Bab 9

450 16 0
                                    

"i nak jumpa Mashi." Kata Elvina yang baru 8 jam dikurung dalam bilik. Pembantu dia, Emy geleng kepala.

"Maaf, tak boleh."

"Huh. Seksa rupanya." Elvina menyentuh celah kangkang dia. Itu pun Emy tarik supaya tidak puaskan diri. Mengeluh Elvina. Kenapa Raya jahat sangat nak kurung dia dalam penjara bodoh ni? Nasib baik ada TV. Itupun dia dah bosan. Kalau boleh dia nak duduk satu selimut dengan Mashi dan tengok cerita kegemaran dia.

Mashi suka cerita apa eh?

...baru Elvina sedar. Dia tak tahu apa-apa fasal Mashi. Cerita apa dia suka? Dia suka pakai kasut ke selipar? Style dia macammana? Personaliti dia? Dia sayang Elvina tak? Kalau tak, macammana?

Elvina lihat sekeliling. "ada pen dan kertas tak?"

"Nak buat apa?" Tanya Emy.

"I nak hantar surat dekat Mashi."

***********
Mashi membaca surat daripada Elvina. Senyum dia apabila membaca surat daripada Mashi. Tak kisahlah apa yang Elvina pernah buat dekat dia, dia sayang Elvina ni. Elvina ibu kandung dia.

Hai, Mashi. Ini mama.

Dah makan ke? Jadi mama tulis surat ni sebab ada ibu tiri jahat (mommy) yang kurung mama dalam menara (bilik). Jumpa kamu pun dia tak bagi tapi nanti habis saja tempoh isolasi, Mama akan jumpa kamu ya?

Mama duduk dalam ni, mama rindukan kamu. Maaf kalau mama sebelum ni mama layan kamu buruk. Mama sedar yang mama tak pernah kenal kamu pun sayang. Apa makanan kegemaran kamu? Apa jenis lelaki yang kamu suka? Ke kamu suka perempuan? Perempuan tu agak...peliklah untuk mama.

Mama sayang kamu. Kalau ada masa, ketuklah pintu. Nanti mama jawab.

Muka surat belakang adalah semua soalan tentang diri Mashi. Senyum Mashi apabila melihat surat seterusnya semua soalan tentang dirinya. Warna kegemaran apa? Suka siapa? Ada cerita tak masa dekat sekolah yang mama tak tahu?

Sampai dua muka surat penuh. Mashi berlari ke mejanya dan keluarkan pen dan kertas untuk menjawab satu-satu soalan Elvina. Gembira dia bila ibunya mahu tahu fasal diri dia.

"Mashi!" Ayra peluk Mashi dari dan mengangkat tubuhnya. Terkejut Mashi dibuatnya namun dia senyum lebar bila dapat tahu itu adalah Ayra. Dia pusing tubuhnya dan peluk Ayra seeratnya.

"Kakak!"

Eryna masuk kedalam bilik bersama Sofea. Dia mencium bibir Sofea sebelum duduk dimana ianya diperhati oleh Mashi. "Eh, Kakak Eryna bukan ada boyfriend ke?"

"I don't know. Sofea lagi sedap."

"Hey!" Sofea memukul bahu Eryna. Eryna hanya ketawa dan baring atas katil dengan Sofea berada diatasnya. Ayra turut baring bersama Mashi diatasnya.

"Ah, tak boleh! Saya nak balas surat mama!" Mashi segera bangun dan berlari ke mejanya semula. Ayra bangun, menggosok-gosok kepalanya. Baru ingat nak bermanja harini.

"Surat apa?" Tanya Eryna sambil mengusap rambut Sofea.

"Surat yang mama bagi. Dia kata dia kena kurung dengan ibu tiri jahat dalam istana jadi dia bosan."

"Ouh."

"Apa jadi?" Tanya Sofea. Eryna senyum.

"...adalah benda mama ngan mommy buat. I malas nak ambil tahu. Kira eloklah mama rindu anak dia seorang ni."

"You mean, mommy you tak bagi Mashi jumpa mama dia?"

"Yes, sebab nak ajar si mama Mashi tu. She's terrible but I believe she can changed. Apa yang mommy buat tu boleh diterima lagilah. Takde pukul mama ke apa. Mommy tu cubit sikit pun dia akan report polis."

"Your mommy is so cool." Puji Ayra. Eryna hanya geleng kepala. Dia je yang pernah nampak perangai ibunya. Roti inti jem terjatuhlah, maggie tumpah atas lantailah, menangis tengok cerita Korea lah.

She's just human yang sedang mengajar Elvina.

"By the way do you have a...thing with Mashi?" Tanya Sofea hairan. Hubungan diorang berdua ni macam lain dari yang lain. Ayra berpaling kearah lain dengan muka yang merah.

"Mana ada."

"Iyalah tu."

"...no. I cuma suka dia sebab dia comel."

"I dapat tahu atuk dia semua tinggi-tinggi. Keturunan mama sebenarnya tinggi orangnya. Mama pun tinggi dalam 163cm macamtu mommy cakap. Jadi dalam 2 Tahun, bila dia dah masuk umur 14, dia boleh melebihi 163cm tu sebab sekarang pun dia dah 158cm."

"Seriuslah?" Tanya Ayra. Eryna angguk kepala mengeyakan.

"She'll top you in past 3 years."

"That's cool." Ayra senyum, merenung kearah Mashi yang wajahnya begitu polos menulis surat untuk Elvina sambil senyum dan menyanyi lagi Tayo The Bus.

Tak sabar dia nak tunggu Mashi dewasa.

Rebuild Love ✅Where stories live. Discover now