PROLOG I

908 60 21
                                    

Mata merenung ke luar tingkap. Salji turun! Mungkin ini kali terakhir dia tengok salji. Balik Malaysia, tengok hujan ajelah lepas ni. Bibir mengukir senyum nipis. Jari jemarinya memutarkan pick gitar yang dia simpan sejak dia berusia 17 tahun.

"It's snowing, huh?"

Hadi berpaling ke belakang, memandang roommate-nya yang entah bila masuk ke bilik, "Bila kau masuk?"

"Tadi lagi. Asyik sangat aku tengok kau merenung salji kat luar tu," Arif duduk di katilnya sebelum dia mengeluh, "Tak lama dah nak balik Malaysia."

Hadi jungkit kening mendengar nada kecewa Arif, "Kau cakap ala-ala kecewa aje. Kau tak suka balik Malaysia ke?"

"Bukanlah kecewa tapi rasa... entah!" Ujar Arif sebelum tersengih, "Overwhelmed kot!"

"Sedih nak tinggal awek mata biru kot!" Usik Hadi pada Arif namun matanya masih memandang pick gitar yang masih dipegang dengan jemarinya.

"Memandailah kau!" Arif ketawa besar. Awek mata hitam pun tak ada, inikan pula mata biru! "Eh, Hadi... aku nak tanya sikit boleh? Lama dah aku nak tanya sebenarnya."

"Tanyalah," Hadi mengangguk.

"Kenapa kau sayang sangat pick gitar kau tu? Hari tu Ayyad pinjam tak bagitahu kau, kau mengamuk macam apa lagi! Cuak kita orang!" Arif ketawa bila ingat balik wajah cuak Hadi waktu pick gitar itu 'hilang', "Penting sangat ke pick gitar tu? Nak kata kau pandai main gitar, pegang gitar pun macam pegang cello!"

Senyuman Hadi yang memekar tadi sedikit pudar. Hadi renung pick gitar di tangannya, "Sangat penting, Arif. Sangat penting."

"Awek bagi ke wei?"

Hadi senyum saja, tak menjawab. Kenangan malam itu kembali berputar di mindanya...

"Head boy!"

Hadi yang dah tiga langkah ke depan berpaling, "Kalau kau nak cari pasal, esok aje. Kau pergi balik bilik dulu!"

"Walaupun aku tak tahu kenapa kau nak tolong cover aku tapi... thanks, dude!" Ujar Johanna sebelum dia mendekati Hadi. Tangannya menyeluk poket sweater-hoodie di belah kanan. Pick gitar miliknya dikeluarkan, tangan Hadi ditarik, "Nah!"

"Apa ni?" Hadi mengerutkan dahi. Benda alah apa budak ni bagi dekat aku?

"A token of gratitude, I guess! Ini aje yang ada dengan aku sekarang!" Balas Johanna. Dia sayang pick gitar tu tapi Hadi dah tolong dia malam ni, maka... "Thanks by the way, sebab tak cakap dengan Cikgu Lah kau jumpa aku kat sini."

"Hadi?"

Suara Arif, mematikan lamunan Hadi. Matanya yang dipejam, dibuka lalu dia melepaskan satu keluhan, "Aku ada hutang dengan orang yang bagi pick gitar ni."

"Hutang apa?" Arif berkerut dahi. Hadi berhutang dengan orang? Aneh!

Pick gitar di tangannya direnung lalu nafasnya dihela perlahan, "Hutang maaf."

F. L. Y. (TERBIT)Where stories live. Discover now