Part 2

21.6K 143 3
                                    

Hari terkahir peperiksaan pun dah tiba. 

Jam menunjukkan 3 petang. Cikgu Mira yang hanya duduk keseorangan di dalam biliknya kerana cikgu lain sudah pun pulang. Kedudukan biliknya yang agak hujung di belakang sekolah membuatkan suasana agak sunyi dari laluan orang. 

Faizul pun tiba di bilik Cikgu Mira.

"Assalamualaikum, Cikguu. Cikgu ada tak kt dalam ?" panggil si Faizul sambil mengetuk pintu bilik.

"Waalaikumussalam. Faizul ke tu ? Ada ni. Jemput masuk lah." pelawa si Cikgu Mira.

Dengan rasa takut, Faizul pun masuk ke dalam bilik Cikgu Mira.

"Duduk lah Faizul."

Cikgu : Saya dah check phone awak. Memang bersih. Tiada apa-apa nota ataupun jawapan berkaitan peperiksaan. Kenapa awak bawa phone ni ?

Faizul : Iya cikgu. Saya memang tiada simpan apa-apa jawapan atau nota. Saya memang tak sengaja cikgu. Semalam saya kelam kabut nak pergi sekolah. Tengah nak keluar dari rumah. Saya dengar phone saya bunyi ada orang call. Lepas habis call tu, saya terus je masukkan dalam kocek. Bila dah sampai sekolah, baru perasan yang saya dah terbawak phone. Takkan saya nak patah balik rumah semata-mata nak letak phone. Nak letak dalam motor, takut panas meletup, takut kena curi. Dah la tempat parking motor tu banyak kes orang hilang barang. Nak pergi cari guru kelas saya, dah terlambat sebab tengok jam, tinggal lagi 5 minit exam nak start. Saya bawak je lah masuk exam. Saya letak dalam meja. Masa nak tarik kotak pensil saya nak ambil pen, terkena phone lepastu jatuh. Tak pasal-pasal kantoi. Memang takde niat nak tiru.

Cikgu : Oh macam tu rupanya. Okay baik faham. Tapi saya terjumpa benda yang tak patut saya jumpa dalam phone awak.

Faizul : Erkkkk. Alamak

Faizul tertunduk malu, takut, gelisah. Sepertinya dia dah tahu yang cikgu sudah tengok koleksi video lucahnya.

Faizul : Saya minta maaf cikgu. Saya janji saya takkan simpan lagi video-video macam tu. Saya merayu cikgu jangan ambil tindakan kat saya, jangan serahkan kat unit disiplin. Saya merayu cikgu. Itu satu-satunya telefon yang saya ada untuk call kakak saya. Kalau dia tahu phone saya kena rampas, memang teruk saya kena marah. Tolong cikgu. Saya sanggup buat apa-apa untuk cikgu. 

Cikgu : Betul ni ? Apa je yang awak sanggup buat untuk saya ?

Faizul : Apa-apa je yang cikgu nak. Nak suruh saya hari-hari bersihkan bilik cikgu ke. Hari-hari tolong order dan hantarkan makanan untuk cikgu ke. Apa-apa je. Asalkan saya tidak diambil tindakan.

Cikgu : Hmm. Baik kalau macam tu. Esok sabtu cuti kan sampai hari rabu. Ada plan ke mana-mana ke ? Saya perlukan pertolongan awak. Ada kerja sikit kt rumah saya. Kalau awak free dan bole tolong saya ?

Faizul : Rasanya free je cikgu. Takde ke mana-mana pun. Sepatutnya saya kena duduk rumah kakak saya sepanjang cuti. Tapi semalam pagi masa saya nak pergi sekolah, dia call bagitau dia takde kt rumah sampai jumaat minggu depan sebab kena ikut suami dia outstation di korea. Dia suruh saya duduk rumah je. Boleh. Saya boleh tolong cikgu. Saya kena tolong apa tu cikgu ?

Cikgu : Okaylah kalau macam tu. Esok 9 pagi, tunggu saya dekat McD yang dekat dengan sekolah kita ni. Nanti saya ambil awak kt situ. Boleh ? Pukul 9 dah ada tau. Bukan pukul 9 baru bangun, baru keluar rumah.

Faizul : Okay boleh cikgu. Esok saya pukul 9 dah kt sana. Saya ada kena bawak apa-apa barang ke cikgu ?

Cikgu : Tak payah bawak apa-apa. Barang semua complete kt rumah saya. Nah ambil telefon awak. Janji dengan saya jangan bawa phone lagi ke sekolah. Kalau terbawa, cari je mana-mana cikgu untuk simpankan sampai waktu balik. Nak pas kt saya pun boleh. Dah jom balik. Saya ada urusan lain kt luar kejap lagi. Esok kita jumpa kt sana.

Faizul : Okay baik cikgu. Terima kasih sangat-sangat cikgu sebab lepaskan saya dari tindakan undang-undang. Sungguh saya memang tak sengaja. Okay cikgu esok kita jumpa.

Cikgu : Okay takpe. Dah jom keluar. Balik jom. Hati-hati balik tu. Esok pun hati-hati. Jangan bawak motor laju-laju. Saya nak kemas barang saya dulu.

Faizul : Okay cikgu. Terima kasih cikgu.

Faizul pun keluar dari bilik cikgu mira dan terus beredar. Sambil dia berjalan, dia terfikir bermonolog sendiri "Apa la agaknya cikgu ni suruh aku tolong dia. Pasang perabot ke. Kemas rumah ke. Bertukang ke. Ahhh malas lah fikir. Tengok je la esok"

Bersambung....

Cikgu MiraWhere stories live. Discover now