مكة مع زوجها.  و حاول هبّار بن الاسود (قبل إسلامه) انه يمنعها فضرب الناقه اللى كانت ركباها.. و زينب وقعت  و تنزف فتره طويله و تقعد كذا شهر تنزف تنزف ..و مات الجنين و حتعيش زينب فتره و حنحكى عن اللى حصل معاها هي و زوجها ابو العاص بن الربيع و حتعيش زينب بتعانى من الاذى اللى اتعرضت له بسبب هبار و حتموت..

فالنبي من حزنه راح قايل : من راي منكم هبّار بن الاسود فليحرقه بالنار لما فعله بزينب بنت محمد.. و لما النبى يهدى فيرجع تاني للصحابة و يقولهم : انى قلت لكم من راي هبّار بن الاسود فليحرقه بالنار و  لا يعذب بالنار الا رب النار و لكن من رأي هبار بن الاسود فدمه هدر ..
(طبعا لازم قصاص) و تلف الايام وهنشوف بعد كده لما النبى ينتتصر و يجي يوم فتح مكة و هبّار  عايش جوه مكة و هبّار بن الاسود عارف ان لو الصحابة مسكوه حيقتلوه و كل صحابي نفسه هو اللي يمسك هبار عشان ينتقم لزينب بنت رسول الله ..فيتلثم هبّار بن الاسود عشان يخفى نفسه عن الناس و يمشى فى طرقات مكه بيدور في الوشوش لحد ما يوصل لمين؟

  للنبي صلي الله عليه و سلم. فيقف قصاد النبي ميكونش في ناس حواليهم..فالنبى يقول: من؟فيشيل هبّار اللثام من علي وشه ..فالنبي يقوله: انت هبّار!!  فيقول هبّار : يا محمد هلا عفوت عني؟ فالنبي يقول ايه للى قتل بنته البريئه و اذاها و اذى حفيده ؟ يرد النبى و يقول عفونا عنك يا هبّار .. يغفر الله لك..
اسلم هبار بعد ذلك وبقى صحابى .

طيب يقول علي بن ابي طالب : ظل اصحاب رسول الله يخرجون مستخفين رجلا او رجلين في منتصف الليل يخافون من كل خوف و يخافون من كل نفر من انفار قريش الا رجلا واحدا..سيدنا على بيقول :  ما علمت احداً إلا و خرج مستخفياً إلا عمر بن الخطاب .. طب ازاى؟ عمر راح بالليل و أخد الحربة و القوص بتاعه و راح علي الحرم و قال : يا معشر قريش يا معشر قريش ..فكله اتجمع ..فراح عمر قايل : من اراد ان تثكله امه و يُيتم ولده و ترمل زوجته ( اللي عاوز امه يبقي ابنها ميت و مراته تبقي ارملة و عياله يبقوا يتامى) فإنى مهاجرآ الى المدينه عند الفجر.. فليتبعني 😊

و طلع عند الفجر و مفيش مخلوق قرب منه .. و طلع مع عمر 20 واحد للهجرة من فقراء المدينة. رضي الله تعالى عن عمر عن الفاروق (يفرق الله به بين الحق و الباطل يا بختك يا عمر عند ربنا.. يا بختك يا عمر عند رسول الله صلي الله عليه وسلم)

نكمل الحلقة القادمة إن شاء الله ❤
🔆🔆🔆🔆
#لو_عرفتموة

سيرة الرسول✨🤍حيث تعيش القصص. اكتشف الآن