"Sepohon kayu daunnya rimbun..." Adnan bernyanyi kecil sambil menikmati pemandangan buah durian dari bawah pokok. Mereka kini berbaring di atas pondok kayu milik ayah Mateen.
"Yang tu dah masak?"
"Belum. Itu dalam...erm, 5 bulan lagi baru boleh makan" balas Adnan. Sekali sekala kena ajar sikit budak bandar seorang ni tentang suasana dan alam semula jadi di kampung.
"Lamanya. Kau biar betul? Kau mainkan aku ye?" Mateen yang tadinya berbaring kini terduduk.
"Betullah aku cakap. Ini aku yang tanam sama-sama dengan bapak kau masa tak ada, kau tahu?" Bahu sepupunya ditampar. Keras!
"Weh, ajar aku bina otot" Mateen tepuk dahi kemudian berbaring semula. Random betullah mamat seorang ni. Tiba-tiba pasal otot.
"Aku mana ada otot. Ini biasa je ni" lengannya yang sedikit berotot di tepuk-tepuk. Biar si kering sebelah dia ni sakit hati. Hahaha!
"Daripada aku, kering. Eh anyway, kau tak rindu ke isteri kau?" Tengok? Masuk topik lain pula. Malas hendak melayan, Mateen palingkan tubuh membelakangi Adnan. Mata dipejam.
"Woi, aku tanya ni" bahunya digoncang kasar. Mateen menepis. Awalnya dia ingatkan bila balik rumah ayah bolehlah nak bertenang sedikit. Makin dikacau oleh sepupunya adalah.
"Isterikan. Mestilah rindu"
"Fuh, cemburunya aku dengar! Manis sangat! Habis tu, kenapa tak balik? Tak nak cari dia?"
"Bukan tak nak. Tapi aku bagi dia masa. Buatnya aku muncul tiba-tiba lepas tu dia buat keputusan melulu, tumbuk aku ke, lempanh ke, paling teruk minta ce..."
Pap! Bahunya ditampar lagi.
"Jangan cakap bukan-bukan" Mateen di sebelah dijeling. Overthinking kalahkan perempuan.
"Lama sangat kau biar dia, sama je macam kau tinggal dia. Sumpah tak gentle. Kalau dia tawar hati nanti, tahulah kau. Paling malu kalau dia yang buat move dulu. Waktu tu baru kita boleh tengak siapa yang masih sayangkan siapa sebenarnya"
"Aku sayang dialah!"
"Dah tu? Kau buat apa kat sini? Effort Mateen, Effort. Kau lelaki. Kena tahan sikit sakit mengalah dengan emosi perempuan. Dari awal lagi, dalam kau beri dia masa tu, kau diam-diam buat effort bukan join sekali berdiam macam dia. Mana nak baik hubungan kalau macam tu? Aku nasihat ni sebab aku dah merasa tu. Masa ada salah faham dengan bekas isteri aku dulu pun...aku macam kau. Sebiji"
"Meaning?"
"Yelah, aku gaduh dengan dia. Dia minta balik rumah parents dia. Aku izinkan. Aku sayang dia, jadi aku ingat beri dia masa bernafas lama-lama would heal her. Aku pun, tak sedar masa berlalu. Hidup macam orang bujang. Mengadu, mengadu dan mengadu pada orang tapi effort sebenar tu tak pernah ada"
Adnan diam sebentar sebelum menyambung.
"Sedar tak sedar lama sangat kita orang berjauhan. Aku rindu, tapi aku takut. Takut dia marah kalau jumpa aku dan ambil keputusan melulu macam yang cakap tadi. Tahu-tahu dia sendiri yang datang jumpa aku, i was so happy. Tapi rupanya, dia datang untuk tuntut penceraian. Dia tawar hati, sebab dia rasa tak disayangi. Katanya, aku biar dia lama sangat. Sama dengan aku tak nak dia"
"Brutal question, dia yang minta time untuk berjauhan. Kenapa bila kita biarkan dia orang pula yang nak terasa hati?" Mateen menyoal.
"Perempuan ni nak dipujuk, Mateen"
"Faham"
"Tunggu apa lagi? Balik!"
"Takut..." Mateen tutup muka dengan tangan. Macam mana kalah Nadra marah dia?
"Kita suami! Erk, maksud aku...kau. kau suami! Kena berani Mateen. Berani untuk tegakkan hubungan"
Mateen diam lagi. Berfikir lama.
"Okay. Aku balik sekarang" tidak menunggu lama, lelaki itu terus bangkit dari duduknya dan masuk ke dalam rumah.
"Nadra tak ada?" berkerut pelipis dahinya tatkala mendengar jawapan dari ibu mentuanya.
"Iye, Mateen. Sebenarnya mommy adalah suruh dia balik semula rumah kamu berdua. Dari pagi tadi dah gerak. Tapi itulah, sejak pagi tu juga mommy call, tapi tak diangkat. Mommy cuba call guard residen kamu, tapi dia kata kereta Nadra tak sampai pun. Jadi, sekarang ni mommy tak tahu dia dekat mana. Mommy risau..." Mateen garu kepala. Aduh, dan dan dia nak balik isteri dia tak ada. Nadra pun, kalau nak lari jangan tukar-tukar tempat boleh tak? Risau semua orang.
"Okay tenang mommy. Mateen cari dia. Mateen cari isteri Mateen" usai, panggilan ditamatkan. Mateen kemas segala yang perlu di dalam satu beg sandang dan bergegas ke luar dari bilik menemui bapanya.
"Ayah, abang gerak balik ye? Nak cari Nadra, mommy kata dia gerak keluar dari pagi tapi tak balik sampai sekarang. Terus balik Kl lepas jumpa dia, alang-alang" tanagn bapanya di salam sopan.
"Lah, ke mana pula isteri kamu tu. Ha yelah, elok-elok. Nak cari je? Bukan pujuk?" usik si ayah.
"Sekalilah tu" balas Mateen malu-malu. Aish, merah muka.
2 jam perjalanan, Mateen mula berhenti di sebuah RnR untuk berehat. Selama perjalanan itu juga menelefon Nadra berkali-kali tetapi setiap akli itu juga panggliannya masuk ke peti suara. Kaki menyusun langkah ke arah tandas lelaki dengan tergesa-gesa. Risau betul dia tentang Nadra sekarang ini.
BUK!
"I'm sorry... saya tak tengok jalan" habis bertaburan barangan skincare wanitan itu. Ada botol yang pecah membuatkan lekas tunduk mengutip serpihan kaca itu. Serbasalah dia dibuatnya.
"I'm sorry. Aduh, pecah. Saya ganti ye? Send me the bill" dia kaku sebentar melihat serpihan kaca itu tertulis jenama minyak wangi kegemaran Nadra. Dia ketawa sendiri. Rindu sangat ni.
"Tak apalah, tak perlu susah-susah. Dah jadi nak buat macam mana" wanita itu mula mengangkat kepala menghadapnya.
Mereka sama-sama terkedu. Terketar-ketar bibir ingin bersuara.
"Na..Nadra"
"Mateen..." air mata mula bertakung di tubir. Perlahan-lahan tangan wanita itu menyentuh kulit wajahnya.
Mateen rapatkan jarak diantara mereka. Matanya tidak berkelip dari menatap segenap wajah yang dirindui itu. Tidak menunggu, tubuh wanita itu dipeluk kemas.
"Where have you been?" Lelaki itu bersuara dibahu Nadra.
"Saya nak balik dekat awak. Tapi kereta saya buat hal. Telefon saya habis bateri. Badan saya sakit. Semua tak kena! Dari tadi saya tersidai dekat RnR ni" tersedu-sedan wanita itu menangis. Pelukan suaminya dibalas erat. Tak nak lari dah. Nak dengan Mateen je!
"Everyone is worrying about you. I'm worried about you" pelukan dilepaskan. Mateen tekup wajah isterinya kuat.
"I...miss you" dahi mereka bersandar antara satu sama lain. Mateen merasakan separuh bebannya hilang tatkala dia berjaya melafazkan ungkapan yang tertahan itu.
Nadra senyum suka. Mateen rindu dia! He did just say that! Mateen miss her!
"Ehem. Where's your car then?" Mateen berdehem. Malu pula bila tersedar sedang buat drama di tempat awam. Depan tandas awam lagi tu. Romantis sangat.
"Tu...kebetulan saya memang tengah rehat jap dekat RnR ni, bila saya nak gerak keluar tahu-tahu tak nak gerak" Nadra merengek kecil. Dia pun satu, pergi bawa kereta myvi lama dia tu kenapa. BMW dekat rumah sendiri tak nak bawa. Nak 'space' lah konon, tapi tak pakai otak. Myvi dah berapa tahun tak service. Memang mendapatlah.
"Okay. Tak pe. My car. Jom" Lengan isterinya ditarik lembut. Nadra mengikut.
"Kereta saya?"
"Nanti saya uruskan"
"My stuff in the car?"
"I'll make sure you get in my car safely lepas tu baru saya ambil barang awak" ujar Mateen. Masih lagi mengenggam lengan isterinya erat. Takut hilang lagi nanti.
Manakala Nadra, sudah tersenyum-senyum dibelakang. Dia janji, tak akan lari lagi!
TBC
YOU ARE READING
House Of Love ©
Short StoryShort story | Slice of life Lelaki ini, tak pernah gagal buat dia terpesona. Dari wajahnya, suaranya, gerak langkahnya, lagaknya dan senyumannya. Hari-hari jatuh cinta! "Can you stop checking me out?" "Why? Nak simpan untuk siapa?" Nadra Fakhira...