𝓐𝓭𝓻𝓲𝓪𝓷 𝓜𝓲𝓴𝓪𝓮𝓵

117 5 0
                                    

Bahagia tak?

"Apa yang bahagia Adrian?"

"Kau bahagia tak dengan aku?"-Adrian

"Susah untuk saya jawab"-Dia ragu ragu.

Adrian mengeluarkan sekotak cincin,dia berikan pada Amelia.

" Simpan cincin ni,sampai suatu hari..kau bersedia,kau pakai cincin ni.Asalkan kau simpan jaganya untuk aku."

Amelia masih tidak faham.Adrian menutup mata.

"My mom tell me what is love.She said,if you love someone with ur heart,please get her before others"

"Amelia Cassandra,i'll wait you forever.Even im still can't take care you anymore.Just,dont leave me without explaination."

Mereka berdua menatap mata yang lama.Lalu hilanglah momen itu.

SKIP

"Cis! Kenapa kau tak kejar?dah lemah sangat??"

"Maafkan saya tuan,Adrian kuat sangatlah"

"Eyh ii,korang tuu 20 orang,bukan dua.Apa yang lembik sangat?dah takde tulang dah?"-Dheo bengang.

" maaf..."

"Aku dah muak dengan maaf korang.Yang aku nak sekarang ni,jangan ada depan mata aku.Aku nak jadi spy Adrian.Harapkan korang..apa pun takde"

"Disebabkan korang,aku dah rugi banyak tahu tak?aku just suruh kau bunuh abang aku.Tak boleh?bengap!"

Yang lain hanya diam melihat Dheo marah.Mereka rasakan bahawa pilihan mereka salah ketika ini.Sepatutnya,stay dengan Adrian.Tapi kalau dah gila duit,hm.

SKIP

Buat pertama kali,Amelia datang ke rumah Adrian.Dia amat terpegun,rumahnya yang lebih besar pun tidak secantik ini.Azizah memang pandai reka rumah.

"This is,my mom"-Adrian

" Aunty,assalamualaikum"

"Waalaikumussalam,ini Amelia kan?"

"How can she know?"-Amelia terkejut.

Luth keluar dari dapur,membawa air.

" aku yang kenalkan.."

Adrian melihat Luth,mukanya berubah.Terasa malu lepas apa jadi dahulu.Nak bermuka pun,tak sanggup.

"Luth,m-macam mana kau ada dekat sini?"-Adrian

"Hei,aku kawan kau kan?aku tahu setiap perkara tentang kau Adrian.Pasal dulu tu..kita lupakanlah,benda dah lama.By the way,thanks..sebab masih hidup"-Luth

" No,aku yang kena terima kasih dekat kau..sebab jaga ibu aku"

Lelaki itu mendekatkan jarak dengan ibunya.Dia memegang erat tangan Azizah.Sementara itu,Amelia duduk berjauhan antara Adrian dan ibunya.

"Ibu,im so sorry ibu..sebab tak jaga ibu 4 months ni.Adrian cuma nak tangkap George.Sekarang,Dheo dah ganas ibu"-Sungguh lembut tutur katanya.

" Adrian,ibu cuma nak cakap yang..Adrian dah cuba sehabis baik sayang.Adrian dah sedaya upaya nak selamatkan ibu,takpa..ibu faham kalau Adrian tinggalkan ibu beberapa bulan sebab nak halang apa apa jadi dekat ibu.Kamu dah buat yang terbaik untuk keluarga kita"

Jiwanya menangis,mukanya masih menahan rasa bersalah.

"Ibu restu tak?kalau Amelia jaga ibu satu hari nanti?"

"Adrian Mikael,ibu tak lama.Ibu dah restu semua yang Adrian nak buat.Asalkan,kamu bahagia."

Mendengar kata kata itu,sudah tentu dia tak bersedia lagi dengan kehilangan.Pada siapa lagi yang dia harus bergantung?jika bukan pada ibunya.

SKIP

"Kau tinggal sini,aku ada kerja"-Adrian

" hah?"

"Selagi kau masih belum terima lamaran aku..jadi pembantu rumah aku"-Taktahu mengapa,baru sekarang dia sekejam itu.

" huh?awak ingat saya apa nak suruh terima lamaran awak Adrian?"

"Aku tak paksa Amelia Cassandra,kalau kau nak..kau terima.Kalau nak masa,aku bagi masa.And kalau kau taknak terima,its okay..kau boleh leave.Aku sendiri akan hantarkan kau ke Amerika."-Cakapnya dengan rela.

Amelia terdiam.Adrian pergi begitu saja tanpa pesanan.Cuma kenyataan yang tak tahu sama ada dia rela atau terpaksa.Dia buntu,nak memilih.

SKIP

Sepanjang dia duduk di kerusi,hanya diam dan tak buat apa apa.Kadang jauh dia termenung sampai dia lupa ada kerja.Adrian tak pernah begini.

Dia keliru,mengapa dia mengenal Amelia tanpa sebab dan bawa dia balik semata mata ingin membalas dendam.Sebaliknya,dia jatuh cinta pula pada gadis kaya itu.

Apa sebenarnya Adrian lakukan?

" Apa aku buat ni..."-Adrian menutup mukanya.

"Kau okey tak?"-Luth membawa secawan kopi bersama bungkusan roti untuk Adrian yang tidak makan dari tengahari tadi.

" okey je"

"Hmm,kau risaukan apa pula?kan George kena tangkap dah..Dheo pula,kita akan jatuh kan dia."

"Bukan,aku..taktahu apa yang aku lakukan sekarang.Sama ada betul atau tak itu je"-Adrian

" pasal Amelia?"

Adrian sekadar angguk,Luth pula bersandar pada kerusi sambil bersilang tangan, tanda faham.

"Lepas kematian Dato Zarith,Amelia dah 12.Dia duduk Amerika sampailah 20 tahun.Dia cuba duduk Malaysia,but disebabkan wasiat ayah dia,sanggup duduk sana je.Dia tak pernah tahu yang company ayah dia di kawal sepenuhnya oleh George"-Luth

" macam mana kau tahu?"-Adrian

"Sepanjang kau cuba tangkap George,aku duduk sini tolong cari maklumat pasal Amelia.And one thing you should know is, dia la orang yang selamatkan kau masa Dheo tolak kau dari tingkat dua.Dia yang panggil mak kau datang tengokkan kau Adrian."-Luth

" Lepas kejadian tu,korang dipindahkan ke sini.Malaysia"

"How can you know Luth?"

"Aku sanggup tumpahkan darah untuk kau Adrian.Benda benda macam ni senang untuk aku detect.Sekarang,kau relaks,mungkin tuhan nak pertemukan korang semula tanpa sebab dan tujuan kerana inilah."

"Nah,setelkan benda ni.Alpha dah tunggu kau,tak rindu?"

Adrian tersenyum lebar.Luth sudah berjaya kembalikan semula senyuman adrian yang selamani tersembunyi di sebalik keperitan yang dialaminya.

"Hello,kenapa call aku?"

"Adrian!I-ibu awak.."

"Kenapa Amelia!"

-end call-

"𝐓𝐞 𝐚𝐦𝐨,𝐀𝐦𝐞𝐥𝐢𝐚 𝐂𝐚𝐬𝐬𝐚𝐧𝐝𝐫𝐚"

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"𝐓𝐞 𝐚𝐦𝐨,𝐀𝐦𝐞𝐥𝐢𝐚 𝐂𝐚𝐬𝐬𝐚𝐧𝐝𝐫𝐚"

𝓐𝓭𝓻𝓲𝓪𝓷 𝓜𝓲𝓴𝓪𝓮𝓵 [COMPLETE]Where stories live. Discover now