JAM ditangan menunjukkan pukul 12.17 tengah hari.Tiba-tiba kedengaran orang memberi salam.Aku terus membuka pintu untuk melihat siapakah gerangan yang memberikan salam.Ehh muka macam kenal.Faiq ke eh?Aduh masalah juga aku ni bukan je rabun malah cepat lupa muka dan nama orang.
“Kawan dah sampai ke”Tanya mama
“Ha masuklah dulu,kawan Kayla ye?”Ehh ramah pula mama ni.
“Saya kawan Aileen yang chat pakcik Mikayel malam tadi untuk bawa Aileen keluar”Jawab Faiq mungkin dia pelik kenapa mama menyebut nama Kayla bukannya Aileen.
“Dah nak pergi ke taknak masuk dulu?”Pelawa mama
“Takpelah makcik takut lambat pula,nanti kalau ada masa saya singgah.”Tolak Faiq
“Ha yelah kalau macam tu hati-hati bawa kereta tu jangan nak macam-macam ye”
“Tak makcik,saya janji akan jaga anak makcik elok-elok”Laju Faiq membalas
“Hmm Kayla gerak dululah ma bye”Kata aku sambil menyalami tangan mama sebelum memasuki kereta Faiq.
“SO parents u panggil u Kayla?”Tanya Faiq selepas dua minit kami mendiamkan diri selepas memasuki kereta.Percakapan pertama kami harini maklumlah still kekok yelah baru pertama kali keluar bersama.
“Haah nama i Mikayla Aileen,family je yang panggil kayla.”Terang aku
“Kita tak pernah tahu nama panjang each otherkan?”Tanya aku
“Haah so semantara perjalanan ni apa kata kalau kita buat sesi ice breaker tapi sehari kita tanya lima soalan je”Kata Faiq
“Kenapa lima soalan je?”Soal aku kehairanan
“Supaya boleh ada pertemuan yang seterusnya untuk kita berkenalan”Jawab Faiq sambil memandang aku.Okey jawapan dia buatkan aku nak tersenyum.Pandangan dia.....
“K.....”Jawab aku
“So kalau dah takde soalan kita dah tak payah jumpa dah lahkan?”Ucap aku.
“Kenapa?Love nak jumpa i selalu ke?Boleh je”Sambil mengeyitkan mata dia menjawab.
Jujur kata aku terpaku dengan kata-kata dia.Haihhh cepatlah lampu merah bertukar hijau.
“Omg beli mana confident tu?Shoppe ke tiktok?”Kata aku cuba untuk hilangkan gugup
“HAHAHAHAHA”Okey pertanyaannya kenapa gelak dia buatkan jantung aku mengepam dengan laju dan buat aku gelisah.
“Okey back to the topic love nak tanya apa”
“Hmm u ada kerja ke dekat sini?Bukan ke u kerja dekat Selangor?”Tanya aku pelik sebab aku belajar di Selangor dan pertama kali kami bertemu pun di Selangor.
“Taklah i memang kerja dekat Ipoh cuma haritu i teman kawan i Syafiq”
“Ouhhh”
“U ada berapa adik beradik?”Tanya aku lagi
“Tiga and i sulung.I ada seorang adik lelaki dan perempuan.Yang lelaki tu sebaya u dia belajar dekat Perak juga.Dia tu jenis anak mak tak boleh berpisah jauh dengan family so sebab tu lah dia belajar dekat sini je.Yang perempuan pulak 16 tahun.Sara dengan Danish.”Aku rasa aku tanya berapa adik beradik je asal panjang lebar pulak dia jawab.
“Princess?”
“Ouh i pun tiga adik beradik juga,i nombor dua and satu-satunya girl”
“Ouh kiranya u ni memang betul-betul princesslah ni hahahahah”
“Yes bole dikatakan i memang princess dikalangan keluarga dan kawan-kawan i”
“U pun princess i.”Aku lebih selesa mendiamkan diri.
“Kiranya u ni manjalah”Tanya Faiq
“Maybe dekat orang tertentu.Tapi kalau dikalangan kawan-kawan i ni ibarat mak cuma kadang-kadang keluarlah perangai manja i sebab i yang paling bongsu diantara diorang.”Tak dinafikan apa yang aku cakap ni betul.
“Ouh lepasni bermanjalah dengan i pula”
“Takpelah terima kasih jelah i tak bermanja dengan yang bukan mahram i”
“Kalau macam tu jomlah kita kahwin”Terkejut aku dengan ajakan dia.Dia ni tengah purpose dekat aku ke atau just nak bergurau?
“U ingat mudah macam tu je ke nak ajak anak orang kahwin dahlah kita baru kenal and ni pertemuan pertama kita ye”
“Takpe take your time love,cuma i nak cakap yang i serious”Kata Faiq sambil memandang aku.Janganlah pandang aku malu.
“Sweet juga kita ehh.Tak plan pun nak pakai baju sama warna.Kuat instinct kita berdua.Jodoh mungkin.”Kata Faiq sambil mengeyitkan mata kearah ku.
LAGI
Pantas aku alihkan pandanagan.
“Adik i pun manja.”mungkin taknak akwardkan lagi kami jadinya dia alihkan percakapan.
“Danish jenis yang nakal dan sengget orangnya.I rasa mesti diorang suka bila jumpa dengan u.Nanti i kenalkan u dekat family i.”Tambah Faiq.Aku takde masalah untuk jumpa dengan family dia,malah aku lebih suka berkenalan dengan family kawan-kawan aku.
“Okay”
YOU ARE READING
the right person
ChickLitSiapakah dia?Jejaka yang hadir dikala Mikayla Aileen hilang kepercayaan buat lelaki dan enggan untuk bercinta lagi. Trauma...Ye Kahwin?Tidak pernah difikirkan olehnya lagi. Permulaan perkenalan mereka amat tidak dijangka.Pelik dan random.Tidak disa...