في المقال ده هنعرف سوا ازاي بيتم تكاثر الجن
وايه هي اصناف الجن
والاهم هل في دليل على الحاجات اللي هقولها دي ولا لا....
وفين عرش ابليس
.....أصناف الجن قد ذكرت في السنة النبوية
عن جبير بن نفير عن ابي ثعلبة الخشني رضي الله عنه قال:
قال رسول الله ﷺ:{الجن ثلاثة اصناف صنف لهم اجنحة ويطيرون في الهواء وصنف حيات وكلاب وصنف يحلون ويظعنون .وضحت ليكم اول دليل على ان الجن ليهم اصناف متعددة.
...
ركزوا عشان الموضوع بالنسبة ليا كوميدي شويا...
السؤال اللي الواحد ديما بيطرحه مع نفسه بعد الساعة 12بليل وده اغالباً وقت الاسئلة الحرجه واللي بيبقى من الصعب العثور على اجابة ليها؛ وهو هل ابليس ليه عالم فيه تزاوج وفيه ذكر واناث وهل له اولاد وايه هو اسم زوجة ابليس الاولى ده لو كان ليه زوجه اصلا؟
اولاً هو ليه ذرية ودليل على كدا قوله تعالى:
أفتتخذونه وذريته أولياء من دوني وهم لكم عدو بئس للظالمين بدلاً}نرجع لبقيت السؤال هل هو ليه زوجه؟ وهي مين؟
اسمعوا بقى الجزا اللي حرفيا بيضح قال بعض أهل العلم إن الله تعالى خلق له في فخده اليمنى ذكراً وفي اليسرى فرجاً، فهو ينكح هذا بهذا فيخرج له كل يوم عشرة بيضات، ويخرج من كل بيضة سبعون شيطاناً وشيطانه.
طبعا هو سبحانه الله، بس ابليس اللي عامل الشو ده كله طلع بيبيض انت متخيل يا عزيزي المستمع.
فيه بعض الناس احتجت على الراي ده ولكن في حديث بيقول قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :
لا تكن اول من يدخل السوق ولا آخر من يخرج منها فيها باض الشيطان وفرخ... رواه البرقاني في صحيحه كما قال النووي في رياض الصالحين.
ولكن برضوا فيه اراى تانيه ان البليس كان ليه زوجة وانه انجب منها طبيعي بشكل عادي وده لاني ازاي رجل ينجب لوحده خاصة ان ادم عليه اسلام رغم انه خلق لوحده إلا ان ربنا خلق له زوجة.
...
ورد في حديث الشريف عن جابر رضي الله عنه، قال: قال رسول ﷺ(إن ابليس يضع عرشه على الماء ثم يبعث سراياه فادناهم منه منزلةً اعظمهم فتنةً يجيء احدهم فيقول: فعلت كذا وكذا فيقول: ما صنعت شيئاً، ثم يجيء احدهم فيقول: تركته حتى فرقت بينه وبين امرانه فيدنيه منه ويقول: نعم انت فيلتزمه) قصده يضمه الى نفسه ويعانقه.
أنت تقرأ
معلومات عن الجن
Terrorمعلومات آخري ليس لها علاقة بالخوف ، انا انشر للاستفادة من معلومات بعضكم قد يعلمها والبعض الآخر لا ، لا أتحدث عن شئ واحد بل اتحدث عن أكثر من شئ غامض ، سواء كان مرئي مثل مثلث برمودا او سري زي المنظمات السرية مثل الماسونيه او غير مرئي مثل انو...