Bab 16

2.1K 214 31
                                    

"Who's Nurin?"

Luth tergamam. Terkejut. Bagaimana, Kausar-

"How did-"

"Macam mana saya tahu?"
Soal Kausar. Soalan Luth pantas dijawab dengan soalan. Dia sudah dapat mengagak bahawa Luth akan bertanya, bagaimana dia mengetahui tentang gadis yang bernama Nurin itu.

"Lupa? Sir sendiri yang cakap dekat saya time Sir tidur."
Terang Kausar, tanpa tipu. Dia memberitahu perkara yang sebenar. Sudah terang lagi bersuluh kan?

"Mimpi?" Ujar Luth perlahan, tetapi masih memasuki pendengaran Kausar yang berada di hadapannya. Kausar memasang telinga.

"Sir sendiri cakap bila tiba masanya, Sir akan bagitahu saya perkara sebenar. Alasan, kenapa Sir sanggup tinggalkan saya. Sekarang, dah terbukti. Sir mimpi pasal saya kan? Allah dah bagi petunjuk lah tu."

Luth menghela nafas panjang.
Dagu ditongkatkan menggunakan kedua tangan kekarnya. Wajah cantik isterinya dipandang lama sebelum, dia mula bersuara setelah beberapa minit mendiamkan diri.

"Kalau aku bagitahu, kau boleh percaya kan aku?" Soal Luth kepada Kausar.

Kausar mengangguk laju kepalanya.
"Saya percaya."

Luth mengangguk kecil kepalanya. "Sit here."
Ucap Luth seraya mengalihkan pandangannya kearah kerusi yang berada dihadapan meja kerjanya.

Tanpa lama, Kausar melangkah kearah kerusi itu sebelum punggungnya dilabuhkan di atas kerusi yang berwarna hitam itu. Wajah tenang Luth dipandangnya.

"So?" Soal Kausar. Lama dia menunggu Luth membuka mulutnya, menunggu dia untuk menerangkan perkara sebenar yang terjadi.

"Ok. First. Aku nak minta maaf. I'm so sorry, sayang. Aku tinggalkan kau macam tu je. Aku langsung tak ambil tahu pasal kau. Kehadiran Auni sebagai anak kita pun aku tak tahu. Maafkan aku. Hm?"

"Saya-"

"Shhh. Habis aku cakap baru kau cakap. Ok?"

Kausar mengangguk kepalanya.
"About Nenda...." Luth menghentikan pembicaraannya.
Kepala ditundukkan. Tiba tiba sebak menguasai diri. Hampir sahaja matanya mengalirkan cecair jernih, tapi ditahannya.
Kausar yang perasan akan perubahan Luth, mengambil tangan kekar itu kedalam genggamannya. Kekura tangan itu dielus elus seakan akan mengalirkan kekuatan untuk Luth.

Luth tergamam. Tidakkan Kausar saat ini sungguh membuatkan dirinya kembali mengingat kembali saat hubungan mereka masih baik.

Satu titik.

Dua titik.

Tiga titik.

Air mata yang ditahan, mengalir jua. Air mata jantan seorang Luth Rayyan.

Kausar melangkah laju kearah kerusi yang diduduki oleh Luth sebelum menarik tubuh tegap itu didalam pelukannya. Erat.

Luth membenamkan kepalanya ke dada Kausar yang dibaluti tudung shawl berwarna putih itu. Tangan memeluk erat tubuh kecil isterinya.

"I'm s-sorry, aku t-tak patut buat kau m-macam tu. S-salah aku, a-aku gagal sebagai seorang suami. Gagal sebagai seorang bapa. Gagal sebagai seorang cucu.  M-maafkan aku..."
Ucap Luth sambil menahan esakan kecilnya.

"A-abang... T-tak salah. Abang buat bersebab. Kan?"
Soal Kausar seraya mengusap lembut bahu suaminya.

"Maafkan a-aku."

"Tak boleh."
Ucap Kausar dengan Tegas.

Luth mengangkat kepalanya bagi melihat wajah Kausar.
Tak boleh?!
"Sir tak cerita lagi perkara sebenar. Jadi saya tak maafkan Sir lagi. Kena cerita dulu, baru saya maafkan."

Luth menghela nafas lega. Ingat apa lah tadi. Serious sangat.
"Ok. Tapi ada satu syarat."

Kausar mengerutkan dahinya. Syarat pula dah.

"Apa dia?"

"Keep this position until i finish explaining. Hm?"

"O-ok..."

"Aku..." Luth mengeluh kecil.
"Nurin."

"Nurin apa?" Cakap bagi habis boleh tak? Ini sekerat sekerat. Ingat apa? Magic ke macam badan tinggal sekerat, hah?!

"Nurin punca nenda meninggal."

Kausar menekup mulutnya dengan menggunakan kedua tangannya. Mata terbeliak luas. Terkejut.

"D-dia buat a-apa?"

"Dia tolak nenda, dari tangga. Sampai jatuh."

"Huh? Just That?"

"Sebelum dia tolak nenda, dia ada letak something dalam dalam makanan nenda. But i Don't know what is it."

Kausar menganggukkan kepalanya berkali kali hingga dagunya terkena rambut Luth.
"Sayang. Stop moving or i'll kiss you."

Gulp.

Kausar meneguk air liurnya, perit. Hahaha... Ok. Tak lawak.
Tubuhnya dikeraskan. Takut.

"Aku nak kau hati hati. Sebab dia boleh lukakan kau bila bila masa je. Lagi bahaya bila dia dapat tahu yang kau masih ada hubungan dengan aku."

"Maksudnya, Sir tinggalkan saya sebab-"

"Iya, sayang. Aku nak kau selamat. Aku tak nak kau jadi mangsa. Aku sayang kau."

Kausar tersenyum malu. Eheks!
Hushbend saye sayang saye, kau hado? Eh lupa- single. Kesian...

Sorry sangat" sebab author lambat update. Slow update kan😔SO SORYYYYYYY! Maaf kalau buat kau orang tertunggu tunggu.

Lagipun ni bukan salah author, kau orang yang salah. Siapa suruh jadi silent readers. Hmph😏😔

Btw, sorry sebab chapter ni hanya ade parti Luth dengan Kausar je. Sebab chapter ni author nak bagi focus kat dia orang. Ok?

Macam biashe, Don't forget to sepak terajang the ⭐ button!
Next chapter kalau nak fast Update bagi 50 Vote⭐😏
Kalau tak, Author update tahun depan.

Bubyee!

Nah Hadiah>>>🕷️

Luth Rayyan: His Happiness S2Where stories live. Discover now