🦋 BAB 4 🦋

12.5K 442 26
                                    

Suasana kandang kambing milik Abahnya itu kedengaran riuh dengan suara kambing-kambing mengembek.

Dua penjaga diupah Abahnya untuk menguruskan kambing-kambing dikandang itu.Namun dari semua kambing yang ada,hanya seekor yang paling Izza sayang.

"Shahril rindu kakak tak?"sambil tangan mengusap perlahan kepala dan badan anak kambing yang berusia enam bulan itu.

"Makin montel kau ni kan.makan banyak ye masa kakak takda.Cuba tengok gigi sikit,Allahu comot la kau ni Shahril.jom kakak gosokkan gigi,badan kau pun comot ni.jom kita pegi mandi." membebel Izza pada kambing itu.

Shahril yang kambing itu,menggembek saja suaranya

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Shahril yang kambing itu,menggembek saja suaranya.perlahan mahu menjauhkan diri.seakan tahu manusia dihadapannya ini nak buat sesuatu padanya.

instinct kambing gais!

"Takda-takda,jangan nak lari.jom ikut kakak balik.
kita gosok gigi dan cuci badan kau ni.kau ni shahril,
kakak takda sini kau tak nak jaga gigi.kakak cabut semua gigi kau nanti baru tau.Siti pun taknak dengan kau nanti tau.rompong tu tak hensem tahu Shahril." sambung Izza

Bebelkan kambing itu lagi.

Sambil mendukung kambing putih bertompok oren.
Kaki mengatur langkah menuju ke bilik mandi di luar rumah milik Abahnya.

Inilah rutin Izza bila pulang ke kampung.Melayan kambing.

Mengembek kuat anak kambing itu.meronta-ronta takut kena mandi.

Leka seketika bersama shahril.

"Acu,wan panggil alik (acu,tokwan panggil balik)." Kedengaran suara pelat Ecah memanggil.

Tiba-tiba Izza disergah budak kecil berusia empat tahun itu.Anak Alongnya bernama Aisya.

"Kenapa tokwan panggil." Tanya Izza sambil tangan masih sibuk menggosok gigi Shahril pelahan-lahan.
fokus.

"Taa tau." balas Ecah ringkas.

Terus berlalu terkedek-kedek dengan kaki pendeknya balik ke rumah.comel.

Sempat Izza tertawa melihat anak saudaranya itu.

"Okeh shahril,harini kita tak payah mandi dulu.cuba tengok gigi sikit,haaa kan cantik.bersinar.Ini kalau siti tengok kau,tergoda dia tau.silap-silap siti ajak kau kahwin shahril." mengomel Izza dengan kambing itu.

Bercandaa...

mbekkk bekk bekkk...

balas shahril si kambing.letih bergelut melepaskan diri.

"okey okey,jom balik kandang." Pantas bangun,kaki diatur ke kandang semula.

Meletakkan shahril ditempatnya,kemudian kaki melangkah laju balik ke rumah.Pintu belakang rumah di tuju.

EZRA RAFFAL 'S  (C)Where stories live. Discover now