< 09 • buku nota >

102 24 2
                                    

✩°:・゚✧:・.☽˚。・゚✧:・.:
───────────────

"your scars can't made me love you less."

✩°:・゚✧:・.☽˚。・゚✧:・.:
───────────────

↻ ◁ II ▷ ↺
for you, chapter 8

LUQMAN bangkit daripada tidur. Cahaya yang masuk daripada celahan tingkap menyinari kawasan biliknya yang berwarna kelabu gelap. Telefon yang diletakkan di atas meja bersebelahan katil semalaman akhirnya dicapai dan dibuka.

WhatsApp
[ hana <3 ]
-online-

hana <3 :
Assalamualaikum
luqman kan?

you :
Waalaikummusalam
luqman lah ni
kenapa nak mengorat ke

hana <3 :
buku nota awak tertinggal dalam bag saya semalam (?)

you :
LAH
MACAM MANA BOLEH ADA DALAM TU
KAU ADA BUKAK TAK BUKU TU

hana <3 :
tak

you :
fuhhh
good girl
nanti la sampai sekolah aku ambik
boleh?
jumpa dekat kelas kau

hana <3 :
bolehhh
ke nak saya kasi dekat zikri atau aayan supaya diorang pass dekat awak?

you :
ehh tak payah tak payah
nanti tak sampai dekat aku bukunya
dua ekor tu bukannya boleh percaya sangat

hana <3 :
HAHAHAHA
OKEYYY
jumpa nantii
byebyeee luqman

you :
byee

✩°:・゚✧:・.☽˚。・゚✧:・.:

Sekarang sudah masuk kali keenam Luqman tersengeh tersengeh memandang telefon. Perkataan 'Luqman' tidak pernah terdengar indah, sehinggalah kali ini Hana yang menyebutnya.

"byebyeee luqman"

"luqman,"

Wajahnya ditekup dengan bantal, menahan malu.

✩°:・゚✧:・.☽˚。・゚✧:・.:

Tombol pintu utama terasa dipulas oleh seseorang, menarik perhatian seluruh pelajar. Kawasan kelas menjadi sunyi secara tiba tiba, seolah ada sesuatu yang menghentikan percakapan mereka.

Daun pintu akhirnya terbuka lebar, menampakkan bayang seorang lelaki yang agak samar samar rupanya dek kerana membelakangi cahaya. Namun kehadiran sederhana figura tersebut mampu untuk memukau sesiapa sahaja yang turut melihat ke arah sama.

Hana Sofia- yang duduk di sudut hujung sedari tadi hanya memerhati, sehinggalah namanya terdengar dipanggil oleh seseorang.

"boleh saya berjumpa dengan, hana?"

Penghuni kelas ada yang berbisik sesama sendiri, memandang Hana dengan pandangan atas bawah, menutup mulut tanda tidak percaya dan macam macam lagi aksi yang tidak enak dipandang mata.

"buat apa datang sini?" tanya Hana, memandang jejaka dihadapannya dengan pandangan terkejut.

"aku nak ambil buku aku lah." jawab Luqman spontan, tangannya disandarkan pada pintu.

"o-oh, kita cakap dekat luar lah. tak suka lah orang dalam kelas ni pandang."

✩°:・゚✧:・.☽˚。・゚✧:・.:

Hana berdiri di hadapan Luqman, sambil membelek belek buku nota berwarna hitam milik si empunya nama. Jejaka di hadapannya hanya memerhati tingkah laku Hana, yang agak resah entah kenapa.

is it so wrong for me to stare at her?

"nah, muka surat dia okay lagi kot saya rasa. sebab semalam adik say-"

Sehelai tisu dikeluarkan, menjadi lapik antara tangannya dan tangan Hana.

"tangan kau luka ke?" potong Luqman, buku yang diserahkan diambil laju. Tanpa bertanya lagi, tangan Hana ditarik, menatap luka gadis itu dengan lebih dekat.

"kucing saya cakar." balas Hana pendek, telapak tangannya ditarik balik, menurunkan lengan baju untuk menutupi luka tersebut.

"ni bukan cakaran kucing..ni cakaran manusia, hana. siapa cakar kau?" pelik. Luqman bertanya dengan nada risau.

Patutlah Hana kelihatan resah semacam, mungkin luka yang baru sahaja ingin kering terasa gatal pada pergelangan tangannya.

"saya kata kucing, kucing lah. tak payah nak assume lebih lebih."

"aku ada kucing, hana. aku tahu rupa cakaran kucing macam mana. ni bukan kucing yang cakar."

Luqman hanya berdiri, menunggu jawapan keluar daripada mulut Hana. Masih memandang gadis itu dengan penuh harapan walaupun Hana pula memandang ke arah berlawanan, cuba untuk tidak membuat eye contact sama sekali.

"okay, fine! adik saya yang cakar. dia ada down sindrome. sebab tu saya suruh awak check dulu buku awak mana tahu dia ada koyakkan.."

"adik saya yang cakar. okay? dah, puas? cukup dah?

Tangan Hana dilepaskan, Luqman hanya memandang kosong ke arah gadis di hadapannya setelah dirinya ditengking. "hana..aku.."

"aku tak tahu, sorry."

Lutut terasa lemah, ingin jatuh serta merta ke atas tanah. Namun Luqman gagahkan keupayaan untuk berdiri tetap menghadap Hana.

"takpela, saya masuk kelas."

Dan begitu, Hana melangkah pergi. Meninggalkan Luqman yang masih terpinga pinga.

✩°:・゚✧:・.☽˚。・゚✧:・.:

:

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
Forgotten | y.jw [RE]Where stories live. Discover now