Mata masih melekat pada tubuh Lecturer Anis yang sedang memberi keterangan di hadapan.
Perlahan-lahan tangan kecil Aryaa menyelusup masuk ke dalam bag tote hitamnya itu. Telefon Realme C3 itu dibawa keluar dari beg.
Cahaya skrin sengaja direndahkan. Maunya kantoi, tak pasal-pasal belajar dalam bilik tahanan aku dibuatnya.
Aplikasi WhatsApp ditekan sebelum nama 'Habibi Aya' dipilihnya. Laju tangan menaip sesuatu di papan kekunci.
Adam, tolong saya boleh?
Send.
Tak sempat dia ingin keluar dari aplikasi itu, seperti kilat mesejnya dibalas.
Kau ok tak?
Jari-jemari pantas menari-nari di skrin telefon.
Kepala saya sakit lah. Perut pun sama.
Aryaa memanggung kepala seketika. Risau juga jikalau Lecture Anis membuat rondaan.
Tapi nampaknya Lecture Anis masih lagi leka memberi keterangan. Aryaa hela nafas lega. Kepala jatuh memandang skrin kembali.
Jadi nak aku tolong masak kan sup ke?
Aryaa menguntum senyuman manis. Macam tahu-tahu saja apa yang bermain dibenak fikiran.
Hehe pandai! Tapi tolong beli pain killers and pad sekali please?
Jari teragak-agak ingin menekan butang send. Mahukah jejaka batu itu membeli tuala wanita? Mustahil sama sekali.
Kau kat mana?
Uni.
Ringkas dia membalas. Perut juga semakin lama, semakin sakit. Bagai ditumbuk dengan seseorang saja perutnya tika ini.
Tunggu sana. Nanti aku datang.
Seraya dia membaca mesej itu, telefon terus dimatikan apabila batang tubuh Lecturer Anis semakin mendekat.
Pen diatas meja diambil sebelum tangan mula lincah menyalin nota yang diberikan Lecturer Anis. Dada berombak kencang apabila wanita tua itu berada di sebelah mejanya.
"Kamu baru salin dekat situ?! Kamu ingat ni sekolah rendah ke hah?!" Tengkingan kuat itu membuatkan bahu Aryaa terhinjut.
Punggung diangkat dari kerusi sebelum badan ditunduk sedikit pada Lecturer Anis.
"Saya minta maaf lecturer." Dengan nada yang tertahan dia berkata. Kelopak mata sudah menakung cecair panas.
Fuh, rasa lembik betul ya bila datang bulan.
Lecturer Anis mendengus kasar. Matanya jatuh pada jam besi yang melilit tangan putih itu.
"Everyone, kelas bersurai. But you, Tarisa Aryaa. Selagi awak belum habis salin nota pada slide di hadapan ni, jangan harap awak boleh melangkah keluar dari kelas. Got it?" Tegas wanita itu berkata.
Aryaa ketap bibir. Maksudnya, mungkin dia tidak akan sempat untuk mengisi perut yang sedang berkeroncong ini.
Helaan nafas berat dia lepaskan. Kepala mengangguk lemah.
"Yes lecturer." Dia labuhkan kembali punggung. Senyuman palsu terukir di bibir yang semakin pucat itu.
Daripada mengasihani diri aku, lebih baik aku siapkan kerja ini secepat yang mungkin. Kesian pula dekat Adam menunggu aku dekat kafe nanti.
Lambat-lambat dia menyalin nota itu. Boleh tahan banyak juga.
30 minit berlalu. Tangan itu sudah mula menggigil menahan sakit yang bukan kepalang. Masih lagi cuba menguatkan diri, tangan itu masih lagi sibuk menyalin nota yang panjang itu.
YOU ARE READING
10 Hari Mencuba
Roman d'amour15/7/23 10HM dipublish kembali. Tiada penukaran jalan cerita dan tiada penambahan bab atas kehendak penulis sendiri. Teguran sangat dialu-alukan. Terima kasih. Hanya sebuah mimpi indah.