Sudah Jatuh Ditimpa Tangga🗿

2 2 0
                                    

“Sakit dho...” -Izzhan berjalan perlahan ke hadapan mengusap-ngusap belakangnya.

“Uffp.” -Dayatiz hampir tertawa.

Aliff memandang Izzhan simpati lalu menggeleng-gelengkan kepala pula melihat Dayatiz.

“Ahahaha! Kan dah kena! Padan muka kau Han!” -Ikasyi ketawa menepuk-nepuk tangan.

Aliff terbeliak pula memandang Ikasyi yang sedang terbahak-bahak itu.

“Aku pun Han jugak lah..” -Dayatiz memandang Ikasyi tanpa riaksi.

“Ohh lupa.. Hannah.. Padan muka kau Mikhael! Hahaha!” -Ikasyi

“Ikasyi...” -Aliff memandang Ikasyi tajam.

“Eh, apa? Kau tegur aku ke Aliff?” -Ikasyi

“Aku rasa kau sorang je nama Ikasyi dalam kelas ni..” -Aliff

“Oh ya sorry sorry..” -Ikasyi terdiam memandang ke bawah merasa malu.

“Takpa.. Takda apa sangat lah..” -Aliff

“Err.. Izz, kau okey?” -Dayatiz

“Okey kau tanya? Sakit tau.” -Izzhan

“Ala ” -Dayatiz

“Korang, salin latihan sejarah tu muka surat 28 dan jawab. Lepastu buku modul tu letak atas meja guru.. Aku hantar nanti..” -Izzhan terus berjalan menuju ke mejanya.

“Izzhan.” -Aliff mengikuti langkah Izzhan dengan niat ingin memujuknya.

Ikasyi memegang bahu Dayatiz. Dayatiz hanya memandang ke bawah. Buku itu direnungnya dengan perasaan marah.

“Aduh!” -Izzhan terjatuh daripada kerusinya.

“Izzhan!” -Aliff segera menarik Izzhan bangun perlahan-lahan.

“Aduhai.. sakitnya...” -Izzhan memegang pinggangnya kesakitan.

“Duduk tu elok-elok sikit.. Kan dah jatuh..” -Aliff membantu Izzhan duduk di atas kerusi.

“Sudah jatuh ditimpa tangga pula..” -Haziqq

“Diamlah kau.” -Izzhan marah

“Amboi.. kau marah aku pulak.” -Haziqq memandang Izzhan geram.

“Aku pergi tandas kejap.” -Dayatiz

Izzhan pantas melihat ke arah Dayatiz yang berjalan keluar dari kelas.

“Dayat. Nak ikut..” -Ikasyi

“Tak payahlah..” -Dayatiz

“Tapi..” -Ikasyi

“Nah, pegang buku ni. Jaga untuk aku, takut hilang.” -Dayatiz menyerahkan buku itu kepada Ikasyi.

Dia sengaja memberi amanah kepada Ikasyi supaya Ikasyi tidak mengikutinya. Izzhan dan Aliff hanya melihat mereka berdua di luar kelas itu.

“Hmm.. ye lah. Elok-elok..” -Ikasyi mengambil buku itu daripada Dayatiz.

Dayatiz terus berjalan pergi menuruni tangga.

‘Hmm.. untuk apa aku pura-pura merajuk macam ni? Tapi best jugak jalan sorang-sorang dekat sini..’ ~desis Dayatiz tersenyum kebingungan menuruni tangga itu.

Dia turun sehingga tiba di lantai bawah.

Cark! Cark! Cark!

“Bunyi apa tu?” -Dayatiz pantas melihat ke sebelahnya.

Seorang lelaki yang sudah agak berumur sedang mencangkul tanah di belakang bangunan itu. Dia merupakan pekerja pembersihan di sekolah itu.

Belum sempat Dayatiz mengalihkan pandangan. Lelaki itu sudah memandang ke arahnya.

Pewaris Buku PusakaWhere stories live. Discover now