60

192 18 0
                                    

🌻🌀 لو عرفتموة 🌀🌻

🌻الحلقة 60🌻

يلا صلوا على النبى 🙂
هجرة نبينا ﷺ من مكه للمدينه (ج4)

امس تعاهد اهل يثرب مع رسول الله على نصرته و حمايته ..هم الأنصار  والنبى عليه الصلاه و السلام قال لأهل مكه : أيها الناس لقد اذن الله لكم بالخروج لقد جعل الله لكم فرجاً و مخرجاَ أرضاً تأمنون بها و اصحاباً تأمنون في ارضهم .. و يفرح الصحابة ..و يبدأ الصحابه  من اهل مكه فى الهجره إلى يثرب"المدينه" والنبي عليه الصلاه و السلام وصاهم بالهجره واحد واحد او اتنين اتنين.الهجرة مش شيء بسيط هم  مش طالعين رحله يومين و راجعين.. ده اللي حيهاجر حيترك اهله و اصحابه و تجارته وبيته .. وحياته..و مجتمعه.

حيترك الدنيا كلها ليذهب لبلد جديدة و لا ضامن المكان اللي حينام فيه  و لا الاكل اللي حياكله.. في الطريق ده ممكن يتقتل فى الطريق  .. و الصحابه مهاجرين و معرضين نفسهم لكل ده ليه؟  طاعة لله و رسوله ..الصحابه ضحوا  والله يا جماعة الصحابة ضحوا تضحيات كبيره..و الله ما في بشر علي وجه الكرة الارضية بعد النبى محمد ضحي كما ضحوا.. فالهجرة مش رحلة او نزهة الهجرة تضحية ..((ده لو احنا حد قال لحد فينا يلا لازم تعزل وتترك بيتك حيقعد يبكى و يقول بيتى و مكتبى و ذكرياتى و سريرى اللى برتاح عليه))..

فالهجرة كانت تضحية ليس بعدها تضحيه فتبدأ الهجرة و يبقى كله يهاجر إلا رسول الله لانه طبعا عمره ما حيقدر يمشى غير لما يطمن على المسلمين كلهم انهم فى امان  ..و يبدأ المهاجرين فى الهجره للمدينه واحد اسمه ابو سلَمَه و مراته و ابنهم سلَمَه و تخرج ام سلَمَه مع زوجها و ابنهم ..و فجأه تحس بيهم قريش و تمسكهم ..  قريش عامله مراقبه شديده على مكه.. لا حد حيدخل و لا حد حيخرج و اللي حيخرج حنمنعه بكل الطرق إلا لو اسرته بتحميه زي ابو سلَمَه كده.. اصل قريش لما مسكت ابو سلَمَه وزوجته و ابنهم الصغير فأهل زوجته سألوه : إلى أين يا ابو سلَمَه ؟ فرد عليهم و قال: مهاجراً الي الله و رسوله فقالوا له: لماذا تأخذ ابنتنا؟ فيشدوها منه فتصرخ ام سلَمَه فأبنها يتعلق فيها و يجري مع امه و تغضب عائلة ابو سلَمَه و يقولوا مش حنترك حفيدنا عندكم و ياخدوا الولد من امه ..

فيشدوا دراع سلَمَه الولد الصغير فدراعوا يتخلع و يبدأ يصرخ من الألم..اهل امه بيشدوه من ناحية و اهل ابوه بيشدوه من ناحيه.. و يضطر ابو سلَمَه يهاجر لوحده و يستودع زوجته و ابنه في الله و يتركهم لله عز و جل.. طيب ليه يا ابو سلَمَه تتركهم ؟ لأن وقتها الهجره كانت فرض و الهجرة كانت صعبة ..و كان من ﻻ يهاجر كان يصبح عاصي..فيخرج ابو سلَمَه و يستودعهم الله و تأخذ ام سلَمَه و تعيش مع اهلها..و يتاخد سلَمَه الولد الصغير  و يعيش مع اهل ابوه و يتعالج الولد.. و بتحكى ام سلَمَه و بتقول: ظللت ابكى والله سنه..( اي أم تتحرم من ابنها لمده سنه ده بلاء و ألم كبير) ..

و كانت ام سلَمَه بتذهب عند المكان اللى أتاخد منه أبنها و تجلس تبكى عليه و على ابو سلَمَه طول اليوم من الفجر للمغرب..  جلست تبكى سنه الى ان  مرت السنه الصعبه هذه فمر عليها رجل من قرايبها و رأها ا وهى بتبكى فذهب لأهلها و قالهم: اتركوها تذهب لزوجها و اجعلوهم يرجعولها ابنها و قال : إلى متي تتركون هذه المسكينة لقد سئمنا من صوت بكائها  اتركوها ..فذهبوا فعلا و قالوا لها : أخرجي الي زوجك ان اردت، فقد سئمنا من بكائك..

و مشيوا وأحضروا لها ابنها سلَمَه فبتقول: كنت غير مصدقه نفسى من الفرحة و بسرعه أخذت ابنى و جريت بيه، أصلها كانت خايفه يرجعوا فى كلامهم فجريت من غير اكل و لا فلوس، وهتبدء  تخرج من مكة ..فقابلها رجل اسمه عُثْمَانَ بْنَ طَلْحَةَ ده كان وقتها لسه كافر بس شهم

فقالها: إلي اين يا ام سلَمَه .. فترد وتقول :  أفر و أهرب بديني منكم و ألحق بزوجي في المدينة، فينظر لها و يقولها حتسافري لوحدك علي الجمل بتاعك من مكة للمدينة!! ((تخيلوا معى اللى هي قررت تعمله .. مسافرة كدا علي جمل من مكة للمدينة صعب جدا يا جماعة .. ده متعب نفسيآ و إجتماعيا بالنسبه للعرب كمان..)) يقول عُثْمَانَ بْنَ طَلْحَةَ  : يا ام سلَمَه تسافرى وحدك .. من معك؟ قالت الله.. ليس معي سوي ربي و ابني هذا..

فبتقول ام سلَمَه : فأخذ بخطام ناقتي و مشى بي من مكة إلي المدينة و والله ما رأيت رجل اشرف و لا أكرم من عُثْمَانَ بْنَ طَلْحَةَ فكان اذا تعب و اراد ان يستريح... اناخ لي الجمل ..و يصدر صوت (زى احم احم)  و اناخ الجمل ثم يذهب و يربطه في عمود شجرة من الشجر و يختبأ خلف شجرة ليستريح..((( وطبعا بيعمل كده عشان تبقي براحتها ومتبقاش مكشوفة قدامه)))..و بتقول :فيتركني فإذا اراد ان يعود عاد بظهره (حتى ﻻ ينظر اليها) و اصدر صوتاً و مسك بخطام الناقة و قال اركبوا:  (يعني بيقول لأم سلَمَه اركبي) فتركب أم سلمه..

⤵️⤵️،
و تقول : والله ما نظر الي نظرة واحدة فما رأيت اكرم من عُثْمَانَ بْنَ طَلْحَةَ  و لما وصلنا الي المدينه قال : يا أم سلَمَه ها هنا زوجك ..ادخلى..و ترك الناقة و رجع(رأيتوا عُثْمَانَ بْنَ طَلْحَةَ  عنده شهامة .. دى رجولة ملهاش دعوة بالدين لانه كان كافر وقتهاا.. بس علي فكرة  ربنا حيكافئ عثمان مكافئه غير عادية؟

حنعرفها الحلقة القادمة ان شاء الله <3

🔆🔆🔆🔆
#لو_عرفتموة

سيرة الرسول✨🤍حيث تعيش القصص. اكتشف الآن