✦ BAB 11✦

14 1 0
                                    

"Mak! Mak okay tak??"

aku lari kearah mak aku yang sedang berbaring di katil hospital. Adik beradik aku yang lain pun ada juga. Mia pun duduk di atas sofa hospital.

"Mak okay, nasib baik Mia ada tolong telefon korang,"

katanya dengan suara yang serak. Aku duduk di atas kerusi di tepi. Aku letak beg aku di lantai dan menghembus nafas. Tiba-tiba adik aku berlari keluar dari bilik hospital sambil menggelengkan kepala. Kakak aku pun kejar. Aku angkat kening sebelah. Aku pusing ke sebelah ke arah mak aku.

"Airis, they don't want to, please you're the only one I can put my hopes on, please don't crushes my dream,"

berkerut aku dibuatnya. Apa maksud tu?

"What do you mean?"

"Mak nak kamu berkahwin,"

aku angguk. Mak tak tahu yang aku dah kahwin, jadi tiada masalah-

"Dengan anak sulung Syarikat Tribe,"

Terus aku pusing ke arah mak aku terkejut. Mia pun terkejut sekali.

"Actually, mak. I'm already-"

"She's married,"

sambung Mia. Reaksi mak aku yang terkejut. Terus pusing ke arah aku.

"Is-is that true?"

tanya mak aku. Aku perlahan-lahan angguk. Mak aku ukirkan senyuman palsu.

"But I promised the Tribe's boss.."

ujar mak aku. Aku hanya geleng dan pusing ke arah Mia. Mia hanya angguk.

"Would you mind.. introducing him to me?"

aku lihat kearah mak aku. Macam mana aku nak explain dekat dia? Aku geleng. Mak aku ukir senyuman.

.

Aku berada di sebelah peti ais. Kalau pintu tu terbuka, dia pasti tak akan nampak aku, dan aku boleh main spy! Pada saat pintu rumah dibuka aku tarik nafas dalam-dalam dan dia masuk ke dalam rumah. Tapi matanya terus tertumpu ke arah aku. I'm busted!

"What are you doing there, querida?"

soalnya lembut. Aku garu kepala sendiri.

"Um you know, my mum.."

dia sabar menunggu. Aku pula garu kepala tengok kiri kanan, garu kepala lagi.

"Dia sebenarnya belum meninggal lagi.."

aku ukir senyuman palsu dan garu kepala lagi. Macam mana nak bagitahu ni? Dia pula terlalu fokus tengok aku. Malu lah duk tengok macam tu.

"Yang meninggal haritu, um. Mak angkat.. Sekarang ni mak kandung uh.."

teraga-agak aku nak bagitahu. Tapi dia pula sabar menunggu.

"Please be straight to the point, querida"

aku garu kepala lagi. Berkerut dahi aku.

"My mum wants to meet you.."

akhirnya perkataan yang mahu aku katakan dari tadi akhirnya diungkap jua. Dia yang sabar menunggu hanya angguk.

"Sure."

.

"He agreed?"

"Yeah"

"Really?"

"YEAH!"

Mia macam sedang sembunyikan sesuatu tapi dia tetap ukirkan senyuman palsu miliknya itu. Tiba-tiba ada tusuk mendekati. Dia macam sesak nafas lepas berlari.

moonlight: my loveWhere stories live. Discover now