19. LIMA BULAN KEMUDIAN
Suraya masih sama. Rutinnya hanya termenung di pangkin dapur. Melihat angin yang tak kelihatan. Tubuhnya makin kurus, wajahnya hilang seri.
"Aya, Pak Long ada call tok tadi, depa tak jadi dok London lama. Dua bulan lagi depa balik. Katanya Syafiq nak buat kenduri." Tok Zahra bersuara sambil tangan sibuk memetik ulam.
"Syafiq nak kahwin dah ka tok?" Soal Suraya, hatinya bergetar saat nama itu dituturkan. Adakah dia masih berharap?
"Bertunang Pak Long hang kata."
"Dengan Rose Anna?"
"Ya la kut. Tok pun tak tanya banyak." Suraya mengangguk kepala. Tok Zahra mengambil tempat di sisi Suraya yang kembali termenung.
"Hang okay ka Aya?"
"Okay ja tok."
"Kenapa terus macam ni saja?" Suraya menggeleng kepala.
"Sejak peristiwa Haris buat hang lagutu,hang berubah Aya. Lain dari Aya yang tok kenal. Kenapa? Syafiq buat hang kecewa kan?"
"Tak perlulah tok. Biaqlah apa yang berlaku tu, Aya okay."
"Okay apa lagu ni Aya. Tengok tak diri hang? Terok sangat. Hang bagitau tok apa sebenaqnya dalam hati hang, hang pendam apa?" Suraya diam. Terus diam, tanpa jawapan.
"Banyak tok, banyak sangat tapi tak terluah. Ya, Aya kecewa, kecewa dengan Syafiq. Aya harap dia orang pertama yang datang selamatkan Aya tapi tak dak. Dia tak dak dan dia tak ambik tau pun pasai Aya. Aya kecewa dengan diri Aya. Aya dah tau dia tak akan ada untuk Aya tapi setiap hari Aya mengharap sampailah Aya kecewa sendiri." Suraya mengongoi dalam pelukan sendiri. Tok Zahra mengurut dada.
"Tapi Aya kena terima dia bukan jodoh Aya."
"Tok, Aya terima, redha. Cuma Aya harap dia ada dekat sini, dengar luahkan hati Aya seperti sebelum ni. Tu yang buat Aya kecewa dengan diri Aya. Aya terlalu mengharap dia kota janji tapi Aya tau siapa Aya dengan dia. Bila semua ni jadi, apa yang Haris cakap dekat Aya di hotel dulu ada benarnya. Aya bukan siapa-siapa, Aya tak layak untuk sesiapa." Suraya terus bersuara.
"Aya.... Aya lebih baik dari tu, kenapa Aya seksa diri Aya dengan salahkan diri sendiri?" Tok Zahra menarik Suraya ke dalam pelukannya.
"Aya tak kuat tok. Aya tak kuat. Setiap malam Aya mimpi benda yang sama, Aya mimpi Haris Aya mimpi apa yang jadi. Aya takut tok, Aya takut." Tok Zahra mengangguk dengan air mata. Dia tahu, Suraya setiap malam akan menjerit dan menangis. Puas merata dia mencari air penawar tetapi tak berkesan. Di pujuk mendapat rawatan pakar, Suraya menolak. Dan, apa yang patut dilakukan sekarang, Suraya seakan parah dengan perasaan sendiri.
YOU ARE READING
DALAM SU ADA SYA
RomanceSuraya, gadis yang melupakan impian masa depannya demi kasih buat nenda tercinta. Syafiq sepupunya yang glamour tiba-tiba meluah rasa dan membuatkan Suraya juga menyimpan harapan. harapan tinggal harapan, agak parah untuk Suraya melupakan. di uji T...