في بيت جميلة
سمعت خبط على الباب فتحت الباب لقت بسمة واقفه قدامها حضنتها بحنان وحب
بسمة : عامله إيه ياماما استنيتك النهاردة مجتيش ليه ..
جميلة : يابنتي مش لازم أجي عندك كل يوم إنتي دلوقتي قاعدة في بيت جوزك أدخلي مش هنتكلم من على الباب عندنا ضيفة جوا ..بسمة : عندك ضيفة مين ياماما ..
سمعت صوت جوري جاي من جوا كانت خارجه من المطبخ
جوري بإبتسامة : أنا هنا حضنوا بعض وحشتيني ..
بسمة : وإنتي كمان وحشتيني أووووي أنا آسفة ماكلمتكيش من يوم اللي حصل ..جوري : ما إنتي خلاص اتجوزتي حبيب القلب ونسيتي صحبتك ..
جميلة بإستغراب : حبيب القلب مين ..
بسمة بإرتباك : مافيش حاجة ياماما جوري بتهزر في حاجة ناكلها ولالا ..
جميلة : أكيد في
جميلة دخلت المطبخبسمة : مابتعرفيش تسكتي أبداً ها إنتي أخبارك إيه ..
جوري : أنا تمام قوليلي علاقتك إنتي وعلي عامله إيه شرارة الحب لسه ماظهرتش ..
بسمة بتنهيدة : التعامل بيننا زي ماهو مافيش جديد بنتعامل زي الصحاب وبس أنا خايفة إن فترة جوازنا اللي اتفقنا عليها تنتهي ..
جوري : ماتزعليش ياحبيبتي لسه قدامك وقت طويل علشان تخليه يحبك ..
بسمة بأمل : طب قوليلي أعمل إيه في الوقت دا ..
جوري : خليه يحبك ..بسمة : إزاي أخليه يحبني وإحنا التعامل بيننا بحدود أنا بتكسف منه مش بقدر أتكلم معاه ..
جوري : الإهتمام اهتمي بكل حاجة تخصه الإهتمام يولد الحب والأهم لوكان من نصيبك مش هتفترقوا ..بسمة : أنا بدعي ربنا إني أبقى معاه ..
جوري : دا محظوظ إن في حد بيحبه الحب دا كله ..جميلة حضرت الأكل وحطته على السفرة
جميلة : تعالوا يابنات الأكل جاهز ..
****************************************علي كان سرحان بيفكر هو ممكن يبقى ليه عيلة
كريم : مالك ياعلي شايفك سرحان ..علي : كريم برأيك هيجي اليوم اللي يبقى عندي فيه عيلة وولاد ولا هظلمهم معايا ..
كريم : إنت أصلاً عندك زوجة ناقص بس الولاد ..علي : بسمة بتعمل كل دا معايا لأني انقذتها من جدها ..
كريم : ماتقولش كدا ياعلي وسيبها على ربنا بسمة انسانة طيبة مين عارف يمكن يجي يوم وتحبك ..
علي : تفكر هيجي اليوم اللي تحبني فيه ..
كريم : علي إنت حبتها أنا شايف إنك بقيت تتمنى إنها تحبك ..
علي بتوتر : مين قال إني حبيتها أنا بس بفكر واحدة زيها هتقبل تكمل حياتها مع واحد عاجز ..
أنت تقرأ
هائمًا في بحور الدُجًى(جاري تعديل السرد)
Aktuelle Literaturبعدما فقد الأمل و البسمة في حياته لم يكن يتوقع أن ترجع له بسمته