Bab 16: Flashback (Suspen)

205 1 0
                                    

"Aina MC lagi ke hari ini?" tegur Suraya. Matanya memandang wajah mulus Rabiatul. Gadis kegemaran ibu Aina. "Haah, badan dia panas lagi. Rabia check suhu badan Kak Aina pagi tadi," ujar Rabiatul.

"Petang nanti akak nak pergi rumah tau" ujar Suraya. Sudah dua hari Aina berehat dirumah, jarang sekali Aina demam seteruk ini. "Eh? Kak Aina pergi klinik petang nanti jadi malam sikit la akak datang" ujar Rabiatul. Suraya bergumam.

"Okey la kalau macam tu. Nanti bagitahu mak Rabia ya?" Rabiatul hanya membalas dengan anggukkan. Loceng sekolah bergema menandakan kelas hampir bermula.

"Rabia masuk kelas dulu ya, Kak. Jumpa malam nanti" ujar Rabiatul berlalu pergi. Suraya hanya memerhatikan bayang Rabiatul memasuk ke kelasnya.

"Weh, apa kau buat dekat depan kelas Rabiatul ni?" Adilah datang menepuk bahu Suraya. Suraya tersentak. "Terkejut aku. Kau ni kan" Adilah berdekah sambil mengesat air matanya.

"Memang lawak en" Suraya menjeling. Adilah menepuk pehanya lalu memandang kearah Suraya. "Tak sekarang ni, kenapa kau ada depan kelas Rabiatul"

"Aku nak tanya Aina MC lagi ke. Kalau MC aku nak pergi rumah dia petang ni tapi Rabia kata Aina pergi klinik petang ni. Jadi, malam lah aku pergi" ujar Suraya.

"Aku nak ikut" Suraya hanya menganggukkan kepalanya. "Okay, lagipun esok cuti. Boleh lepak lama sikit"

"Macam best je plan korang nak ikut juga" ujar Mirzanah yang datang secara tiba-tiba. Mereka memandang kearah Mirzanah yang berdiri dibelakang mereka. "Lah? Sibuk je kau ni" ujar Adilah. Angkara syak wasangka terhadap Mirzanah, mereka terasa amat janggal apabila berhadapan dengan Mirzanah.

"Alah, aku pun nak jumpa Aina. Takkan korang je??" rayu Mirzanah. Gadis yang tinggi lampai itu meraih simpati untuk pergi ke rumah Aina.

"Hm, tanyalah Adilah" ujar Suraya. Mirzanah memandang ke arah Adilah dengan penuh harapan. "Jom Suraya, kelas dah start dah ni" ujar Adilah. Mirzanah berubah wajah dan memerhati mereka yang berlalu pergi. 'Hm... that's weird'

********

"Pelik aku tengok dengan Mir tu," Adilah menyimpankan buku teks dan pen. Suraya memandang ke arahnya. "Kau jangan macam-macam, ni public nih," Suraya mengingatkan Adilah. "Aku tahu tu" Adilah memuncungkan bibir.

"Eh, kau ada perjumpaan kelab ke petang ni?" soal Suraya. Adilah menggelengkan kepalanya. "Jom kita pergi cafe dekat depan XX Mart tu" Suraya menggalaskan beg sekolahnya. "Okay la tu. Aku nak belikan kek untuk Aina nanti"

"Orang sakit makan kek eh?" Adilah ketawa kecil. "Alah kau ni. Macamlah kau tak kenal pula dengan member kita seorang tuh" Suraya menepuk dahinya. "Haah lah. Dia demam ke apa ke. Kek itu pasti pojaan hati"

"Korang nak pergi XX Cafe tu ke?" Adilah mengalihkan padangannya kearah suara yang menyapa mereka. Mirzanah berkeadaan sedia untuk pulang dan menunggu mereka di hadapan pintu kelas. "Haah, asal? Nak kirim?" soal Suraya. Suraya masih untuk memilih bersahaja apabila berhadapan Mirzanah. Namun, perkara ini bukan mudah untuk Adilah.

"Tak lah, nak ikut sekali, boleh?" Mirzanah memandang Adilah. Matanya ralat memerhati reaksi Adilah. Adilah seakan tidak selesa dengan permintaan Mirzanah. "Okay je kalau kau nak join kitorang," ujar Suraya. Dia sempat menyiku Adilah untuk tidak membuatkan tindakannya terlalu ketara.

"Thanks doh korang" Mirzanah mengikuti mereka pergi ke XX Cafe. Adilah mengeluh. Dia perlu bertindak dengan segera. Lebih-lebih lagi isu gambar Aina.

"Sedap weh tea boba dekat sini" Suraya menghirup air yang dibelinya. Mereka menuju kearah perhentian bas. "Kau nak mak aku hantarkan ke?" soal Mirzanah. Adilah menggelengkan kepalanya. "Tak perlu" dingin sekali suaranya.

"Adilah, bas kita lagi 5 minit sampai" Suraya menghampiri mereka setelah memeriksa jadual bas. Suraya hairan dengan tingkah mereka berdua.

"Adilah, aku nak tanya kau ni..." Adilah memandang Mirzanah dengan wajah yang serius. Suraya mengetap bibir, risau ada pergaduhan akan terjadi.

"Tanyalah," ringkas Adilah membalasnya. Mirzanah berasa tidak senang dengan tingkah laku Adilah. "Kau kenapa semacam dengan aku kebelakangan ni?"

"Semacam? Maksud kau?" ujar Adilah. Mirzanah tersenyum sinis. "Kau fikir aku tak tahu?" Mirzanah membukakan telefon pintarnya. "A-Apa yang kau cakapkan ni Mir?" terketar suara Suraya.

"Ni" Mirzanah mempaparkan gambar-gambar Aina yang telah tular. "Pasal gambar ni kan?"

"Adilah, tu gambar Aina weh" Suraya mengambil telefon pintar Mirzanah lalu memadamkan gambar-gambar tersebut. "Apa yang kau cuba sampaikan ni hah?" jerkah Adilah.

"Ini hanyalah edit" ujar Mirzanah. "Aku tahu tu, Suraya dah beritahu ini hanyalah edit-"

"Boleh aku tanya, sebab inikah kau semacam dengan aku?" soal Mirzanah. Suaranya tenang. Adilah mengetapkan giginya apabila Mirzanah memotong kata-katanya. "Kalau ya, kau nak buat apa?" Adilah mencabar Mirzanah. Suraya menarik Adilah untuk meleraikan isu hangat ini.

"Kau akan tahu-"

PIN! PIN! Loceng bas kedengaran membuatkan Mirzanah terbantut untuk menyambungkan ayatnya. Adilah melanggar bahu Mirzanah sebelum menuju ke dalam bas. "Wow, garangnya. Sexy" ujar Mirzanah. Suraya hanya menggelengkan kepalanya lalu mengikuti sahabatnya.

Ku TerlukaWhere stories live. Discover now