Bab 15

2.5K 168 13
                                    

"Kausar dah sihat?"
Suara garau milik Luth Rayyan ditiru oleh Qaleesha dengan sedaya upaya. Sekali dengar macam sajat pun ada. Berdiri di atas kerusi sambil memasang muka serius. Badan pun tak kalah macam lidi sate. Ada hati acah macho.
Kausar mengekek ketawa melihat karenah Qaleesha. Kelakar.
Qaleesha yang melihat Kausar ketawa, mengerutkan dahinya. Aik, salah ke?
Aha!
Tiba tiba satu idea bernas muncul keluar dari otak kecil Qaleesha. Kenapa kecil? Sebab otaknya memang cetek.
Kaki diturunkan dari kerusi, langkah dilajukan kearah meja solek. Tangan panjangnya mencapai eyeliner yang terletak elok di atas meja solek sebelum mencoret mukanya. Bawah hidung dihitamkan seakan akan membentuk misai. Muka dibelek belek di hadapan cermin sebelum langkah diaturkan kembali ke kerusi yang didirinya tadi. Apabila kaki selamat mendarat keatas kerusi, automatik muka diseriuskan.

Qaleesha berdehem. Ehem.
Acah macho lu.

"Kausar dah sihat?"

Kausar yang sedari tadi menahan ketawa akhirnya ketawa jua. Ketawa besar dia melihat karenah Qaleesha.

"D-dah, dah sihat, Sir."
Ucap Kausar dengan sisa ketawanya.

Qaleesha yang mendegar respon dari Kausar, menghembuskan nafas lega. Fuh, akhirnya. Susah tahu nak tiru suara garau ni.

"Dah, pergi padam kau punya misai jadian tu. Aku tengok dah macam bulu hidung, dah."

"Nanti, nantilah. Nampak smart la, pulak. Sayang je."

Kausar meggelengkan kepalanya perlahan. Ini kalau buat kawan ni, hari hari pecah perut, sebab gelak.

"Betul ke, Sir Luth cakap macam tu? Kenapa dia tanya kau? Kenapa tak tanya aku je?"

"Banyak betul soalan kau."

"Jawab lah satu satu, senang."

"Betul. Tak tahu. Tak tahu."

Aci tak, kalau aku lepuk kepala Qaleesha sekarang ni? Aci, tak?

"Kau jangan terfikir nak lepuk aku, eh. Kau sendiri yang cakap jawab satu, satu. Aku ikut je."

"Benda betul."
Tambah Qaleesha lagi.

Kausar mengerutkan dahinya.
"Macam mana kau tahu aku nak lepuk kau?"

"Guna, guna." Jawab Qaleesha. Selamba.

"Guna apa?"

"Guna niat."

Ok, circle kita orang memang power bab, bab guna niat ni ya. Tinggal tunggu Clara je, guna skill niat dia. Ok. You know what, just kidding. Gila apa!

"Circle kita memang power kan?" Soal Kausar, tiba tiba.

"Hah? Maksud kau?"

"Maksud aku, circle kita semua power bab, bab guna niat ni."

"Of course, lah. Tengok ketiak la."

Kausar mengerutkan dahinya.
"Asal ketiak, pulak?" Pelik. Apa kena mengena dengan ketiak?

"Saje."

Kausar menggelengkan kepalanya, merepek.

******************************************

"Weh, aku penat lah!"
Ucap Qaleesha seraya menghempas tubuhnya ke atas sofa.

Clara yang melihat itu, mengerutkan dahinya. Apahal pula minah ni? Balik, balik, tak ada angin, tak ada ribut, tiba tiba pelangi- eh! Salah, salah.

"Benda apa yang kau buat sampai penat, macam ni?"
Soal Clara.

"Penat jadi postman tak berbayar." Datar.

"Siapa pula orang bijak yang upah you jadi postman pula ni?"
Soal Clara. Pelik. Siapa orang yang cerdik sangat pergi upah si Qaleesha ni jadi postman? Bukan apa, biasanya budak ni, kalau boleh semua dia tak ingat. Ini kan pula jadi postman.

"Sir Luth."

"Sir Luth?!"

Qaleesham bergumam.
"Hmm."

"Dia suruh kau cakap kat siapa?"

"Kausar."

"True, weh! Dia pun ada tanya aku haritu!"

"Tiap hari asyik, Kausar ok?, Kausar macam mana? Dah makan? Hekeleh, kau tunggu bila jodoh aku dah sampai. Hari hari aku tanya benda sama. Ceh."

"Jealous ke?"
Tiba tiba suara lunak milik Kausar mula, memasuki pendengaran mereka. Pantas kepala ditoleh kearah Kausar.

"Heh, Kausar! Kau pergi lah jumpa si Luth tu. Penat tau aku jadi orang tengah ni. Kalau bayar tak apa lah jugak."
Cemberut Qaleesha dibuatnya.
Merajuk mungkin?

"Alahh, sorry, ok? Aku tak rasa aku dah bersedia nak jumpa dengan dia."

Clara mengeluh perlahan.
"Kausar... Kalau kau macam ni, sampai bila bila pun masalah kau orang tak selesai tau."

"Ye, aku tahu. Tapi, aku masih tak kuat nak jumpa dia."

"It's okay. Take your time."
Ucap Clara sambil mengelus lembut rambut Kausar, tanpa dilapik tudung.
Sekarang mereka sedang berehat di rumah, kecuali Mikaeyla. Katanya ada masalah peribadi. Bila ditanya, apa masalahnya, malah diam.
Mikaeyla memang kurang bercakap. Dia hanya bercakap di saat saat yang penting sahaja. Maklumlah, dalam mulut ada emas.

"Take your time, your father head, lah. Kausar pewisss, bincang dengan Luth, ok? Aku penat lah jadi orang tengah ni. Pewisss..."

"Yelah, yelah. Nanti aku jumpa Luth."

"Yess! Gitu la, sayang Abe."

"Geli bongok."

******************************************

Pintu kayu dihapannya diketuk berkali kali sehinggalah, suara garau tuan empunya bilik bersuara.

"Come in."

Gulp

Air liur diteguk berkali kali. Nervous. Takut. Semua perasaan bercampur baur ketika ini.

Nafas ditarik dalam dalam.
Dengan lafaz bismillah, pintu yang tertutup rapat kini dibuka dari luar oleh Kausar.

Terpampang wajah dingin Luth Rayyan. Iya, Luth Rayyan. Pagi tadi Kausar memutuskan untuk menemui Luth bagi menyelesaikan maslaah mereka berdua, atas kedesakan Qaleesha. Punya lah merayu sampai meraung dalam bilik, Kausar sampai ke subuh. Semata mata untuk itu. Haish lah, nasib baik kawan.

Pintu ditutup kembali. Badan dialihkan menghadap jejaka itu.
Wajah dingin itu ditenung sebelum mata melarikan diri dari melihat wajah dingin itu. Takut.

"Yes, Kausar. Anything?"

Jari jemari mula bermain sesama sendiri. Gusar.

"Err- s-saya, nak cakap something..."

"What?"

"Sir boleh tak, tak payah suruh kawan saya jadi postman tak berbayar."

Kening sebelah dijongket.
"What do you mean?"

"Sir ingat saya tak tahu ke, yang Sir tanya pasal saya kat dia orang?"

"Tahu."

"Habis tu? Tanya je lah dekat saya. Tak payah lah susahkan kawan saya."

"Aku tak rasa kau nak jumpa aku, right?"

"T-tapi-"

"Kausar."

Kepala diangkat sebaik sahaja suara garau itu memanggil namanya.

"Please, give me second chance."

"Only if you explain to me."
Jawab Kausar. Datar. Dia mahukan menerangan dari jejaka itu, tentang hal sebenar. Mengapa jejaka itu, meninggalkannya?

"Wha-"
"Who's Nurin?"

JENG JENG JENGG !!!

Itu sahaja untuk hari ni yaww!
Don't forget to sepak the 🌟 button yersss!

Nahh poopp>>> 💩

TQ SO MUCHH KORANGG!
AUTHOR TAK EXPECT LRHH BOLEH GO ON SAMPAI 20K,
TQ SO MUCH FOR YOU GUYSS🌷💗

Luth Rayyan: His Happiness S2Where stories live. Discover now