“U nervous tak nak jumpa family i?”Tanya Faiq
“Tak”
“Really?Selalunya perempuan ni kalau nak jumpa bakal mak mentualah dia takut,ni u relaks je.”
“Sebab bukan bakal mentua i lah i boleh relaks.”
“U dah buat keputusan?”Pantas Faiq memandangku
“Just ada your mom,dad and adik beradik u je kan?”Tanya aku.Tidak suka topik ni dibahas lagi.
“Hmmm”
“U memang nak mengelak sampai bila-bila ke?”Mungkin dia penat dengan sikap aku yang suka mengelak untuk menjawab soalannya.
“U kata u bagi masakan?”Marahku.Kata bagi masa,dah tu tunggu jelah tak payah sampai setiap hari nak tanya.
Setelah diam selama dua minit dia membalas
“Sorry kalau i memaksa u,i cuma nakkan kepastian.I tak nak bertepuk sebelah tangan.U tahukan i tak pernah bercinta before this.I taknak berharap seorang diri,i nak bawa u jumpa my family jadinya i taknak kecewakan diorang kalau hubungan kita tak jadi nanti.”Panjang lebar dia menjelas.
“U boleh jadikan ni sebagai pengajaran dan pengalaman.Kalau dah bukan jodoh kita nak buat macam mana.Paksalah macam mana pun still takkan berjaya.”
“Sekurang-sekurangnya kita cuba dan usaha.Bukannya just biar diri dibelenggu dengan kenangan masa silam.”Pantas aku memandang dia sambil mengerutkan dahi.
“U tenggah carut i ke?Tak payah nak perli-perlilah.”Marahku
“Kalau dah tak sanggup nak tunggu then pergi jelah cari perempuan lain.”
“Lelaki ni memang jenis janji lain tapi buat lain ehh?”Geram pula aku.Asallah aku ditakdirkan asyik berjumpa dengan lelaki yang beria cakap,janji macam-macam but last-last dia juga yang tak kotakan semua tu,dia juga yang mungkir.
“Macam mana u nak hubungan yang serius,macam tu juga i nak hubungan kita ni serius.U tak percayakan lelaki dah sebab diorang tak kotakan janji right?So sekarang ni i tengah nak kotakan janji i untuk berkahwin dengan u.”
“Boleh tak u cuba bagi i peluang untuk tunjuk dekat u yang i ni bukan macam jantan-jantan sial dekat luar tu.Tu je i minta.How can i buktikan semua tu kalau u tak bagi peluang langsung dekat i.”
“Ayat yang sama jantan tu guna dulu.‘Bagi peluang,i tak sama macam jantan tu.’Ceh last-last kau yang curang,sial.”Marah aku bila terkenang kembali ayat yang sama Faiq gunakan seperti jantan sial tu.
“Stop ingat semua kata-kata dia Aileen.Aileen u tahu dia dah tipu u so buat apa lagi nak kena ingat semua kata-kata dia.Lupakan semua kata-kata dia dan mulakan semula dengan i.I dah katakan i’ll do my best to protect your heart.Dia tak worth it sampai u taknak buka peluang untuk kenal dengan orang baru semata-mata sebab apa yang jantan sial tu dah buat dekat u. Just because his are stupid enough to let go you,its doesn’t mean other man would do so.Dia yang curang jadinya dialah yang patut rasa rugi sebab hilang u.”Kata-kata Faiq membuatkan aku terdiam.Marah betul dia kalini.Mungkin sudah penat menunggu dan penat bersabar.
“Please buka mata u untuk nampak i dekat sini.I akan jaga u sebaiknya,i takkan ulangi apa yang jantan tu dah buat dekat u.Hargai permata yang ada,lupakan kaca yang tak pernah bersinar tu.”Kalini lembut suara Faiq berkata.
Aku hanya berdiam diri hinggalah tiba dirumah keluarga Faiq
Hati aku dah hancur so untuk apa dia protect hati aku lagi,benda dah tak sempurna macam dulu.
“JOM turun.Dah sampai.”Ajak Faiq sambil membukakan pintu padaku.
YOU ARE READING
the right person
ChickLitSiapakah dia?Jejaka yang hadir dikala Mikayla Aileen hilang kepercayaan buat lelaki dan enggan untuk bercinta lagi. Trauma...Ye Kahwin?Tidak pernah difikirkan olehnya lagi. Permulaan perkenalan mereka amat tidak dijangka.Pelik dan random.Tidak disa...