03 | Adhmeera

159 6 0
                                    

'Call declined'

Sudah hampir 20 kali Adhib mendail nombor telefon Ameera, tapi tiada satu pun yang diangkat.

Sejak pulang dari kedai makan 3 hari lepas, Ameera terlihat seperti tidak bermaya walaupun dia cuba untuk sentiasa gembira.

"Konon tak kisah tapi tiga hari terperap kat rumah," bebel Adhib merenung lama skrin telefonnya.

"Alah kau ni Ameera, tomboy macam mana pun kau tetap perempuan. Dah sakit tapi tak nak ngaku," tambahnya lagi.

Adhib baru dari tempatnya, keluar dari kawasan rumah. Kereta Honda Civic pacuan empat roda itu dipandu laju ke rumah Ameera.

•••••••••••••••••••••••••••

"Assalamualaikum" panggil Adhib di luar pagar rumah Ameera.

Salamnya dibalas hampa tanpa kelibat Ameera. Jikalau begini, seratus salam pun tidak akan dibalas.

Tiba-tiba, Adhib mendapat idea.

"Assalamualaikum, JNT parcel!" Panggilnya lagi sekali.

Laju saja pintu rumah Ameera dibuka, dengan Ameera yang menggunakan tuala sebagai tudung asal boleh.

"Amboi kau, kalau parcel sampai cepat je ehh," usik Adhib menggeleng perlahan dengan gelagat Ameera.

Wajah Ameera terus monyok panjang.

"Kau nak apa?" Soalnya.

"Nak kau la,"

Ameera berkerut.

"Nak apa?" Soal Ameera lagi.

"Sehari aku call dekat 50 kali, tiga hari dalam 150 call. Satu pun tak angkat. Breakfast, lunch, dinner dah belum? Tu muka pucat semacam. Dah mandi belum? Kepam semacam sampai sini bau, " Bebel Adhib geram.

"Eeee, kecoh ek kau ni. Jangan kacau aku boleh tak?" Geram Ameera.

"Tak. Kau bersiap sekarang," arah Adhib melihat sekilas jam di pergelangan tangannya.

"Nak buat apa?" Soal Ameera malas, orang tengah healing kacau suruh bersiap.

"Pergi je bersiap," arah Adhib lagi.

Ameera mengeluh pasrah. Dia mengangguk faham, terpaksalah bersetuju.

•••••••••••••••••••••••

Ameera masuk ke bahagian perut kereta Adhib.

"Nak pergi mana?" Tanya Ameera membetulkan tudungnya.

"Healing." Jawab Adhib ringkas.

Kening Ameera terangkat sebelah, hairan.

Sejak bila dia ni pandai healing? Selalu aku ajak healing, ayat dia suruh baca Al-Quran lah, istighfarlah.

"Tak faham," balas Ameera hairan.

"Kau makan je semua makanan aku sediakan tu, nanti dah sampai kau faham," jawab Adhib menghulurkan plastik penuh berisi makanan buat Ameera.

Segala jenis snek, biskut, coklat, roti dan manisan ada.

"Gemuk aku nanti," komen Ameera perlahan.

"Makan je lah," arah Adhib, matanya masih fokus pada pemanduannya.

UNBROKEN PROMISE Where stories live. Discover now