Jalan Berteman

3.4K 23 0
                                    

M IZI dan kak Lijah segera meninggalkan rumah dan pantas berjalan menuju ke kereta bagi mengelak mereka dari bertembung dengan jiran jiran.Sebaik masuk kekereta MIZI langsung memuji Ka Lijah " Amboi wang nya.dressing pun mengancam macam berdating dengan Pak Said mula mula dulu". "ish tak delah ,biasa jer ni,nak dating dengan orang muda kena lah ada perasa 'muda 'sikit,baru lah orang tak pandang lain macam " jawab kak Lijah sambil tersenyum kembang di puji.

"Kita nak kemana ni?"Tanya kak Lijah." kemana sahaja ikut Akak lah,kita ada sampai ke malam untuk bercanda bersama" jawab MIZI mengusik."Iyalah Akak kan hari hari berniaga,bila ada peluang macam ni pergi lah berihat dan bersantai"sambung nya lagi."Amboi baik nya adik angkat Akak ni,suami sendiri pun dah lama tak bawa isterinya berjalan"balas Kak Lijah." Mizi bawa lah Akak ke mana mana,Akak ikut ajer" ujar nya lagi.

"petang petang hujung minggu ni,banyak tempat lepak yang biasa mesti ramai orang kan,kena cari port yang kurang sikit orang datang,apa kata kita pergi ke Shopping Mall yang baru buka tu"cadang Mizi." tapi tu jauh juga ,tak per Mizi "tanya Kak Lijah." Tak per jauh sikit,kurang nak terjumpa orang orang yang kita kenal ,lagi pun kita ada banyak masa hari ni,yang penting Akak happy bersama Mizi"balas Mizi.   

"Ok kalau Mizi sanggup bawa,akak ikut sahaja ,terima kasih banyak banyak" balas kak Lijah ." Tak sangka pulak dapat berjalan jalan macam ni,rasanya sejak Pak Said pencen tak pernah di a bawa Akak jalan jalan macam ni"sambung Kak Lijah."iya ke alah kesian nya,nanti saya gempak kat dia"balas Mizi." Tak kan Mizi nak bagi tahu kita berdating ?"soal kak Lijah."Tidak lah cakap direct macam tu"jawab Mizi.

MAll yang baru itu masih belum ramai yang mengunjungi dan agak selesa untuk pasangan Mizi dan Kak Lijah bercanda mesra .Mereka makan di sebuah restaurant  masakan barat atas permintaan Kak Lijah. Selepas makan Mizi membawa kak Lijah ke kedai 'lingeries' yang membuat kak Lijah agak terkejut dan berbisik"Nak buat apa ke sini ,Kak Lijah tak plan pun nak beli benda benda ni".

" memang lah saya yang nak belikan untuk Akak sempena dating kita yang pertama ni, pilihlah sepasang bra dan panty ,kain dalam dan juga baju tidur" jawab Mizi." Wah romantik nya kamu ni Mizi,seumur hidup laki Akak tak pernah belikan ini semua,malu pulak Akak nak pilih" ujar Kak Lijah. "kalau gitu biar saya pilih kan,Akak bagitahu saiz dan warna sahaja" balas Mizi sambil memilih sendiri fesyen yang dicadangkan untuk Kak Lijah termasuk baju tidur lingerie tanpa lengan yang seksi."kenapa Mizi belikan hadiah macam ni,jarang orang buat ?" Tanya kak Lijah."Oh bagi saya bila orang tu memakai pakaian macam ni dia akan ingat dan rasa dekat dengan saya"jawab Mizi. " wow,bahaya tu"balas Kak Lijah sambil ketawa.

Mizi seterus nya mencadangkan untuk mereka menonton wayang kerana masih ada masa.kak Lijah tidak membantah dan mereka pun pergi ke pawagam di sebuah Mall di tengah bandar. Filem yang mereka mahu tonton hanya ada tiket untuk tayangan tengah malam dan sekali lagi Mizi agak teruja bila Kak LIjah setuju untuk menonton tayangan tengah malam." kamu ni belanja Akak macam macam terasa macam kita ni sedang honeymoon,segan Akak " ujar Kak lijah.

" alah kak bukan nya selalu pun,lagi pun ini amanah Pak Said yang minta saya tolong tenguk tenguk kan famili dia" balas Mizi." Tapi ini lebih dari tenguk tenguk kan ,siap belanja macam macam ,bertuah dapat adik angkat macam Mizi ni"ujar Kak Lijah. Olehkerana tidak ramai yang menonton tayangan tengah malam,mereka banyak pilihan untuk memilih tempat duduk dan Mizi memilih barisan  hujung di sebelah belakang ,paling strategik untuk pasangan .Dia melihat Kak Lijah tidak memberi sebarang reaksi atau komen. Mereka sempat membeli popcorn,hot dog dan juga minuman sebelum masuk ke pawagam.     

Pada awal tayangan mereka asyik mengunyah dan minum sehingga ke setengah jam kemudian kak Lijah mengadu dia kesejukan dan mahu membuang air. " kalau tahu nak tenguk wayang boleh bawa baju sejuk atau pakai baju tebal"ujar nya." Sorry lah Akak ,memang tak pelan tadi pun,kalau sejuk sangat biar saya yang panaskan" balas Mizi.

"Amboi cepat nya buat tawaran yer bila ada peluang"usik Kak Lijah." Iyalah mana mana tawaran biasa nya special dan terhad " balas Mizi. " Apa yang special nya?"soal kak Lijah. " Mestilah special 'buat wayang semasa menonton wayang,dating kali pertama antara adik angkat dan kakak angkat ,isteri kawan sendiri "jawab Miz yang membuat ka Lijah ketawa kecil dan berkata" kelakar lah kamu ni Mizi,apa yang terhad pulak?" "iyalah kali ini jer peluang kerana  Pak Said tinggalkan isterinya lama lama" balas Mizi sambil ketawa. 

Beberapa minit kemudian tanpa di duga kak Lijah yang memulakan permainan,dia memusingkan badan nya ke arah Mizi sambil kedua tangan nya di suruk di celah ketiak Mizi" Dapat sikit panas macam ni pun OK'ujar nya sambil meletakan muka nya ke bahu Mizi." kuat nya wangian Akak sampai tengah malam pun tak habis,nak cium sikit?" ujar Mizi."Cium lah"balas Kak Lijah yang membuat Mizi segera memaut muka Kak Lijah ke arah nya lalu di cium pipi dan dahinya. Bila melihat kak Lijah hanya memejamkan mata,maka Mizi pun terus mengucup bibir kak Lijah dan membuat Kak Lijah tersentak dan membuka mata."pelan pelan sayang"ujar nya.  

  

B.2 **.Keluarga Pak Said #Where stories live. Discover now