الـفـصـل 15 ♡'

427 37 16
                                    

تنفست بعمقِ ثم قالت:
"فيروز المغربي عايزه أخلص عليها في أقرب وقت، ودِ أنتِ إل هتعمليها من غير مـا تستأجري حد ڪالعادة"

ردت عليها برفضِ:
لا مستحيل «عمران» لو عرف هيڪون فيها موتِ، وبعدين الڪُل هيشك فيّ، ومتنسيش أنها لسه خارجة من العمليات يـا سمية.

ردت عليها بنبرة ساخرةّ:
أنتِ ڪنت في محل شك من غير حاجه، وبعدين من إمته بتخافِ من الموت؟ إل أعرفة إنك عملتِ أحقر من ڪده بڪتير يـا نعمة.

رد عليها بحنقِ:
بلاش الإستحقار دِ يـا سمية، ڪُل حاجه عملتها إذا ڪانت دلوقتِ أو زمان بطلب منك أنتِ.

وتابعتِ حديثها مضيفة:
لأن أنـا وأنتِ عارفين مين إل لازم يستحقر نفسه.

ردت عليها بصوتِ باڪي:
ڪُل عملته عشان أنتقم لنفسي، وإهانتِ، خسرت في يوم وليلة بسب رفض «عمران» ليّ و«هنا» إل ڪانت مستوليه على قلبه.

ردت عليها بنبرةٍ خافتة:
بس دِ مينمعش إنك من الأول ڪُنت السبب، إيه إل يخليڪي ترمي نفسك على شخص متجوز وبيعشق مراته ڪمان.

ردت عليها بنبرةٍ باڪية:
"أنـا إل ڪان ليّ حق فيه، حبيته من قبلها"

وتابعتِ حديثها مضيفه:
نتناقش بعدين في المواضيع دِ يـا نعمة، مُبارك عليڪي البيت الجديد، وبإذن ﷲ هشوفك قريب عشان نشوف هنعمل إيه؟

"أنهت حديثها وغادرت غير مباليه بإجابتها عليها، تحت نظرة الضيق من «نعمةّ»، ولڪنها سعدت أنها قد ذهبت، حتي تجلس بمفردها وترتاح قليلاً"

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

* في ذات الوقت & المستشفى

"ڪانت تنظر إليه بحنقِ من تارة لأخري، يبادلها بنظرات مُبتسمةّ عاشقة، إبتعدت ببصرها عنه، ليضحك بملء صوتها عليها، يعلم أنها لن تمرر مـا فعله مرور الڪرام"

تنفستِ بعمقِ ثم قالت:
بتضحك على إيه يـا إنسان أنتَ؟ ليڪون شايفني قدامك ڪلاون، وبعدين أنتّ إيه إل مقعدك هنا؟

رد عليها بإبتسامة:
"بونسك يـا فيروزه"

ردت عليه برفضِ:
"وأنـا مش عايزه الونس دِ يـا عاصي"

رفع حاجبية مردف بنبرةٍ هادئة:
أڪيد الڪلام دِ من ورا قلبك يـا فيروز، أصل هتلاقي ونس أحسن منِ فين؟

تثاؤب بنعاس، يشعر ببعض التعب منذ أيام يقضي يومه في المستشفى، نظرت إليه بضيقِ ثم قالت:
ياريت تروح، لأن شڪلك هتنام مڪانك.

رد عليها بعفويةّ:
"مش هعرف أنـام طول مـا أنتِ مش هُناك"

ردت عليه بسخريةّ:
مڪنتش بتنام غير لمِا تحرق دمي بڪلامك، أڪيد حاسس بفرق وتغير في يومك عشان مش بتمارس حرقة الدم دِ يـا عاصي.

فـيـروزهحيث تعيش القصص. اكتشف الآن