Tommin Pov:
"Isi. Isi. Helää... Nyt on joulu." Tunnen pienet kädet käsivarrellani ravistelemassa minua hereille. Avaan silmäni ja nään pienet kasvot. "Huomenta pikkunen, niinhän se joulu taitaa olla. Hyvää joulua" Sanon tyttärelleni nostaessani hänet syliini ja annan hänelle suukon otsalle. "Mitäs mieltä oot että jos annettas äitin nukkuu vielä ja mennään kattoo jos telkkarista tulis jotai jouluohjelmaa?" "Joo!" Tyttö kirmaa sylistäni olohuoneeseen. Käännän katseeni vieressäni nukkuvaan vaimooni vain varmistaakseni ettemme herättäneet häntä. Painan suukon hänen otsalle ja nostan peittoa hänen päälleen paremmin jolloin hänen kasvoilleen nousee tyytyväinen hymy. Ollaan oltu yhdessä Elenan kans 9v. Ensimmäiset viisvuotta meni ohi hujauksessa avopariskuntana mutta sitten minä repäisin ja kosasin Elenaa Italian reissullamme. Tai noh... Kiertueellahan me oltiin ja Elena halusi Italiaan mukaan. Isla taas ilmoitti tulostaan pian häiden jälkeen. Olin maailman onnellisin kun sain tuon, silloin pienen tuhisevan kääryleen syliini. Sitä tunnetta ei voita mikään. Tää onkin meidän kolmas ja viimenen joulu kolmihenkisenä perheenä. Elena nimittäin eilen kertoi mulle olevansa raskaana. Isla tosin tulevasta pikkusisaruksestaan ei vielä tiedä. Havahdun huutoon olohuoneesta, joka käskee pitämään kiirettä. "Tullaan tullaan" Huudahdan takaisin ja rupean etsimään katseellani itselleni housuja ja paitaa. Nappaan sängynpäädystä itselleni mustan t-paidan sekä mustat college housut, värikästä. Laitan makuuhuoneen oven kiinni ja käännän katseeni kohti olohuonetta jossa Isla jo odottaa malttamattomana kaukosäädin kädessä sohvalla. "Puuno haluaa ulos" Hän osoittaa takapihan ovella olevaa koiraa, joka odottaa malttamattomana tarpeille pääsyä. Päästän koiran aidatulle takapihalle ja laitan oven takaisin kiinni. "No nii, katotaas sitte mitä sieltä tulee" Otan kaukosäätimen ja istuudun tyttäreni viereen sohvalle. "Katottasko me pikku kakkosta" ."Joo!" Laitan pikkukakkosen pyörimään ja päästän Brunon takaisin sisälle. Nappaan kuitenkin hänen kaulapannasta kiinni ennenkun hän pääsee kastelemaan koko taloa. "Käytkö Isla hakemassa sen Brunon pyyhkeen sieltä eteisestä." Pian Isla ojentaa minulle Brunon pyyhkeen ja rupean kuivaamaan koiraa. Kun saan Brunon kuivattua vien pyyhkeen kuivumaan ja menen samalla käymään vessassa. Vessassa ollessani kuulen Elenan heränneen. Teen tarpeeni ja käsiä pestessäni vessan ovi aukeaa ja tunnen käsien kiertyvän ympärilleni. "Huomenta muru" Kuuluu takaani. "Huomenta". Käännyn ympäri ja kierrän käteni Elenan lanteille. Hän painaa päänsä rintaani vasten ja minä hänen hiuksiinsa. "Miten me voidaan" Kysyn viitaten raskauden alkuvaiheeseen liittyviin aamupahoinvointeihin. "Vielä ainakin ihan hyvin, mut jos vanhat merkit paikkansa pitää ni ei mee kauaa ni ei voida enää niin hyvin" Elena naurahtaa. Nostan pääni vaimoni hiuksista ja painan suudelman hänen huulilleen. Herkän hetkemme keskeyttää mahan murina joka kuuluu vatsastani. "Taitaa olla aika keittää joulupuurot ja ainii, hyvää joulua" Elena naurahtaa ja taputtaa mahaani. Hän lähtee ovesta pientä söpöä pyllyään keikuttaen kohti todennäköisesti keittiötä. Lähden hänen perässään ja suuntaan olohuoneeseen jossa Isla katselee edelleen lastenohjelmia ja juo jotain pussi smoothieta. "Tarviitko rakas apua vai pärjäätkö" Huudan keittiöön josta kuulen pian kieltävän vastauksen. Vähän ajan päästä lähden hakemaan ulkoa varastosta puita ja laitan saunaan sekä takkaan valkean. "Muista Isla sitte että tää on sitte tosi tosi kuuma eikä tähän saa koskee ku muuten tulee pipi" Muistutan tytärtäni takkamme lasista vaikka hän ei kyllä kauhean kauaa sitä varmastikkaan muista. "Joojoo iskä, kyllä mä muistan oon jo iso tyttö" Hän mutisee keskittyneesti sohvalta johon hän on nyt tuonut lelujaan. "Täällä ois aamupalaa" keittiöstä kuuluu käsky "Noniih tuuks sä reppariin ni mennään syömää" "Joo" Isla nousee sohvalle seisomaan, nappaan hänet reppuselkään ja lähden keittiötä kohti. Lasken Islan hänen tuoliinsa ja Elena antaa hänelle hänen omaan kulhoonsa puuroa. "Tiitos" Isla kiittää ja alkaa syömään puuroansa. "Otatko Isla leipää" Elena kysyy. "En" Kuuluu vastaus Islalta jolla on suu täynnä puuroa. "Ollaanko me muru juteltu että ruoka suussa ei puhuta" Kysyn Islalta istuessani hänen viereen puuro kulhoni kanssa. Saamme puurot syötyä jonka jälkeen lähdemme ulos. Otamme Brunon mukaan ja lähdemme kävellen läheiseen mäkeen laskemaan pulkalla. Seisomme Elenan sekä Brunon kanssa mäen alla kun Isla laskee mäkeä alas. Halailemme ja pussailemme Elenan kanssa kun Isla ilmoittaa että ei enää jaksa laskea. Joten lähdimme takaisin kotia kohti, Isla istui pulkan kyydissä minun vetäessä ja Elena kävelyttää Brunoa. Kun tultiin kotiin, mun vanhemmat oli meillä joten mentiin sitten yhdessä saunaan ja sitten ruvettiinkin laittaa jouluruokaa. Minä ja isä istuttiin olohuoneessa, katottiin telkkaria ja katottiin kun Isla leikki olohuoneen lattialla hevosleluillaa. Elena ja mun äiti taas puuhasivat keittiössä. "Isi, koska pukki tulee" Isla kysyy. "Se tulee sitte myöhemmin, ensin ainakin syödään" Vastaan hänelle ja jatkan keskustelua isäni kanssa. "Haluutko sä Isla tulla auttamaan äitiä ja mummaa ruuan laitossa" Kuuluu kysymys keittiöstä. Isla ei edes ehdi vastata kun juoksee jo pääkolmantena jalkana keittiötä kohti. Vähän ajan päästä Isla tulee hakemaan minut ja vaarin syömään. Ruokapöytä onkin hienosti katettu ja siinä on kynttilöitä, erilaisia muita joulukoristeita sekä osa ruuista. Isla kertoo ylpeästi että on ihan itse yksin kattanut pöydän. Jouluperinteisiimme kuuluu, että syömme pitkän kaavan mukaan joten nytkin syömiseen meni 2h. Toki, Isla ei malttanut keskuudessamme istua niin kauaa vaan hän söi vatsansa täyteen ja lähti eteiseen odottamaan pukin tuloa. Istuimme olohuoneeseen juomaan ruuan jälkeisiä kahveja kun ovikello soi. "Kukakohan siellä on" Kyselemme toisiltamme, vaikka tottakai tiedämme kuka siellä on. Otan Islan syliini ja lähden avaamaan ovea. Isla painoi päänsä kaulalleni ujostellen pukkia. Hän kuitenkin uskaltautui auttamaan lahjojen jakamisessa ja niitä sitten hypisteltiin aina puoleen yöhön asti. Puoli yksi yöllä, vanhempani lähtivät kotiin ja minä kannoin Islan omaan sänkyynsä nukkumaan. Sillä aikaa Elena siivoili lahjapaperi roskia sekä muita roskia pois olohuoneesta. Menin Islan peiteltyäni olohuoneeseen johon Elena tuli vähän jälkeeni ja käpertyi kainalooni. Siinä me vietimme loppu illan tai oikeastaan yön aina puoli kolmeen asti katsoen jotain joulurakkaushömppä-elokuvaa ja pussaillen. Ihana joulu siis...
- Helouuu, en oo kirjottanu sataan vuoteen joten tää ny on vähän tämmönen. Hengissä kuitenkin ollaan mut on vähä motivaatio loppunu. Tai jos on tehny mieli kirjottaa ni on ollu nii paljon koulujuttuja että ei oo ehtiny. Jaaaaa kans ideat vähä hakusessa ni saatte tottakai ehdottaa mulle ideoita jos haluutte jonku tietyn laist shottii tai tietystä parista yms. En lupaa että rupeen kirjottaa useemmin mut nyt teki mieli lol-