Isi Muka Surat Kosong?📖

3 2 4
                                    

Ikasyi perlahan menjenguk ke dalam buku lama yang dibaca oleh Dayatiz itu.

'Takda tulisan... Apa yang dia baca dho? Macam mana aku nak buang fikiran negatif aku kalau aku nampak dia dah macam orang gila... Mana ada tulisan dalam tu!' ~desis Ikasyi menelan air liurnya.

"Apa tengok-tengok?" -Dayatiz menutup buku lama itu.

"Apa?" -Ikasyi

"Nak curi-curi baca lah tu.." -Dayatiz tersenyum berjalan memeluk buku lamanya itu.

'Pala hotak mu. Kang aku beritahu jugak yang dia baca tu buku kosong..' ~desis Ikasyi menjeling Dayatiz geram.

Shuhhh.

Seperti ada angin bergerak laju di tepi Ikasyi. Ikasyi membungkam. Dia pantas melihat ke sebelah kirinya. Namun tiada apa-apa di situ.

"Apakah? Angin apa tadi tu? Dan bunyinya... Syuh? Atau... Shutsss?" -Ikasyi terpinga-pinga.

'Wait, takkan benda tu suruh aku... diam?' ~desis Ikasyi sudah meremang bulu roma.

"Ika... Ika..."

"Siapa tu?" -Ikasyi ketakutan.

"Woi! Ika! Tercegat apa lagi dekat situ? Cikgu dah ada dalam kelas lah!" -Dayatiz

"Ish.. dia ni... Kacau mood je lah.." -Ikasyi

"Assalamualaikum." -Aliff yang membawa beberapa buku modul itu menegur Ikasyi.

"Oh waalaikumussalam ya ahli kubur!" -Ikasyi termelatah.

"Err.. ahli kubur..?" -Aliff mengerutkan keningnya.

"Eh, Aliff. Sorry, aku melatah tadi tu.." -Ikasyi tersenyum malu.

"Takpa.. Err.. Aku nak tanya kau.. Kau ada perasan sesuatu lalu tepi kau tadi?" -Aliff

"Herk. Ada..." -Ikasyi perlahan

"Laju kan?" -Aliff

"Herk! Ye... Kenapa? Ada apa-apa ka yang kau nampak?" -Ikasyi sudah ketakutan.

"Izz! Jangan!" -Dayatiz

"Aliff! Mana buku modul tu? Nanti tak sempat salin kang, cikgu sejarah marah esok!" -Izzhan berdiri di hadapan pintu.

"Izzhan! Aku dah cakap jangan keluar tadi kan!" -Dayatiz

"Kau sapa? Suka hati aku lah.. Oh, Ika.. Kau tahu? Tiz tipu kau... Cikgu bukan datang pun!" -Izzhan

Aliff dan Ikasyi sudah terpinga-pinga memandang mereka.

Dayatiz mencapai penyapu di bucu dinding kelasnya itu. Dia menepuk punggung Izzhan dengan menggunakan penyapu itu.

"Aduh! Oii! Privasi lah!" -Izzhan

"Anjir! Apa? Ahahahah!" -Dayatiz

"Izzhan..! Dayatiz..!" -Syiera sudah marah.

"Herk! Syiera!" -Izzhan dan Dayatiz terdiam kaku.

"Kau lah ni.." -Izzhan

"Aku pulak.. kau lah.." -Dayatiz

"Kenapa korang bergaduh depan kelas ni ha?" -Syiera berdiri di depan pintu di dalam kelas.

"Tiz ni haa.." -Izzhan

"Aku tak buat apa-apa pun.." -Dayatiz

Syiera mengambil penyapu tadi dari tangan Dayatiz.

"Err.. ehehe.." -Dayatiz tersengih

"Kenapa korang keluar kelas waktu pembelajaran ni ha?" -Syiera mencekak pinggangnya.

"Alahh.. bukan kitorang je.." -Izzhan tersengih

Pewaris Buku PusakaWhere stories live. Discover now