6 | مهما اُثبِتت الأدلة إنكر فحسب!

565 70 368
                                    

6 |

الواحدة مساءً.

_ منزل آل رفاعي.

ولَج آسر إلىٰ المنزل بِخُطىٰ بطيئة هادئة، وخلفهُ أسير الّذي كان يحاول ألا يُصدر ضجة لكيّ لا يوقظ والِديه، توقفا فجأةً بعدَما إستمعا إلىٰ صوتِ إحدى الأغنيات يصدُر مِن الشرفة.

إتجه آسر إلىٰ الشرفة بِحذر فَتمتَم أسير بِسخرية " لا فعلًا عندك حق تمشي على أطراف أصابعك كده، أصل أكيد في حرامي في البلكونة قرر يسمع أغاني الساعة واحدة بليل! "

رمقهُ الآخر بِغيظ ثُم أشاح بِبصرِه عنهُ، وذهب للشرفةِ فَوجد والدهُ يجلِس علىٰ كُرسيّ ويُمسك إحدى الصُحُف يقرأها بِإهتمام، ويتواجد أمامهُ كوب شايٍ بِالنعناعِ، كان يُدندِن مع كلِمات الأغنيةِ القديمة دون أن ينتبِه لِعودة أبنائِه حتى وجد آسر يجلِس أمامهُ فَترك الصحيفة وهو يقول بِضيق :   

" مش تقول السلام عليكم ولا أي حاجة كده؛ خضتني! "

حمحَم آسر ثُم سبَت بِنبرةٍ هادئة " السلام عليكم؛ كده حلو ؟

غير كده من إمتى وإنتَ بتسهر يعني؟ "

ترك والدهُ الصحيفة، ثُم قال بِإستنكار " أنام من غير ما أطمن إنكوا رجعتوا يعني ؟"

إبتسم الآخر، ثُم نبس بِسخرية " فعلًا هنتخطف؛ خصوصًا بقى إبنك المحامي عشان ده بعيد عنك عبيط! "

نظر الآخر إليه بِإستخفاف، ثُمَ قال " فعلًا إلّي هيخطفكوا هيقعد الأول يشوف عندك كام سنة وبتشتغل إيه عندك حق يا ابني والله!!.. إيه ربط المواضيع العجيب بتاعك ده ؟! "

- " أنا إلّي ربط المواضيع عندي عجيب؟! "

تمتَم آسر وهو يحاول فِهم نظرية والِده فِي إحتمالية خطفِه وهو في التاسِعةِ والعشرين مِن عمره، وخطف شقيقه الّذي يصغرهُ بِعامٍ واحد!

فَنبس والدهُ بِضيق حينما سئم من الحديث معهُ " قوم أقعد في أوضتك بقى ولا شوفلك حاجة تعملها، الواحد غلطان إنه قلقان عليكوا!.. ومتغيبش بكرا من الشغل ها! "

أومأ آسر وهو يتجِه إلىٰ غُرفتِه، وترك والدهُ الّذي تجاهل نقاشهُم بِبساطة، وتمتَم بِإستمتاع وهو يحتسي بعض الشاي.

' وان كان أمل العشاق القرب

أنا أملي في حبك

هو الحب '

- أما في غُرفةِ أسير.

جلسَ على فراشِه بإرهاق، ثُمَ نهض من جديد ووقف أمام خزانة الملابس، وأخذ بِنطال قطني أسود اللون وقميص بِنصفِ كمٍ بِنفسِ اللونِ، ثُمَ إستحم سريعًا وإرتدى ثيابهُ وغسل أسنانهُ، و كاد أن يذهب للفِراش لكيّ ينام لكن وجد رسالةً مِن رقمٍ مجهول والّذي كان محتواها :

' أحسن لك تسيب القضية إلّي ضد نادر الدهشوري عشان هتتعب أوي لو كملت، وإبقى خلي بالك من نفسك كويس بقى. '

Love time || وقت الحب حيث تعيش القصص. اكتشف الآن