PHD|43

27 3 2
                                    

Jika kita mencintai seseorang, kita akan senantiasa mendoakannya walaupun dia tidak berada di sisi kita.

•43•




ANGIN malam bertiup berkali-kali menempiaskan kedinginan. Pintu rumah yang dibuka sudah ditutup dan dikunci. Jari-jemarinya yang mencengkam tombol pintu itu dijatuhkan dengan sungguh lemah. Air matanya tak henti-henti mengalir sejak tadi. Matanya pun sudah mula sembab. Dia memejam kelopak matanya. Ingatannya masih segar.

"Berjumpa dengan awak adalah satu anugerah buat saya, tapi mungkin takdir berkata lain, perpisahan tetap pemenangnya."

Laju air matanya mengalir. Namun, dengan pantas dia menyeka menggunakan hujung lengan bajunya. Dia berpusing membelakangi pintu. Berat kakinya melangkah ke ruang tamu. Anak matanya sudah dijamah dengan keberadaan umi dan Afeeq, membuatkan dia semakin sebak.

"Umi..." Tersedu-sedan suaranya memanggil umi. Lalu, tubuh umi terus dipeluk erat. Semakin laju air mata Qiyara mengalir saat teringatkan kejadian tadi. Hatinya masih lagi tidak mampu untuk menerima orang yang paling dicintai dan dipercayai berlaku curang dihadapan mata. Umi menggosok belakang badan Qiyara dengan kuat.

"Allahuakbar, kenapa ni Qiya?" soal umi. Di wajahnya bergayut setompok kebimbangan. Umi pandang Afeeq, perempuan itu menjongketkan bahu kemudian datang mendekati Qiyara.

"Qiya, kau kenapa?" Afeeq pula menyoal. Qiyara memejam mata. Dia semakin mengeratkan pelukannya bersama umi. Titisan air jernih berguguran dari sudut matanya. Setelah itu, dia meleraikan pelukan. Wajah umi dan Afeeq dipandang silih berganti. Air mata diseka oleh umi. Qiyara mencari nafas dengan dalam sebelum dia hembus dengan kuat.

"Imran dah buang Qiya, umi. Dia dah buang Qiya." Kata-kata yang menusuk jauh ke sanubari. Qiyara menundukkan kepala, menangis sekuat hati. Afeeq dan umi sama-sama tergamam. Mereka saling berpandangan. Afeeq terkedu. Kolam matanya sudah mula berkaca. Abang Imran betul-betul buat apa yang dia cakapkan petang tadi. Dia mengemam mulut. Tak percaya dengan tindakan Imran. Bahu Qiyara diusap dengan lembut.

"Sakit, umi. Hati Qiya sakit sangat. Orang yang paling Qiya sayang dah buang Qiya jauh-jauh dari hidup dia." Qiyara teresak-esak. Air matanya tak henti mengalir. Sekali lagi air mata itu diseka oleh umi. Afeeq yang menjadi pendengar setia, turut berlinangan air mata.

"Sakitnya hati Qiya ni umi, bila dia buang Qiya. Qiya tak mampu nak tahan rasa sakit yang menyiksa hati Qiya. Hati Qiya rasa kosong tanpa Imran." sambung Qiyara lagi.

"Kenapa harus ada cinta jika hanya membuat hati terluka, umi?" soal Qiyara. Air mataku tak henti-henti mengalir ketika merasakan patah hati yang begitu dalam. Aku merasakan seolah dunia ini berhenti berputar ketika dia pergi.

"Qiya rasa dikhianati oleh orang yang Qiya cinta, umi. Kenapa cinta perlu datang dengan penderitaan yang sangat besar?" kata-kata itu menikam terus ke jantung. Harapannya jatuh berderai umpama jutaan debu yang berkeliaran.

Umi turut sebak. Tersentuh juga di pendalaman hatinya. Dia kembali menenangkan anaknya. Sekali lagi dia berpandangan bersama Afeeq. Mereka berdua tahu sebab sebenar Imran melepaskan Qiyara. Bukan salah Imran, malah bukan salah Qiyara. Mereka cuma mangsa keadaan.

"Qiya, umi tahu Qiya kuat dan umi harap Qiya terus kuat. Mungkin dah tertulis jodoh Qiya bukan dengan Imran. Qiya kena terima dengan ikhlas, sayang. Qiya tak boleh macam ni, nak." kata umi. Kepala Qiyara diusap lembut.

"Qiya naik atas. Qiya mandi, solat, rehat. Minta petunjuk dari Allah S.W.T. Qiya jangan menangis. Qiya kuat, kan?" soal umi. Lambat-lambat Qiyara mengangguk kepala.

"Qiya masuk bilik ya." Qiyara mendiamkan diri. Dia bangkit dari duduknya. Wajah Afeeq dipandang, adiknya sedang menangis membuatkan kelopak matanya kembali bergelinangan.

"Aku minta maaf, Afeeq. Abang Imran dah buang aku." kata Qiyara. Bahu Afeeq disentuh sebelum dia bergerak masuk ke dalam bilik.





"KAU yakin dengan apa yang kau buat ni?"

"Kau yakin kau tak akan menyesal?" soal Mia. Hal itu membuatkan Megat berkerut dahi kegeraman. Dia menutup pintu kereta itu dan dia membuka langkah mendekati Mia yang berdiri disebelahnya.

"Apasal?"

"Aku tanya je. Yela, kau kan nak Qiyara, tapi kenapa kau nak bunuh dia?" soal Mia. Keningnya berjongket ke atas.

Megat tersenyum sinis.

"Siapa kata aku nak bunuh Qiyara? Kenapa? Kau nak simpan dia jadi umpan kau pula?" soal Megat. Mia berkerut dahi. Tidak berpuas hati dengan kata-kata Megat.

"Apa maksud kau?"

Megat tersengih sinis.

"Kau nak Adeel. Teruskan plan kau. Ini plan aku jadi biar aku yang uruskan. Kau tak payah masuk campur." kata Megat. Wajah Mia dijeling kemudian pintu kereta kembali dibuka.

"Kita dah bincang pasal plan kita, Megat." Pergerakan Megat akhirnya terhenti. Dia berkerut dahi. Dia ukirkan senyuman sinis sambil menggeleng kepala sebelum dia berpusing untuk memandang Mia.

"Plan kita?" soal Megat dengan nada sinisnya.

"Kau jangan nak buat-buat lupa. Kita bincang sama-sama. Plan aku." jawab Mia dengan tegas. Tangannya terasa semakin ringan untuk menampar wajah Megat yang masih tersengih sinis.

"Oh, plan kau? Maknanya betul la kau nak dia jadi umpan untuk kau dapatkan Adeel?" soal Megat. Lidah Mia kelu.

"Apa plan kau yang kita bincang hari tu? Bunuh Qiyara? Lepas tu apa yang kau dapat? Adeel? Kalau ikut plan kau, kau dapat Adeel, habis tu aku dapat apa?" soal Megat lagi. Mia mengetap giginya.

"Kalau kita tak bunuh Qiyara, Qiyara akan kahwin dengan Adeel sebab permintaan Farah. Dah kalau kau bunuh Imran, sah-sah Qiyara akan pilih Adeel." balas Mia. Suaranya bergeletar.

"Aku tak kesah. Ikut plan aku. Kau akan dapat Adeel dan aku akan dapatkan Qiyara."



"GOOD news daripada Inspektor Rafay, kita dah dapat jejak lokasi Megat. Kuncu-kuncu Inspektor Rafay dah tahu rancangan Megat hari ni, Tuan." kata Arish, salah seorang anggota polis yang berada di bawah jagaan Dahin.

"Teruskan."

Deeara dan Dahin fokus mendengar penjelasan Arish yang tak henti-henti membocorkan rahsia Megat. Berderau darah Deeara tatkala mendengar berita yang mengejutkan itu. Wajah Dahin dipandang dengan penuh kebimbangan dan kegelisahan. Air liurnya ditelan dengan perit. Dahin menggenggam tangan Deeara yang menggigil.

"Sabar, sayang. Kita akan cari jalan untuk tangkap dia malam ni juga." kata Dahin. Deeara cuba untuk tenangkan dirinya.

"Apa rancangan kita?" soal Deeara.

[COMPLETED] Neverending Heart: Pujaan Hati Si Duda | kth.Where stories live. Discover now