Teman Baru @Suspect

2.7K 19 0
                                    

ARINA @suspecttelah sedia menunggu ketika MIZI tiba di bas stop jam 5,05 petangseperti yang di janjikan. ARINA agak bergaya dengan memakai bluse hitam berbunga putih dan berkain hitam engan skarf bercorak putih dan hitam."Sorry lah lewat sikit" sapa Mizi sebaik sahaja Arina memasuki kereta nya." Saya pun baru jer tiba"balas Arina .'Wangi bau kereta Mizi ni"ujar Arina."harum lagi wangian Arina" balas Mizi sambil tersenyum memandang Arina."Terimaksih kerana sudi terima ajakan saya " sambung nya lagi." Eh saya yang patut ucap teriamkasih pada Mizi yang sanggup bawa saya keluar"balas Arina.

"nak kemana kita petang ni"tanya Mizi." Terpulang pada Mizi,saya ikut ajer"jawab Arina."Eh,kalau ikutkan saya ,nak ajer bawa balik rumah"usik Mizi."Amboi baru dating kali pertama dah nak bawa balik ke rumah,berani ke?" balas Arina mengusik."nanti saya khabor kat Kak Lijah baru tahu" sambung ny alagi."hahha,kalau Arina bagi tahu dia nanti arina yang kena marah" ujar Mizi."Apasal pulak?' Soal Arina. "Sebab Arina kacau adik angkat dia "jawab Mizi.

Akhirnya kami lepak di sebuah lounge supaya ada privacy sambil menikmati makan malam dan musik . Arina nampak agak selesa walau pun kali pertama keluar bersama Mizi dan cepat mesra,patut lah gerai mereka laris keras .Sambil memanti hidangan ,Mizi pun memula kan siri penyiasatan nya. Menurut Arina,dia telahmenjanda hampir dua tahun setelah suami ny ameninggal akibat kemalanganketika bertugas sebagai penguatkuasa majlis bandaraya dan kes itu masih lagi dalam siasatan polis kerana ada unsur jenayah.

" Tak terfikir ke nak cari ganti ayah untuk anak anak tu" soalan lazim Mizi. " memang lah terfikir tapi bukan sekarang,saya nak tumpukanpada anak anak tu,maklumlah anak lelaki kena bagi lebih tumpuan" jawab Arina yang pernah bekerja di tempat yang sama dengan arwah suami nya tetapi berhenti setelahmendapat anak kedua. Dengan duit pampasan dan insurance dia guna sediikit sebagai modal untuk berkongsi berniaga dengan Kak Lijah.

Arina pun sempat bertanya mengenai Kak Lijah kerana dia pun masih belum lama kenal.Menurut Arina,kak Lijah memang 'agak protective ' terhadap nya mungkin kerana dia ibu tunggal atau pun ada unsur jealousy bila ada mana mana lelaki yang bersembang lebih kepada nya kecuali jiranjiran setempat. Mizi hanya tersenyum kerana dia teringat akan Pak Said ,suami nya sendiri pun dia tak bagi laluan." Betul ke kamu ni 'adik angkat' kak Lijah?"tanya Arina."belum sempat Mizi menjawab arina terus bertanya,"sejak akhir ahkir nya saya tenguk kak LIjah bukan main lagi mesra dengan Mizi,layan pun istimewa,ada apa apa ke?" soal nya lagi.

" SAya pun kira baru juga kenal,bila pak Said selalu ajak datang ke gerai itu.Saya dan Pak Said kerja dalam syarikat yang sama" jawab Mizi ."Bila dah kerap datang dia pun ajak ke rumah dan jadilah 'adik angkat'ujar Mizi lagi." Oh jadi kita ni kira adik beradik angkat dia lah "balas Arina pulak ." kalau macam tu boleh saya datang  kerumah ,dapat lari dari kak Lijah"usik Mizi. "bukan tak boleh datang,tapi nanti saya yang dapat berbakul bakul cacian dari jiran jiran,jumpa macam ni pun Ok lah"balas Arina.

" Makna nya Arina okey ke untuk kita dating lagi?" soal Mizi. " Kalau saya free apa salah nya ,sama sama adik beradik angkat kan"balas Aina sambil ketawa. "Next dating boleh lah pergi jauh sikit ,dapat lama bersama" ujar Mizi. " Jauh kemana tu,bukan apa saya risau nak tinggalkan budak berdua tu lama lama ,nanti ntah kemana dia orang merayau" balas Arena." Apa kat akita bawa dia sekali,kita pergi Genting mesti dia suka" cadang Mizi " Kalau tempat tu mestilah dia orang suka,nanti saya tanya dulu ,takut dia orang segan dengan Mizi"ujar Arina.

" Pandai pandai lah U pujuk dia orang,cakap lah 'bakalbapa tiri'nakberkenalan" ujarMizi menguji." ish apa lah awak ni,belum apa apa dah fikir sampai ke situ"balas Arina bagai terkejut dengan cadangan Mizi. " Bukan nya apa,kalau pergi Genting kena spend sehari ,lebih cantik waktu malam,jadi kita nak  pastikan dia orang pun selesa dan seronok"'ujar Mizi membela diri.

"  Tenguk lah nanti,kalau tak kesana kita pergi tempat lain, kitaorang pun sejak arwah tiada,belum lagi pergi bawa budak budak tu makan angin atau bercuti,kesian juga mereka kan"balas Arina sambil tersenyum. "InsyaAllah kalau emak nya okey ,anak anak pun okey nak ikut kemana mana sahaja" ujar Mizi yang makin seronok walau kali pertama berjumpa kerana Arina memang mudah mesra dan ceria.

Mereka berangkat pulang hampir jam 8 malam dan Mizi sempat singgah dikedai makanan segera untuk membelikan makanan buat anak anak Arina yang membuat kanArina agak terharu."terimakasih banyak susah susah kan awak"ujar nya." Tak ade apelah kita kan adik beradik angkat " balas Mizi lagi. 

    

B.2 **.Keluarga Pak Said #Where stories live. Discover now