✯ POJĘCIA ZWIĄZANE Z THERIANTOPIĄ ✯

180 17 36
                                    

Teraz zajmiemy się pojęciami związanymi z theriantopią. Wiele therian (nie wszyscy) nawet nie zna ich wszystkich, lub znają ich błędną definicję. Tu znajdzie się słowniczek pojęć związanych z theriantopią:

Antropomorfizm- posiadanie ludzkich cech, postać antropomorficzna (anthropomorphic) jest pół człowiekiem, pół zwierzęciem. Od zwykłego zwierzęcia różni się poruszaniem na dwóch łapach i wyprostowana sylwetka. Często może chwytać przedmioty jak człowiek i posiada ludzka mimikę.

Awere lub awereness to kontaminacja, łącząca angielskie słowa „Aware" i „Were". Powiedzenie, że ktoś jest awere, oznacza, że przeszedł przebudzenie.

Cynantropia jest w psychiatrii złudzeniem prawdziwych osób, że są psami oraz w antropologii i folklorze, rzekoma magiczna praktyka zmiany kształtu na przemian z postaci psa i człowieka lub posiadanie połączonych cech anatomicznych psów i ludzi, forma teriantropii.

Feral - postać w pełni zwierzęca, synonim teriomorfa i zoomorfa

Howl to zaplanowane spotkanie therian w prawdziwym życiu. Większość howl'ów odbywa się na świeżym powietrzu w formie campoutów, jednak każde zgromadzenie therian może być uważane za howl przez gospodarza lub uczestników. Spotkania mogą mieć dowolną liczbę osób z małej grupy 3 lub 4 do prawie stu osób, zarówno therianów, jak i osób, które nie są therianami. Czasami zgromadzenia therian są też nazywane inaczej. Spotkanie kocich teriotypów to Meow albo Yowl, a jaszczurczych - Hiss (ang. syczenie)

Hybryda to roślina lub zwierzę powstałe ze skrzyżowania dwóch odmian, ras lub gatunków

Other-Hearted, również synonim Animal-Hearted, występuje, gdy osobnik ludzki silnie identyfikuje się z gatunkiem jakiegoś stworzenia, innego niż człowiek. To coś więcej niż fascynacja lub coś podobnego do stwora, jak w futrzanym fandomie, ale nie do tego stopnia, że jest czymś, jako co się identyfikuje, jak z therianem lub innym kinem. Stworzenie, z którym czujesz połączenie, zastąpi zwierzęcą część frazy. Na przykład, jeżeli utożsamiasz się mocno z wilkami, byłbyś wilczym sercem (ang. wolf hearted).

Przebudzenie - to proces uświadomienia sobie, że jest się therianem. Zazwyczaj therianie zgłaszają, że doświadczają tego zjawiska we wczesnym okresie dojrzewania (zwykle w wieku od 10 do 15 lat), chociaż niektórzy podają ramy czasowe ich przebudzenia wcześniej i później. W większości przypadków therianie zgłaszają, że mieli doświadczenie przebudzenia przed spotkaniem z internetową społecznością therian i mówią o tym wydarzeniu jako o tym, co motywuje ich do poszukiwania innych osób mających podobne uczucia.
Ogólnie rzecz biorąc, osoby, które zgłaszają, że przeżyły przebudzenie po odkryciu koncepcji teriantropii w Internecie, są czasami postrzegane z pewnym sceptycyzmem, ale nie zawsze.

Teriomorfizm lub Zoomorfizm to posiadanie przez bóstwa cech zwierzęcych (np. bóg egipski Anubis - glowa szakala, Bastet głowa kota), dla terian ma troche inne znaczenie-posiadanie pełnej zwierzęcej postaci

Therian jest skrótem od „therianthrope". Oznacza osobę, która integralnie identyfikuje się z istotą nieludzką, taką jak wilk, niedźwiedź polarny, a nawet dżdżownica. W dużym stopniu pokrywa się ona ze społecznością „otherkin", która obejmuje każdą osobę identyfikującą się jako nieczłowiek (np. jako elf, smok, a nawet postać fikcyjna).

Theriotyp - Konkretne zwierzę z którym identyfikuje się therian określane jest jako theriotyp.  Therian może posiadać wiele theriotypów, co z kolei określane jest jako polytherianizm – osoba identyfikuje się jako różne zwierzęce istoty z uwagi na wspólne cechy.

Fenotyp (phenotype)- stara nazwa teriotypu

Politherian (polytherian) - (z greckiego poly- wiele) Therian mający więcej niż jeden theriotyp. Stanowią zdecydowaną większość współczesnych therian.

Monotherian - (z greckiego mono - jeden) Therian posiadający tylko jeden theriotyp.

Zmiennoksztaltny (shapeshifter) - osoba, która potrafi się przemienić fizycznie, choć czasami nazywa się tak wszystkich therian. Osobiście rzadko kiedy spotykam się z takim określeniem.

Gear, therian gear - wyrażenie „therian gear" odnosi się do wszelkich akcesoriów, które therianie wykorzystują w celu upodobnienia się do swojego theriotypu. Termin ten może obejmować różnorodne przedmioty, ubrania, ozdoby lub inne elementy, które pomagają jednostkom therian w wyrażeniu swojej tożsamości i utożsamianiu się z konkretnym zwierzęciem, które uważają za swoje theriotypowe „ja". To często może być elementem samoidentyfikacji i ekspresji ich duchowego lub umysłowego związku z danym zwierzęciem. Należy jednak pamiętać, że posiadanie gear nie czyni nikogo therianem.

Likantropia i likantropia kliniczna są często mylone ze sobą. Lykanie — ludzie, którzy identyfikują się jako zmiennokształtni podobni do wilków — nie są w stanie fizycznie zmienić się w prawdziwych wilkołaków, wilków ani lykanów. Likantropia to nadprzyrodzony akt przemiany człowieka w wilka. Często jest to ukazane w podaniach ludowych. Likantropy mogą nie być w stanie naprawdę „przemienić się", ale wierzą w „kształtowanie duchowej zmiany", w ramach której ich dusza jest w stanie przekształcić się, przemienić się w zwierzę inne niż człowiek lub być nim.

✯ Termin „shift" lub „shifting" w kontekście therian odnosi się do zjawiska, w którym therian doświadcza chwilowego poczucia większego kontaktu ze swoim theriotypem. Może być to wizja, omen albo chwilowy zanik pamięci.

Morfizm-oznacza mieszanie się cech różnych gatunków

Niemorfizm - niemorf to zwierzę, które mówi, myśli i zachowuje sie jak człowiek, ale nie ma fizycznych cech ludzkich, albo odwrotnie.

Greymuzzle (ang. szary pysk) - theriański odpowiednik starszego czy starszyzny. Oznacza osobę przebudzoną od dłuższego czasu (nawet 10 lat), doświadczoną i szanowaną przez innych therian ze wzgledu na jej/jego doświadczenie i wiedzę.

Den - coś w rodzaju legowiska theriana. Deny dzielimy na domowe (z koców i poduszek) i leśne (z gałęzi i liści).

Terytorium (ang. territory) - Terytorium to lokalizacja o różnej wielkości, która therianie oznaczają i uważają za swoją część terenu. Najczęściej odpoczywają tam od reszty społeczeństwa. Na terytorium często znajdują się miejsca, w których można zamieszkać, na przykład jaskinie i/lub nory. Pomagają połączyć się z ich teriotypem i często wiąże się z pozytywnymi zmianami. Jednakże negatywne zmiany mogą wystąpić na własnym terytorium, jeśli nastąpi traumatyczna retrospekcja, naturalnie ze strony duchowego terianina. W przeciwieństwie do domów i dzielnic, które mają bardziej miejski charakter, terytoria zwykle są porośnięte drzewami lub innymi naturalnymi miejscami, zależnymi od siedliska teriotypu. Jednakże alterludzie nie są ograniczeni do mieszkania w domach i dzielnicach ze względu na bycie alterczłowiekiem i nie są zmuszani do życia na terytoriach, chyba że zdecydują się na nie zamieszkać.

Quadrobics, potocznie quady to jest forma sportu polegającą na wykonywaniu trików takich jak chodzenie, bieganie, skakanie, kłus itp. na wszystkich czterech nogach. Jest to kojarzone ze sportem i wiele ludzi i klubów organizuje nawet turnieje quadów. Nie musisz być therianem, aby uprawiać quadrobics, są one wyborem samym w sobie. Quadrobics opiera się na ćwiczeniu czterech głównych grup mięśni ludzkiego ciała; mięsień czworogłowy uda, mięsień czworogłowy lędźwi, mięsień czworogłowy surae i mięsień czworogłowy uda. Co ciekawe człowiek spala podczas quadów więcej kalorii niż podczas normalnego biegu przez kilkanaście kilometrów.

Were - stare określenie therian, które wyszło z użycia, współcześnie się go nie używa. Teraz odnosi się raczej do ludzi, którzy potrafią się przemienić. Nie ma odpowiednika w języku polskim, chociaż jest on najbliższy słowu „kołak". Wilkołak jest wilkołakiem, werecat jest kotołakiem, a werebear jest niedźwiedziołakiem.

Niezbędnik każdego therianaOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz