Sejak peristiwa itu kak Lijah dan Mizi makin mesra walau pun hanya melalui media maya sahaja.Saling berchatting bila ada kesempatan terutama pada waktu malam hingga membawa kepada suasana yang romantik dan erotik.Kak Lijah bagai mendesak untuk mereka 'berdating' dan kalau boleh MIzi menugaskan Pak Said di luar kawasan dalam tempoh yang agak lama.'Itulah kemaruk nya orang tua kalau bercinta'kata hati kecil Mizi.
Sekarang ini bila Mizi bertandang ke gerai ketika Pak Said ada Kak Lijah pun akan duduk bersama dan turut bersembang .Dia juga memberi layanan yang lebih kepada Mizi ketika menyediakan dan menghantar pesanan makanan hingga membuat pak said turut terasa dan mengusik ." Amboi,baru seminggu saya tak ada,dah banyak perubahan ,bukan main lagi layanan pada adik angkat ni". "Mizi ni bukan ajer adik angkat,dia kan boss Abg Said,kena lah jaga, boleh lah nanti dia hantar Abang Said pergi kursus lagi"balas Kak Lijah sambil tersenyum memandang Mizi penuh bermakna.
Jika sebelumini Mizi tidak begitu meneliti pemakaian Kak Lijah sekarang ini dia memandang nya bagi seorang juru X-Ray yang melihat jauh ke dalam di sebalik pakaian itu.Kak Lijah sendiri pun perasan dan pernah mengusik nya"Apasal pandang akak macam nak telan ajer ni" " memang lah tunggu peluang nak ngap jer "balas Mizi. pak Syed pula asyik menanyakan sama ada Mizi berpeluang 'mendekati'atau mendapat info mengenai 'si suspect' yang menjadi rakan kongsi kak Lijah.
"Mana ada peluang Pak SAid,Kak Lijah langsung tak bagi laluan,ingatkan dengan Pak said ajer ,dengan saya pun sama"ujar Mizi mereka cerita. PAk SAid hanya mampu mentertawa kan Mizi sahaja."Kita kena cari jalan untuk hantar kak Lijah pergi jauh jauh ,baru lah ada peluang "tambah Mizi lagi." Nak hantar ke mana,kalau balik kampung pun saya yang kena ikut sekali"balas Pak said." Tak pelah ,nanti saya buat siasatan dulu dan kongsi dengan Pak SAid lah".
Itulah cabaran untuk Mizi dan Pak Said untuk mencari peluang mendekati dan mengenali si suspect sejak kebelakangan ini. Pada mula nya Mizi tak begitu ambil perhatian dengan cerita Pak Said mengenai si suspect berkenaan.Namun sejak dia melepak di situ seminggu lalu dia pun turut memberi perhatian pada si suspect ini dan turut berminat untuk mengetahui nya dengan lebih lanjut tanpa pengetahuan Pak Said.
Akhir nya peluang untuk menyiasat dan mengenali si suspect berkenaan muncul bila suatu hari Sabtu ,pak Said sekeluarga telah pulang ke kampung isteri nya kerana ada 'kematian' Abang kepada kak Lijah . Mizi dimaklumkan oleh pak Said ketika dia mahu bergerak ke kampung dan memberi tahu nya si suspect akan mengendalikan warung nya seperti biasa. Maka Mizi pun segera pergi ke sana untuk menjalankan misi mengenali si suspect.
Setibanya di sana,hanya si suspect berseorangan dan Mizi pun buat terkejut dan bertanya" Mana Ka LIjah ,dia cuti ke?" "Oh Mizi tak tahu ke mereka balik kampung Kak Lojah,abang dia meninggal dunia pagi tadi,mungkin Pak Said tak sempat bagi tahu lagi" kata nya .Mizi pun berpura membuka HP nya membaca mesej." Oh baru masuk mesej Pak Said ni"ujar Mizi."Jadi Puan seorang ajer lah yang urus gerai ini" sambung nya lagi. "jangan lah panggil saya Puan, saya ARINA, say a pun dapat tahu pagi tadi,sebab semua masakan dah siap kena lah buka juga gerai ni'ujar ARINA yang MIZI dn Pak Said menggelar nya sebagai 'suspect' sebelum ini
" Oh maaf lah baru hari ni tahu nama nya ARINA.PAk Said pun tak tahu nama ni bila saya tanya dia" ujat Mizi. "Iya lah siapa lah saya kan,Mizi pun pandang dari jauh ajer,kalau Pak Said saya faham lah takut dengan Kak Lijah tu" balas Arina .'Boleh tahan juga makcik ni cepat mesra juga'bisik hati Mizi."Mungkin lah kot,sebab nak tanya nama pun tak dapat ,itu yang saya hairan,tenguk dari jauh ARINA tak lah 'garang' atau sombong" ujar Mizi lagi.
" Betul lah tu,saya tahu perangai Kak Lijah ,sebab tu saya buat tak kisah,mana lah saya garang atau sombong,saya kan berniaga,mana boleh macam tu,maklumlah saya kan ibu tunggal,tak boleh nak tunjuk 'mesra'saangat macam kak Lijah tu,nanti di kata kita nak menggatal" ujar Arina sambil melayan pelanggan yang baru tiba untuk tapau makanan."Mizi nak makan apa,minum macam biasa ke ?"tanya Arina.'wah dia ambil tahu minuman kegemaran ku,ini sudah kira bagus 'bisik hati Mizi.
Ketika menjamu selera Mizi sempat memerhati Arina dengan lebih fokus .Orang nya bersaiz sederhana dengan ketinggian sama seperti Mizi dan pada hari itu dia memakai kemeja labuh berwarna light blue dan berkain kembang berwarna hitam dan berskarf berwarna juga hitam.PAda Mizi dia mungkin berusia lewat 30an kerana nak nya yang berdua itu pun dalam lingkungan 8 hingga 10 tahun. Mizi sengaja mengambil masa untuk menghabiskan makanan dengan menambah beberapa kueh muih sementara menunggu peluang untuk berbual ketika pelanngan lain datang.
" Tak per ker saya duduk lama sikit kat sini,saje nak kenal Arina" tanya Mizi. "apa salah nya ,ini kan tempat makan ,lagi pun kak Lijah tak ada kan"balas Arina sambil mengusik .Mizi pun memberani kan diri untuk meminta no hp Arina agar dia boleh berhubungan . Dia pun tidak menjangka Arina memberikan nya tanpa banyak soal." Okey ke kalau saya call atau mesej Arina nanti" tanya Mizi ." Okey jer,kecuali kalau tengah berniaga macam ni,kadang kadang taksempat jawab"balas Arina.
" Apa kata saya jemput Arina untuk jalan jalan petang ni ,Arina pun kata nak tutup gerai awal kan?" tanya Mizi makin berani meneruskan misi . "Nak jalan ke mana? malu pulak saya "ujar Arina. " jalan jalan untuk kita nak kenal lagi sementara ada masa dan 'Kak lijah pun tak ada ni" balas Mizi." Oooh nak ambil kesempatan lah" ujar Arina lagi ."Bukan kesempatan tapi peluang yang mendatang,boleh kan ?" balas Mizi lagi."Boleh tu memang boleh,tapi lewat sikit lah,saya nak siapkan makan budak budak berdua tu,takut lewat nanti"balas Arina yang menggembirakan Mizi." Kalau pukul 5 petang boleh?Mizi tunggu saya di bus stop depan sana" ujar Arina dan Mizi mengangguk tersenyum .
YOU ARE READING
B.2 **.Keluarga Pak Said #
RomancePak said bekas polis yang kini menjadi pegawai keselamatan di sebuah syarikat yang rajin dan pandai menjaga hati majikan terutama ketua jabatan nya Tuan Mizi. Keluarga nya terutama Mak LIjah isteri nya dan menantu ZIla yang membuka gerai di rumah '...