Tw: word gepraat over mishandeling, eetstoornis.
Pov : Robbie
Vandaag is het zo ver groep 8 gaat eindelijk op kamp. Ik kijk er zo naar uit. Met mijn beste vriend Matthy op een kamer te slapen voor 3 dagen lang! We zitten met nog 2 ander jongens Link en Tim. Ik mag hun wel maar praat niet veel met hun. "Hey mam breng je mij met de auto naar de bus toe?" Vraag ik aan mijn moeder als ze naast mij komt staan. "Ja tuurlijk Robje. Heb je alles bij je, tandenborstel, telefoon oplader en genoeg kleren?" Vraagt mijn moeder bezorgd. "Ja mam" zucht ik op een vermoeide toon.
Ik heb al mijn spullen in de auto geladen. Een koffer en een rugzak. De rugzak is voor in de bus, er zit snoep en mijn telefoon oplader in. Als we de parkeerplaats van de school in rijden zie ik de bus al staan. Ik word steeds enthousiaster. Ik pak mijn koffer uit de auto en doe mijn rugzak op. Ik en mijn moeder lopen richting de bus tot ik iemand mijn naam hoor roepen. "Rob!" Ik kijk naar links en zie Matthy komen aanlopen met een grote tas. Het is raar dat hij alleen komt en niet met zijn moeder. "Hey Matthyas heb jij er een beetje zin in?" Vraagt mijn moeder aan Matthy. "Jazeker heel veel zelfs" zegt hij met een grote glimlach. "Hey Rob wat heb jij allemaal in je tas?" Vraagt hij aan mij. "Snoep en mijn telefoon oplader" antwoord ik. We praten nog wat totdat onze juf komt. "Iedereen maak een tweetal en ga in de bus zitten, zeg jullie ouders gedag en veel plezier" zegt juf isabel. Mijn moeder geeft een kus op mijn wang. "Mam ieuw" zeur ik. Ze lacht en wenst me veel plezier. Matthy lacht ook een beetje om mijn reactie. Ik en Matthy lopen naar de bus toe achter de andere kinderen aan.
Matthy zit bij het raam omdat hij dat fijner vind. Ik leg mijn tas voor mij neer en zwaai mijn moeder gedag via het raam. Natuurlijk maakt ze nog even een foto van mij en Matthy 'voor herinneringen' zegt ze altijd. "Hey Matt vind je het een beetje spannend?" Vraag ik omdat ik zie dat hij zenuwachtig kijkt. "Ja nee komt goed" zegt hij met een glimlach. Ik laat het maar gaan. We praten nog wat en de bus begint te rijden. We rijden naar Groningen. Ergens een kamp daarzo. Het is ongeveer 2 en een half uur rijden dus we vermaken ons wel. Ik had een film gedownload op mijn telefoon. De film spider-man. Ik doe mijn oortjes in en zet hem aan. Ik voel een tik op mijn schouder. "Mag ik mee kijken" vraagt Matthy zachtjes. "Ja natuurlijk" ik geef hem mijn oortje en zo kijken we de hele film af. Juf Isabel zegt dat we er bijna zijn dus ruim ik mijn telefoon op en doe ik het snoep bakje dicht. Matthy is gek op snoep normaal eet hij altijd een hele zak snoep leeg maar nu neemt hij niks dat ik hem aanbied. Ik denk dat hij gewoon nerveus is voor het kamp.
Als we allemaal de bus uit zijn, lopen we mee met de bus chauffeur naar de opberg plaats voor de
koffers. Ik zie dat hij een zwarte koffer met een panda erop uit de bus zet. Die is van mij. Dus ik loop er heen en neem hem mee. Ik wacht op Matthy tot hij zijn tas heeft. Als iedereen al zijn spullen heeft brengt juf Isabel ons naar onze kamer. Link en Tim lopen naar ons toe. Als we de deur open doen zien we twee stapel bedden, twee kasten, een bad kamer en een bureau. Natuurlijk delen ik en Matthy een stapel bed."Waar wil jij liggen, boven of beneden?" Vraag ik. "Mag ik beneden dat vind ik fijner" vraagt hij. Dat is fijn want ik slaap beter boven. "Ja natuurlijk!" Ik leg mijn koffer aan de kant en gooi mijn rugzak op het bovenste bed. Matthy doet het zelfde maar dan op het onderste bed. Ik kijk even rond alles ziet er goed uit. Ik denk dat er vanavond niet veel geslapen gaat worden. Matthy heeft ook last van heimwee dus daar ga ik hem mee helpen. Gelukkig is onze school niet moeilijk en mochten we gewoon onze telefoons mee. Dus kan hij gewoon met zijn moeder bellen. Zijn moeder is altijd aan het werk en omdat zijn vader een paar maanden geleden overleden is heeft hij het er moeilijk mee. Hij had een hele goede band met zijn vader. Dus ik probeer zo veel mogelijk hem te helpen. Mijn vader is niet de beste vader van de wereld. Soms als ik thuis kom heeft hij weer gedronken en krijg ik weer een klap of word mijn moeder uitgescholden. Dat zijn altijd de dagen waar ik bang voor ben. Ik ben blij dat ik 3 dagen weg van hem ben maar ik maak mij zorgen om mijn moeder. Wat nou als ze weg gaat zonder mij dan moet ik met hem leven dat wil ik niet. Ik schud de gedachten van mij af en loop naar de eetzaal/ mededeling zaal toe.
"Oke iedereen heeft nu zijn spullen op hun kamer gelegd dus we gaan eten" zegt juf Isabel. Het is al 18:35 omdat we in de file stonden. Ik ga met Matthy aan de tafel zitten met Lisa Darwin en Amber. Ik praat wat met hun totdat wij ons eten krijgen. Een broodje hamburger met patat. Er word ook saus op de tafel gezet. Lekker. Ik kijk naar Matthy hij kijkt angstig naar zijn eten. Ik snap er niks van hoezo kijkt hij zo? Ik neem een hap van mijn burger met ketchup. Hmm heerlijk. Na een half uur heb ik mijn bord leeg. Matthy heeft zijn eten amper aangeraakt. Hij heeft 2 happen van zijn burger gehad een een paar patatjes.(friet is ook goed hoor) "Matt gaat het?" Vraag ik voor de zekerheid. Hij blijft staren naar zijn eten en ik denk dat het niet binnen komt bij hem. "Matt?" Vraag ik nog een keer. Nog steeds reageert hij niet. "MATT!" Zeg ik iets harder. Eindelijk kijkt hij op. "Hè hè ik heb je 3 keer moeten roepen. Waar zit je met je gedachten joh?" Vraag ik. "Ow nee weet ik niet" antwoord hij. "Gaat het wel?" Ik kijk hem aan maar hij vermijd oogcontact. "Ja ja gewoon een beetje misselijk ik denk door de bus" hij kijkt mij nog steeds niet aan. Ik knik.
Na het eten poetsen we onze tanden en liggen we op bed. We praten en lachen nog wat. Ik voel mijn oogleden zwaar worden. "Matt ik denk dat ik ga slapen" zeg ik. "Is goed Robje slaap lekker" antwoord hij. Nadat gezegd te hebben sluit ik mijn ogen en ik ben in dromenland.
1170 woorden
Oke Oke ik ben echt enthousiast over dit boek. Even spoiler alert het volgende hoofdstuk gaat niet meer over het kamp het worden grote time jumps. Nou veel plezier:)
JE LEEST
Two broken souls //mabbie
RomanceDit verhaal gaat over de vriendschap tussen Robbie en Matthy. Er komen ook serieuze problemen voor in dit boek dus lees vooral het voorwoord.