9 : Nyaman

24 2 2
                                    

Di bawah cahaya lampu yang menerangi kecantikan Zya, Mikael berjalan melintasi taman di halaman kawasan pembangunan Nocturnix. Langkahnya terhenti ketika dia melihat Zya duduk di bawah pohon.

"Belum balik lagi, Zya?" ucap Mikael.

Zya mengangkat pandangannya, matanya yang penuh dengan kehalusan memandang Mikael. Cahaya yang memantulkan sinar di kulitnya yang berseri.

"Belum. Aku bermalam kat sini. Banyak benda nak belajar."

"Ohh, dah berapa lama kau berkhidmat kat sini?" tanya Mikael, merentangkan nada lembutnya. Dia duduk di samping Zya.

"Baru je." jawab Zya.

Mikael merenung "Hmm, macam man-.." namun ucapannya terhenti kerana Zya.

"Kau kenapa tak balik lagi?" soal Zya.

"Aa-ha aku saja stay lama sikit, dah rehat lama sangat kan." jawab Mikael dengan nada sedikit gementar.

"Kau boleh ajar aku semua skill yang kau ada?" tanya Zya tiba-tiba.

"Haa? A-aa, aku..." Mikael tergagap, tercengang oleh pertanyaan itu.

"Tak boleh tak apa, aku faham kau tak biasa." kata Zya dengan lemah lembut. Pandangannya ditundukkan sedikit.

Mikael mengangguk perlahan "Boleh."

"Serius?" tanya Zya, terdengar sedikit terkejut.

"Ya." jawab Mikael.

"Kau nampak tenang" bisik Mikael setelah sesaat.

"Maksud kau?" tanya Zya, mencari makna di sebalik ayat Mikael.

"Remember when you calmed down that person who was trying to commit suicide. Your steps were calm. Ever been in the same situation?" tenang Mikael bertanya.

"No, that's just something I learned. If you were in my shoes back there, you'd do the same thing." jawab Zya dengan rendah hati.

"Yeke?" Mikael terdiam sejenak. "Rasa macam kau punya ayat tadi mendalam, menusuk hati."

"Well, if that's the feel you're getting, then I must've aced that technique." kata Zya dengan senyuman yang tipis.

"Hmm" Mikael mengeluh, masih memikirkan kata-kata Zya.

Pandangan Mikael merayau kejauhan "Adik perempuan aku sebaya dengan kau. Weird how that makes me feel like I've got something to pass on to you"

"Kau ada adik perempuan?" tanya Zya, rasa ingin tahunya membuak-buak.

"Ya, but she never got to see this world. Allah favored her more. Maybe if she were around, she'd turn out just like you." jawab Mikael, sedikit kesedihan dalam suaranya.

"Even she might be better than me" ujar Zya.

Mikael termenung.

"Aku gerak dulu, Zya. Kau jaga diri" kata Mikael sebelum berlalu.

"Okay" balas Zya.

15 minit kemudian...

Zya berjalan ke ruang pejabatnya, duduk dan membuka satu fail yang berisi biodata seseorang. Ternyata, itu adalah Aariz Mikael. Setiap butiran dalam fail itu menggambarkan kebolehannya yang luar biasa, memperkukuh kata-kata yang dipendam. Zya terdiam sejenak, membiarkan matanya menjelajahi setiap barisan ayat tentang lelaki itu. Betapa hebatnya dia, fikir Zya. Kini segala-galanya terungkai di depan mata, mengesahkan kehebatan yang selama ini hanya dia rasakan.

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
HikarismaWhere stories live. Discover now