Baju Melayu yang dipakai oleh Uzair pada malam terakhir mereka di kampung dipeluk dengan kemas. Masih segar bau Uzair pada baju yang tidak sempat dibasuh itu. Terasa lenguh duduk bersandar, perlahan-lahan Maya merebahkan badannya ke katil dengan baju Melayu milik Uzair yang masih kemas di dalam pelukan.
"Macam mana keadaan dia hari ni kak?" Soal Luqman kepada Kak Dilla ketika dia tiba di hadapan rumah Maya.
"Sama saja Luqman, sikit pun dia tak nak makan. Puas nangis, duduk termenung sambil peluk baju Melayu arwah."
Kening Luqman mula berkerut risau. Sudah seminggu keadaan Maya begitu. Segala nasihat serta kata-kata semangat yang mereka berikan kepada Maya langsung tidak diendahkan oleh wanita itu.
"Saya ada bawakan bubur nasi. Boleh saya jumpa dia kak?"
"Sekejap, akak pakaikan Maya tudung. Dia langsung tak nak keluar dari bilik tidurnya itu."
Luqman angguk dan sementara menantikan Maya dipakaikan tudung, Luqman berpaling memandang sekeliling laman. Nafas ditarik dalam bila terpandangkan kerusi yang pernah diduduki oleh dia dan Uzair. Di situlah Uzair meninggalkan pesanan supaya menjaga Maya. Sungguh tidak dia sangka pesanan itu merupakan pesanan terakhir Uzair buatnya.
"Luqman."
Luqman berpaling dan terus mengekori Kak Dilla dari belakang, menuju ke bilik tidur Maya. Tiba di hadapan pintu bilik, Luqman menjengahkan kepala untuk melihat keadaan di dalam bilik tidur rakannya itu.
Semuanya kelihatan kemas kecuali Maya. Rakannya itu kelihatan lemah, bersandar di kepala katil sambil memeluk kemas baju Melayu milik arwah Uzair. Tudung yang tersarung di kepala juga kelihatan serabai.
"Maya, boleh aku masuk?"
Luqman berpaling ke arah Kak Dilla bila tiada jawapan daripada Maya.
"Akak tunggu dekat sini." Jawab Kak Dilla seperti memahami maksud pandangan Luqman itu tadi.
Perlahan-lahan Luqman melangkah masuk ke dalam bilik tidur Maya setelah mendapat keizinan daripada Kak Dilla. Semakin dia mendekat, semakin hatinya merintih sayu melihat keadaan Maya ketika itu. Masih terbayang di ingatan betapa gembiranya wajah Maya setelah menjadi isteri Uzair.
"Aku sepatutnya mati bersama Uzair."
Langkah Luqman terhenti di tengah ruang bilik dengan wajah yang mula menegang. "Astaghfirullahalazim! Kau sedar tak apa yang kau cakap ni Maya?"
Maya pandang Luqman dengan mata yang berkaca. "Kenapa Tuhan tak ambik je nyawa aku ni Luq? Aku lebih sanggup mati bersama Uzair daripada ditinggalkan sendirian macam ni."
"Astaghfirullahalazim... astaghfirullahalazim..." Kedua belah tangan naik meraup wajah sebelum digerakkan ke belakang leher.
"Mengucap Maya, ingat Tuhan. Aku faham kau sedih dengan apa yang telah terjadi tetapi jangan sampai kau kufur nikmat. Nyawa yang kau ada sekarang adalah nikmat yang diberi olehNya. Ingat tu Maya."
Bibir bawah dikemam, cuba menahan tangisan daripada pecah. Tetapi kesedihan yang ditanggung ketika ini terlalu berat untuk ditahan. Lalu tangisan dilepaskan dengan esakan kuat. Segala kesedihan yang ditahan dihamburkan bersama air mata yang laju menuruni pipi.
"Aku memang malang kan Luq? Semua orang yang aku sayang mati. Mereka tinggalkan aku sendirian dekat sini. Lebih menyakitkan, aku langsung tak dapat tengok wajah suami aku buat kali yang terakhir. Aku ni pembawa sial ke Luq sampai macam ni sekali nasib aku?"
Kak Dilla terus berlari mendapatkan Maya yang sedang meraung sekuat hati. Dipeluk erat tubuh yang semakin kurus itu dengan mata yang turut basah mendengar rintihan Maya.