صلي على سيدنا محمد ♥️✨️
ماتنسيش الفوت يا قمر♥️
*********
**في إحدى الحارات الشعبية**رامزي، وهو يتجول في الشارع بوجه عابس وجاد، قال بصوت عالٍ يملأ المكان: "أنا قولت اللي عندي، لو أذان الجمعة أذن وملقيتش الناس دي كلها بتصلي في الجامع، همسح بكرمتكوا الأرض أمين؟"
تجمعت مجموعة من الناس العابرين في الشارع، ومن بينهم رجال ونساء متوجهين إلى الجامع، تملأ أصواتهم أصداء التهكم والتأكيد: "أمين يا معلم."
**في أحد منازل هذه الحارة**
زمرد، في غرفة مضاءة جيدًا تتخللها أشعة الشمس، تحدثت بقلق إلى والدتها عبر الهاتف: "ما تخافيش يا ماما، أنا بس كنت محتاجة أتكلم معاه، فطلبت أقابله. هنزل بعد ساعة كده."
والدتها، التي كانت مشغولة في تحضير الطعام في المطبخ، ردت بنبرة هادئة لكنها قلقة: "ماشي يا حبيبتي. هو إيه الصوت العالي دا؟"
زمرد، وهي تنظر من نافذة الغرفة إلى الشارع المزدحم، ردت: "لا، متخافيش، دا المعلم رامزي مظبط الحارة بس."
والدتها: "طب يا حبيبتي، خلي بالك من نفسك علشان الحارة اليومين دول مش أمان. ولو احتجتي أي حاجة، كلميني على طول."
زمرد: "حاضر يا ماما. هو أنتم راجعين إمتى؟"
والدتها: "والله يا بنتي مش عارفة، بس ممكن كمان أسبوع أو أسبوعين كده."
زمرد، وهي تبدأ في التفكير في ملابسها: "تيجوا بالسلامة. يلا، سلام بقى علشان عايزة ألبس."
أغلقت الهاتف وبدأت تفكر في الملابس التي ستختارها، بينما كانت تراقب حركة الناس في الشارع.
**في منزل رامزي**
مازن، وهو يجلس في غرفة مظلمة مضاءة بالألوان الساطعة من التلفاز، قال بتذمر: "يا لهوي على المزاج يا ما."
جاءت شقيقته بجواره، تعلو وجهها ملامح الغضب: "يا خرابي، انتَ يالا هتشلني أنزل صلي بدل ما رامزي يطلع يظبطك، وبطل الهباب إللي بتشربه دا وقفل الأغاني يا زفت."
مازن، وهو يحاول إخفاء قلقه تحت قناع من السخرية، رد: "جرا إيه يا ختي، مش نازل، ورامزي دا مش هيقدر يعمل لي حاجة، والهَبابة هشربها، ومش هطفي الأغاني. أنا مش بعرف أتكيف غير على صوت سعاد حسني. خلاص، ارتاحتي؟"
كان يستمع إلى واحدة من أغاني سعاد حسني التي كانت تصدح بصوت عالٍ، مما زاد من توتر الأجواء.
رامزي، وهو يدخل الغرفة بصمت مهيب، نظر إلى مازن وقال: "أنا سمعت كده إنك مش بتخاف مني، وإيه الأغاني دي؟"
مازن، الذي بدا عليه الارتباك وهو ممسك بهاتفه، قال بسرعة: "دا التلفون بيرن بس، ودي نغمة يا معلم. قفلته أهو."
أنت تقرأ
فجوة زمنية (Disney في حارتي)
Fantasyفتاة تتمنى أن تكتشف مقبرة خاصة بالفراعنة لكن لسوء حظها يأخذها ثقف أسود إلى كوكب آخر !!! تخيل معي يا عزيزي ماذا ستفعل ؟