EN TARMIZI (Mizi) makin kerap berkunjung ke warung KAK LIJAH terutama pada pagi Sabtu kerana 'keramahan ' Kak Lijah dan niat sebenar MIZI untuk melihat dan bermesra dengan Kak Jan yang menjadi rakan kongsi Kak Lijah yang kurang bercakap dan masih malu malu dengan Tarmizi lebih lebih lagi bila Kak Lijah asyik mengatakan Tarmizi ni Boss kepada Pak Said.Malah Dila menantu Pak Said pun sudah agak mesra dengan Mizi dan boleh bergurau .Ada masanya Kak Lijah memperkenalkan Mizi sebagai 'adik angkat' Pak Said bila di melihat Mizi kurang selesa di panggil Boss di depan pelanggan nya.
Suatu pagi ketika Tarmizi sedang bersarapan dengan Pak said tetiba Kak Lijah datang dan duduk berhadapan dengan nya." Boss,betul ke Pak Said kena pergi kursus minggu depan ni di Melaka selama 7 hari,kursus apa tu Boss,untuk orang pencen macam dia ni"Tarmizi buat buat terkejut untuk 'mengenakan Pak Said '. " Eh mana ada, dia pergi bercuti lah tu" balas Pak said yang membuat Pak Said terkejut dan Kak LIjah menyeringai dan matanya terbeliak memandang Pak Said.
" Hah ini apa cerita sekarang ni?" soal Kak Lijah. " Boss janganlah buat aniya kat saya,malam ni ada yang tidur kat warung ni Boss" ujar Pak Said sambil dia bangun dan mengambil sepingan kueh mueh." Hah nak mengampu Boss lah tu"ujar Kak LIjah dengan wajah yang masih serious." Hhhhh,tahu pun takut " balas Mizi. " Betul lah Akak,dia pergi kursus " Team Building"bagi kakitangan jabatan keselamatan untuk Kumpulan syarikat,memang lama kursus tu"ujar Tarmizi sambil ketawa lagi.
" Nasib baik cepat cakap sebelum pinggan pinggan ni melayang" ujar Kak Lijah sambil bergegas meninggalkan Mizi dan Pak Said berdua." Hush semangat Boss ni,terkejut beruk saya ,boleh Boss selamba cakap macam tu" Ujar Pak Said sambil menggelengkan kepala. "Dia ni lain macam Boss, kuat cemburu nya, kalau Boss tak datang, tak de chan saya boleh duduk lama sikit kat sini,habis makan di suruh nya saya balik rumah,langsung tak sempat ,mengusik si suspect tu" ujar Pak said lagi.
"Biasalah perempuan memang macam tu,"balas Mizi."tapi dia ni lain macam, asyik asyik tanya saya dia Okke tidak,kadang kadang lepas mandi dia akn tunjuk body dia dan tanya Ok ke tidak,ada masa kita tengah hisap puting nya dia sempat tanya buah dada dia Ok ke tidak,boleh potong stim"ujar Pak Said yang buat Mizi terkekek kekek ketawa." hah itu mengata kita lah tu"suara Ka LIjah menyampuk dari gerainya.
" nanti kamu tak de minggu depan tak dapat lah saya nak melepak kat sini" ujar Mizi." Eh datang ajelah Boss,semua kat sini dah kenal Boss" Balas Pak Said memujuk Mizi." Nanti kamu pulak yang cemburu" ujar Mizi yang membuat giliran Pak said yang ketawa." Tak de nya lah saya nak cemburu,tak de siapa lah yang nak mengorat dia ,tak tahu lah kalau Boss punya taste macam tu,boleh try lah"usik Pak said lagi.
Bagi Tarmizi,Kak Lijah walau pun agak berisi,tapi dia punya daya tarikan sendiri.Kulitnya cerah dan mulus, payu dara dan punggung sama sama menonjol dan dia seorang yang peramah dan cepat mesra. Ketika Mizi membayar makanan kepada Kak Jan ,Pak said sempat berkata" MInggu depan datang lah juga Boss,kalau tak nanti Akak kamu ni kata kita berpakat pergi makan angin"." Datang ajelah Boss macam biasa ,Akak kan ada, boleh kita gossip pasal dia pulak"ujar Kak Lijah sambil menjeling kepada Pak Said."Tengok lah nanti"balas Mizi sambil berlalu pergi.
Dalam perjalanan Mizi teringat ayat ayat Pak Said mengenai isterinya terutamanya 'cabaran' atau saranan untuk nya 'mencuba 'mengorat Kak Lijah.'Bijak tektik Pak said untuk mengelakan aku mengorat janda kawan niaga Kak Lijah tu,aku di suruh mengurat bini dia 'kata hati kecil Mizi.Tiba di rumah Mizi melihat semula gambar gambar di warung itu yang di ambil oleh Pak Said ketika dia mula mula datang ke situ, Dia melihat satu persatu gambar yang melibatkan Kak Lijah dan dia perasan ada perubahan segi penampilan Kak Lijak terutama di segi pemakaian ,hiasan diri dan juga 'make up'.
. 'Apakah Kak Lijah berbuat demikian kerana ada Kak Jan atau kerana ada aku ?',kata hati kecil nya. Mizi juga jika berkesempatan nak juga mencuba si Kak Jan tu sebagai memberi cabaran kepada Pak Said agar tidak dapat menang percuma . Masa seminggu akan datang itu nanti akan di menafaat kan untuk menguji kedua dua suspect ketika ketiadaan Pak Said di rumah .
YOU ARE READING
B.2 **.Keluarga Pak Said #
RomancePak said bekas polis yang kini menjadi pegawai keselamatan di sebuah syarikat yang rajin dan pandai menjaga hati majikan terutama ketua jabatan nya Tuan Mizi. Keluarga nya terutama Mak LIjah isteri nya dan menantu ZIla yang membuka gerai di rumah '...