bab 8

5 2 0
                                    

    Setelah habis mendengar cerita dari Syafiq perasaan Aiman kini mula kacau bilau. Rumit! Masalah sahabatnya ini sangat besar dan susah. Macam mana dia boleh terfikir pula yang dia tidak mahu mengikuti Syafiq itu operasi masa itu kalau tidak pasti masalah ini tidak timbul.

Salahnya juga. Dia lupa yang sahabatnya ini mempunyai sakit kadang-kadang yang boleh membawah maut kepada orang lain.

"Jadi sampai sekarang kau tak tau lah keadaan perempuan tu?" Soal Aiman serius. Yah dia mesti serius! Kalau tidak sahabatnya ini tidak akan ambil tahu pun pasal gadis yang sudah dirosaki itu.

Syafiq mengangguk lemah. Dia kalau bab menipu dengan Aiman memang tidak boleh jadi mahu tidak mahu dia haruslah cerita apa yang terjadi.

"Aduhh parah parahh!" Jerit Aiman lalu rambutnya dikusutkan. Syafiq kerut dahi.

"Kau panggil awek kau si farah tu ke?" Soal Syafiq blur. Aiman tepuk dahi. Dah bebal dah kawan aku sorang nii! "Bukanlahh! Eishh jom kita pergi tempat perempuan tu." Ajak Aiman tiba-tiba.

Syafiq cepat geleng kepala. Kenapa dan kenapa? "Nak buat apa giler? Sudahlahh. Lepas kejadian lama tu aku dah tak boleh jejak kaki kat situ lagi kalau tak mati aku dikerjakan oleh bapak dia." Kata Syafiq lalu Aiman ketuk kepala Syafiq.

"Ouhh tahu pula takut. Masa buat tiada pula fikir takut huh?! Ohya! Camna pula inspektor berani macam kau ni boleh jadi takut? Dah hilang prinsip lelaki sejati ke~?" Ejek Aiman lalu dia jelir lidah.

Syafiq merengus kasar dengan jelingan tajam di berikan pada sahabatnya itu. Bukan membantu malah merosotkan otak ada lah! "Apa aku nak buat ni Man? Tolonglah!" Kata Syafiq merayu.

Dia betul-betul rasa serba salah sekarang ini. Inipun baru dia sedar akan kesilapannya kerana alah ibu mengandung kena padanya kalau tidak sampai bila-bila pun dia akan tidak ingat. Tiba-tiba Syafiq ukir senyuman manis. Senyuman bahagia namapak. Aiman pula yang pelik melihatnya.

"No wonderlah aku rasa lain macam selamani. Dia dah berisi rupanya. Agak-agak aku boleh kahwin tak dengan dia?" Soalan bodoh itu terpacul keluar lalu Aiman tepuk dahi.

"Dah sah-sah lah kau kena bertanggungajwab bruh! Tapi itu kalau dia masih ada kat tempat tu ataupun dia masoh single belum kahwin lagi lah." Balas Aiman selamba.

"No! Aku akan pastikan dia akan kahwin dengan aku. Budak dia kandungkan tu anak aku. Jadi aku akan bertanggungjawab." Tekad Syafiq lalu dia tersenyum sinis.

Seketika memori malam itu menjengah kotak fikirannya. Betapa hancur hatinya teringatkan kebodohannya memperlakukan gadis itu begitu. Tangisan dan esakan gadis itu sangat mencengkam jiwanya saat ini. Dia bodoh! Bodoh kerana membuat begitu terhadap seorang wanita.

"Kau ni dah kenapa? Kena sampuk ke?" Soal Aiman pelik melihat perubahan sahabatnya itu."Aku rasa aku nak pergi sanalah." Ujar Syafiq lalu Aiman angguk kepala laju.

"Betul betul. Kau mesti gi sana. Bertanggungjawab!" Kata Aiman.

"Iye itu aku tau tapi masalahnya macam mana? Kita tengah kerja sekarang ni kang kalau cuti mati aku oleh tuan." Kata Syafiq lalu dia sembamkan muka di lutut.

Aiman turut berfikir. Nak buat macam mana ekk? Korang ada cadangan tak?

(ღ˘⌣˘ღ)

     Geleng kepala berhabis yang mungkin. Tak mungkinlah! Tak tak tak!! Allahuu sungguh perasaan aku sekarang ini kacau bilau. Mahu menyesal sudah lepas. Ini tetap salah aku juga. Aduhh...

Nak menangis rasanya kalau kena jemur di tengah panas begini. Ditambah lagi kepala aku sekarang pening-pening pula. Ergh agaknya boleh pengsan kalau lama-lama berdiri tengah panas begini.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Oct 11, 2023 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

The Crazy Love InspectorWhere stories live. Discover now